دنیای‌اقتصاد: ساعت‌های هوشمند در یک یا دو سال اخیر طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده‌اند و به همین دلیل هم بازار پر‌رونقی دارند. در واقع ساعت‌های هوشمند تمام امکانات ارتباطی و هوشمند مدرن را تنها در قالب یک ساعت مچی با صفحه نمایش لمسی در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند و به این ترتیب کابران می‌توانند امکاناتی را که با تبلت موبایل هوشمندشان در اختیار دارند، با استفاده از یک ساعت هوشمند هم داشته باشند. با این اوصاف بازار جهانی ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند در این سال‌ها حسابی داغ شده است و شرکت‌های تولیدکننده مختلفی برای کسب سهمی از این بازار پرسود با محصولات متنوع وارد این بازار شده‌اند. در این میان اما ساعت هوشمند Pebble سر و صدای زیادی در این بازار به پا کرد. این محصول که در سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی به بازار معرفی شده در واقع محبوب‌ترین ساعت هوشمند بازار است و بسیاری از مدیران بزرگ عرصه تکنولوژی هم از آن استفاده می‌کنند.

ساعت Pebble بر‌خلاف اکثر ساعت‌های هوشمند بازار دارای نمایشگری کم‌مصرف از نوع LCD است که توسط شارپ ساخته شده و همین موضوع باعث می‌شود که باتری آن تا هفت‌روز به صورت مداوم کار کند. بدنه این محصول ضدآب است و به این ترتیب می‌توان از آن در شرایط مختلف هم استفاده کرد. این ساعت مبتنی بر سیستم‌عامل خاص خودش است، اما امکان ارتباط با ابزارهای هوشمند اندرویدی و iOS را هم دارد. جالب است بدانید که این ساعت هوشمند یک اپلیکیشن اختصاصی برای دوچرخه سواری هم دارد که سرعت و مسافت طی شده را در کنار زمان آن نمایش می‌دهد. قیمت ارزان ۱۵۰ دلاری این ساعت هم عامل دیگری برای محبوبیت و فروش خوب آن در بازار است.

حالا به‌تازگی موسسه تحقیقاتی Canalys بررسی‌هایی درباره بازار جهانی دسبتندهای پوشیدنی هوشمند در فصل اول سال ۲۰۱۴ انجام داده است که نشان می‌دهد شرکت Pebble با ساعت‌های ‌هوشمند خود توانسته است در این دوره زمانی ۳۵ درصد از بازار جهانی ساعت‌های ‌هوشمند را در اختیار بگیرد. به این ترتیب Pebble حالا حاکمیت بازار را در بخش دستبندهای هوشمند در اختیار دارد و Samsung هم در این فصل شاهد کاهش ۲۳ درصدی سهم بازار خودش بوده است. بر اساس این گزارش، در نهایت میزان صادرات جهانی دستبندهای پوشیدنی هوشمند در فصل اول سال ۲۰۱۴ به ۷/۲‌میلیون دستگاه رسیده است.

این موسسه تحقیقاتی بازار دستبندهای هوشمند را به دو بخش دستبندهای دیجیتال معمولی و دستبندهای هوشمند تقسیم کرده است. با این اوصاف شرکت Fitbit در بخش دستبندهای دیجیتالی با نزدیک به ۵۰ درصد، بیشترین سهم بازار را در اختیار خود دارد. این در حالی است که مدتی پیش بعضی از کاربران این دستبندهای Fitbit به خاطر ایجاد مشکلات حساسیت‌زا یا مشکلاتی در صفحه نمایش آن معترض شده بودند. با این همه اما گویا Fitbit توانسته حاکمیت بازار دستبندهای دیجیتالی ساده را در اختیار بگیرد. این دستبندهای دیجیتالی در واقع از نظر ساختار شباهت زیادی به دستبندهای هوشمند دارند، اما برخلاف هوشمندها بیشتر روی بررسی وضعیت جسمی و تناسب اندام کاربران تمرکز دارند تا امکانات ارتباطی مدرن. شرکت Pebble که با ساعت‌های هوشمندش در بازار شناخته می‌شود، اولین بار به صورت یک پروژه کوچک مطرح شد و خیلی زود توانست با جذب سرمایه به یکی از موفق‌ترین محصولات موجود در بازار گجت‌های پوشیدنی تبدیل شود. حالا شرکت Pebble Technologies توانسته با این ساعت هوشمند پرطرفدار، بیشترین سهم را از بازار دستبندهای هوشمند در اختیار بگیرد و رقبای بزرگی مانند Samsung را هم پشت سر بگذارد. در حال حاضر Samsung و Sony به‌ترتیب سهم ۲۳ و ۲۹ درصدی از بازار جهانی ساعت‌های ‌هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند.

Jowbon هم یکی دیگر از تولیدکنندگان شناخته‌شده در بازار دستبندهای هوشمند است که شاهد افزایش فروش محصولاتش بوده است. این در حالی است که شرکت Nike با انتشار خبری در مورد توقف تولید دستبند Fuelband کاهش ۱۰ درصدی را در فروش خود تجربه کرده است. براساس تحقیقات انجام‌شده توسط موسسه Canalys، انتظار می‌رود اپلیکیشن ویژه Nike هم در ساعت هوشمند iWatch شرکت اپل مورد استفاده قرار بگیرد. درواقع شرکت Nike تصمیم دارد با توقف تولید دستبند Fuelband، بیشتر روی طراحی و تولید اپلیکیشن‌های مربوط به تناسب‌اندام تمرکز کند.

Pebble پر‌فروش‌ترین ساعت هوشمند جهان شد

Pebble پر‌فروش‌ترین ساعت هوشمند جهان شد