شهرام شریف: فردا دوشنبه کنفرانس برنامه‌نویسان اپل WWDC برگزار می‌شود. یک رویداد مهم سالانه برای این شرکت و میلیون‌ها مشتری آن. این کنفرانس امسال در محل همایش‌های سانفرانسیسکو برگزار می‌شود و معمولا برنامه‌های آن شامل سخنرانی‌ مدیران ارشد اپل، معرفی محصولات و برگزاری کارگروه‌های مختلف برای شرکت‌کنندگان است. با توجه به اینکه کنفرانس برای برنامه‌نویسان سیستم‌عامل‌های اپل برگزار می‌شود، موضوع مورد تمرکز کنفرانس نرم‌افزار و تکنولوژی‌های مرتبط با آن بود، اما در سال‌های اخیر، به نرم‌افزار بسنده نشده است.
در واقع، این کنفرانس محلی برای ملاقات مهندسان اپل با افرادی است که لزوما در اپل کار نمی‌کنند، اما به‌عنوان برنامه‌نویس سرمایه بزرگی برای اپل به حساب می‌آیند.
کنفرانس اپل محل ملاقات تعداد قابل‌توجهی از برنامه‌نویسان است، به طوری که تا سال ۲۰۰۷ بین ۲ هزار تا ۴ هزار نفر شرکت می‌کردند. در کنفرانس برنامه‌نویسان اپل در سال ۲۰۰۷ که استیوجابز در آن سخنرانی کرد، بیش از پنج هزار نفر شرکت کردند و از آن زمان تاکنون تعداد شرکت‌کنندگان چیزی در همین حدود بوده است.


شرکت‌کنندگان قول می‌دهند
همه شرکت‌کنندگان در کنفرانس اپل یک NDA امضا می‌کنند که براساس آن اطلاعات مطرح شده در این کنفرانس را به بیرون منتقل نکنند.
این موضوع قبلا شامل محتوای سخنرانی‌ها هم می‌شد، اما از وقتی که اپل طی سال‌های اخیر سخنرانی‌ها را به‌صورت وب‌کست منتشر کرد، عملا دایره مخاطبان این کنفرانس از برنامه‌نویسان فراتر رفت.
به رغم اینکه عنوان این کنفرانس روی نرم‌افزار متمرکز است، اما اپل در سال‌های اخیر، محصولات سخت‌افزاری مختلفی را در آن معرفی کرده است.
مثلا در سال ۲۰۰۲ سرورهای Xserve یا در سال ۲۰۰۴ نمایشگر سینمایی اپل یا در سال ۲۰۰۵ پردازنده‌های X۸۶ اینتل و در سال ۲۰۰۶ مک‌بوک‌پرو را برای نخستین بار به همه نشان داد.
درواقع از سال ۲۰۰۶ به بعد سخت‌افزار حتی اهمیتی بیشتر یافت، به طوری که شاهد عرضه آی‌فون هم در این کنفرانس بودیم.
حالا درواقع کارکردهای این کنفرانس از یک رویداد فنی به یک رویداد فنی یا تبلیغاتی تغییر مسیر داده است. به‌خصوص اینکه اپل شرکتی است که در هیچ نمایشگاهی شرکت نمی‌کند و محصولات خود را ازطریق رویدادهای اختصاصی به جهان معرفی می‌کند.


هزینه شرکت در کنفرانس اپل
حتی برای برنامه‌نویسانی که به‌نوعی نور چشم اپل به شمار می‌روند هزینه شرکت در این کنفرانس کم نیست.
اپل در سال ۲۰۱۰ حدود ۵۰ هزار بلیت شرکت در این کنفرانس را به فروش رساند که قیمت هر کدام ۱۵۹۹ دلار بود؛ اما در همان زمان بلیت‌های خریداری شده بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار هم بین خریداران و علاقه‌مندان دست به دست می‌شد.
مشخص است که این گروه از برنامه‌نویسان علاقه‌مند به شرکت در این کنفرانس صرفا برای دیدن سخنرانی‌ها (که البته اگر جذابیت‌های سخنرانی‌های هیجان‌انگیز جابز را در نظر نگیریم) به این رویداد نمی‌روند.
به نوعی در این کنفرانس برنامه‌نویسان اپل که حالا تعداد قابل توجهی را در برمی‌گیرند می‌توانند با تازه‌ترین رویکردها و تغییرات تکنولوژی یا مسیری که اپل برای آینده پلت‌فرم‌هایش در نظر گرفته آشنا شوند.
این موضوع باعث می‌شود آنها بتوانند خیلی زود محصولات فعلی یا آینده خود را با پلت‌فرم اپل منطبق کنند.
امروزه جامعه برنامه‌نویسان اپل تجارت گسترده و بسیار پولسازی است که از جهت وابسته بودن به تغییرات فنی و مقرراتی بسیار به شرکت مادر وابسته است. گفت‌وگو با مهندسان و آشناشدن با مدیران و گرفتن ارتباط با اپل برای بسیاری از برنامه‌نویسان (که حالا در بین آنها شرکت‌های استارتاپ بسیار موفقی هم دیده می‌شوند) مهم و استراتژیک است.


کنفرانس ۲۰۱۴
امسال کنفرانس برنامه نویسان اپل از دوم تا ۶ ژوئن (۱۲ تا ۱۶ خرداد) در محل همایش‌های Moscone West در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود.
بنا به سنت معمول، اولین روز کنفرانس به سخنرانی‌های مدیران اپل اختصاص دارد جایی که این شرکت برای معرفی سیستم‌عامل‌های جدید، به‌روزرسانی‌ها و سرویس‌های تازه از آن بهره می‌برد.
شاید هیچ شرکتی به اندازه اپل نتوان یافت که جهان تشنه خبر جدیدی از آن باشد و لذا هیچ روزی نیست که خبری از حدس و گمان‌ها نسبت به محصولات آینده آن نشنویم.
کوچک‌ترین حرکت این شرکت در جهان بیرونی بلافاصله به صدر اخبار می‌آید، به طوری که حتی آماده‌سازی سالن‌ برگزاری کنفرانس برنامه‌نویسان هم از این قاعده مستثنی
نیست.
سایت‌های خبری و وبلاگ‌های تکنولوژی با مراجعه به این محل از روی تم گرافیکی تبلیغات یا تراکت‌های نصب شده، شعارها و اسامی روی آنچه اپل قرار است ارائه کند به گمانه‌زنی می‌پردازند.
از روی عکس‌هایی که امسال از روند آماده‌سازی این سالن در سایت‌های تکنولوژی منتشر شده می‌توان فهمید که معرفی سیستم‌عامل جدید موبایل یعنی iOS 8 و همچنین سیستم‌عامل جدید مک OS X در دستور کار خواهد بود. از همین رو حتی برخی از روی عکس یک صخره در پارک ملی Yosemite حدس زده‌اند که سیستم‌عامل جدید Yosemite نام دارد.
البته فعلا در مورد iOS ۸ از روی تراکت نصب شده در محل همایش حدسی زده نشده، اما از آنجا که اپل همواره و به‌طور هوشمندانه در تراکت‌های تبلیغاتی خود ارتباطی مشخص با محصول ایجاد می‌کند شاید در پس پرده تبلیغ iOS ۸ هم رمزی نهفته است.
این تبلیغ عدد هشت را با پس زمینه دریا یا اقیانوس نشان می‌دهد و حالا باید تا دوشنبه صبر کرد و دید هدف از این اقیانوس چه بوده است.


تازه‌های نرم‌افزاری
فارغ از رمزخوانی از تبلیغات می‌شد کم و بیش حدس زد که اپل در کنفرانس امسال iOS 8 و OS X 10.10 را معرفی کند. بر طبق سنت، برنامه‌نویسان اولین کسانی هستند که به نسخه بتای این سیستم‌عامل‌ها دسترسی خواهند داشت و تا زمان معرفی رسمی و عرضه عمومی این سیستم‌عامل‌ها (که عمدتا در پاییز اتفاق می‌افتد) فرصت خواهند داشت تا اپلیکیشن‌های خود را با سیستم جدید سازگار کنند.
البته تاثیری که اپل در این زمینه بر روش کار برنامه‌نویسان می‌گذارد لزوما فنی نیست. در جریان معرفی۷ iOS بعد از آنکه تم کلی گرافیک سیستم‌عامل به طراحی فلت (تخت) تغییر یافت تقریبا موجی از تغییر گرافیک تمام اپلیکیشن‌های مبتنی بر iOS و حتی اندروید را در برگرفت. در واقع اپل مانند یک راهبر بسیار مورد وثوق و توجه
بازار است.
امسال احتمالا Jimmy Iovine و Dr. Dre را هم روی سن خواهد آورد کسانی که بعد از خرید بزرگ جدید اپل (Beats Electronics) به این شرکت پیوسته‌اند.
اما شایعات پیرامون محصولات جدید کم نیست. برخی شایعات هم می‌گویند که امسال اپل یک سیستم هوشمند خانگی را معرفی خواهد کرد.
بهبودهای قابل‌توجهی را در دستیار صوتی Siri و نقشه اپل هم احتمالا شاهد خواهیم بود. همچنین ارائه iTunes Radio به‌صورت یک اپلیکیشن جداگانه یا تلفیق Siri با برخی اپلیکیشن‌ها که اجازه دستورهای صوتی برای اجرای برنامه‌ها را به کاربر می‌دهد.
همچنین معرفی سیستم پرداخت موبایلی از طریق تاچ‌ای دی (اثر انگشت) هم احتمالا بخشی از تازه‌های اپل در این کنفرانس خواهد بود.
طبق سنت اپل احتمالا سیستم‌عامل جدید مک خود را هم به روز خواهد کرد و شایعاتی هم در مورد یک اپل تی وی جدید به گوش می‌رسد.
هرچند سال‌ها است دوستداران اپل یک محصول انقلابی از اپل ندیده‌اند، اما با این همه باید تا فردا شب به وقت تهران منتظر ماند و دید آیا امسال آنگونه که ادی کیو مدیر بخش
ای تیونز اپل گفته محصولات فوق‌ستاره‌ای به بازار معرفی خواهد شد یا صرفا شاهد به‌روزرسانی محصولات موفق قبلی خواهیم بود.