جهانی متفاوت در انتظار ماست

فوربس: در یک دهه گذشته، ایده خودروهای الکتریکی بدون سرنشین، پول‌های دیجیتال و معدن‌کاوی عمیق درون دریا مثل داستان علمی به نظر می‌رسید. اما سرعت بالای تحولات اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیک باعث شده شاهد این باشیم که این مفاهیم دیگر غیرممکن نیستند. در حال حاضر، انقلابی در حال شکل‌گیری است که در آن ابزارهای بزرگ و کوچک جامعه ما را تغییر می‌دهند. این تحولات انقلابی فرصت‌های بزرگی را برای کارآفرینان و کسب‌وکار‌ها ایجاد می‌کند و اگر آنها اولین کسانی باشند که خود را با این نیروهای تحولی و اجتماعی جهانی وفق دهند، به موفقیت خواهند رسید. به گزارشsystemgroup دانستن در مورد این تحولات انقلابی تنها اولین قدم به سوی شناخت فرصت‌های آینده است. اتصال و همگرایی

تا سال ۲۰۲۰، بیش از پنج میلیارد کاربر اینترنت در کره زمین خواهیم داشت که بیش از نیمی از آنها از طریق ابزارهایی مانند تبلت به اینترنت متصل خواهند شد. این اتصال‌ در زندگی روزانه ما گسترش خواهد یافت و زندگی کاری، شخصی و محیط اطراف ما را به تجربه‌ای یکپارچه به عنوان «زندگی متصل به اینترنت» تبدیل خواهد کرد. این زندگی متصل پشتیبانی دیجیتال را دربرمی‌گیرد که زندگی روزانه ما را هدایت می‌کند، برای مثال موسیقی را به طور مداوم و در یک چشم برهم زدن از خانه به خودرو ما منتقل می‌کند.

فروشگاه و خرید آنلاین

این موضوع به امری عادی در آینده تبدیل می‌شود و هر خرده‌فروشی علاوه بر فروشگاه و حضور فیزیکی تا سال ۲۰۲۰ از یک هویت آنلاین برخوردار خواهد شد. حدود ۱۹ درصد خرده‌فروشی کسب‌وکارها به مصرف‌کننده در سطح جهان به صورت آنلاین رخ می‌دهد و انتظار می‌رود خرده‌فروشی آنلاین تا سال ۲۰۲۵ به ۴/۳ تریلیون دلار برسد که این امر به ظهور فروشگاه‌های مجازی، هایپرمارکت‌های مجازی، فروشگاه‌های تعاملی و مدل‌های خرده‌فروشی مختلف منجر می‌شود.

آینده تحرک

در آینده، مردم و سازمان‌ها برای سفر از نقطه A به نقطه B خواهان تحرک شخصی خواهند بود (نه لزوما با خودرو)، چرا که مسافرت‌ها با تکنولوژی‌های هوشمند تلفیق خواهد شد که این امر با سیستم‌های حمل‌ونقل با کیفیت‌های گوناگون امکان‌پذیر می‌شود. شرکت‌های خودروسازی سهم تحرک را خواهند سنجید البته نه فقط سهم بازار و هدف آنها فقط فروش خودرو نخواهد بود، بلکه کلیه نیازهای سفر را تلفیق و یکپارچه‌سازی خواهند کرد. به اشتراک‌گذاری خودرو مدلی پیش پا افتاده خواهد شد و به‌صورت مستقل در محیط‌های بسته مانند فرودگاه یا جوامع کوچک کار خواهد کرد.

هوشمندی در سبز بودن

توجه به محیط زیست رویکرد مهمی در دهه گذشته بوده و با اینکه همچنان مساله مهمی است، اما کم کم این موضوع به سوی تولید محصولات هوشمند که توانایی اتصال به اینترنت، حس کردن، پردازش کردن، گزارش‌دهی و انجام اقدامات اصلاحی را دارند، پیش می‌رود. محصولات هوشمند ما را احاطه خواهند کرد و از لباس، ساعت، گوشی تا ساختمان و شهرهای هوشمند را دربرخواهند گرفت. به طور خاص، بازار شهری هوشمند ایجاد خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود ارزش آن تا سال ۲۰۲۰ به یک‌ونیم تریلیون دلار (۱۵۰۰ میلیارد دلار) برسد.

ارزش برای همه

ظهور طبقه متوسط در جهان که ۴ میلیارد نفر از جمعیت زمین هستند و جمعیت ۵ میلیاردی کاربران اینترنت، باعث می‌شود کارآفرینان و کسب‌وکار‌ها به «ساخت یک محصول و فروش به همه» روی آورند؛ مفهومی که در آینده اهمیت بسیار زیادی خواهد یافت و منجر به ایجاد مدل جدید کسب‌وکار «ارزش برای همه» خواهد شد. این مفهوم نشان‌دهنده این است که کسب‌وکار‌ها می‌توانند یک محصول یا خدمات را تولید کنند و آن را به صورت اینترنتی به انبوه مردم در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته بفروشند.

آینده انرژی

صنعت انرژی با چندین صنعت مرتبط همگرا خواهد شد تا راهکارهای کارآمد و سازگار با محیط زیست ایجاد شود. رویدادهای مهمی که در این حوزه شاهد آن خواهیم بود، ایجاد «شبکه هوشمند»، اینترنت انرژی، افزایش تولید گاز حاصل از لایه‌های رسی در آمریکا که به ۴۰ درصد کل تولید انرژی این کشور در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید، اکتشاف نفت در اعماق دریا که ۲۰ درصد تولید نفت جهانی را تشکیل خواهد داد و ظهور تکنولوژی برای اکتشاف عمیق درون دریا، خواهد بود. در آینده شاهد تکنولوژی‌های ذخیره‌سازی انرژی برای تقویت باتری خودروهای الکتریکی خواهیم بود و نیز برای اولین بار ماهواره‌های خورشیدی در فضا نصب خواهند شد که انرژی برق را به زمین منتقل خواهد کرد.