دنیای‌اقتصاد: دستور فیلترینگ بزرگ‌ترین شبکه اشتراک‌گذاری عکس جهان که طی سال‌های اخیر کاربران بسیاری نیز از ایران را به خود جذب کرده به‌دلیل داشتن شاکی خصوصی صادر شد. تنها چند روز پس از سخنرانی حسن روحانی و انتقاد از محدودیت‌های اینترنتی بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس جهان به‌دلیل وجود شاکی خصوصی با حکم قضایی فیلتر می‌شود. این خبری است که دیروز روی تلکس خبرگزاری مهر قرار گرفت و بلافاصله با واکنش گسترده بسیاری از کاربران ایرانی روبه رو شد. بسیاری از کاربران ایرانی و حتی مقام‌ها و شخصیت‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی دارای اکانت رسمی در این شبکه هستند. یک مقام آگاه به این خبرگزاری گفته که این شبکه اجتماعی موبایل به‌دلیل دارا بودن شاکی خصوصی در لیست مسدودیت دسترسی قرار گرفته است. به گفته این مقام آگاه دستور قضایی برای فیلتر شدن شبکه اینستاگرام به وزارت ارتباطات برای اجرا ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه شاکیان خصوصی این شبکه اجتماعی، به‌دلیل نقض حریم شخصی از این شبکه شکایت کرده‌اند خاطرنشان کرد: دستور فیلترینگ ایسنتاگرام ارتباطی با تصمیمات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ندارد و این حکم قضایی مستقیما از سوی دادستانی به وزارت ارتباطات برای اجرا ابلاغ شده است. دستور فیلترینگ اینستاگرام با حکم مستقیم دادستانی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این سخنگوی قوه قضائیه از عدم فیلترینگ واتس‌اپ که توسط کمیته فیلترینگ صادر شده، انتقاد کرده بود. وزیر ارتباطات پیش از این گفته بود که واتس‌اپ به‌دلیل تشکیک در رای‌گیری کمیته فیلترینگ و با حکم رئیس‌جمهور مسدود نشده است. همچنین گفته شده بود که رئیس‌جمهور دستور داده که موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایلی در شورای‌عالی مجازی مورد بررسی قرار گیرد.

با اعلام فیلتر شدن اینستاگرام حالا بحث پیرامون فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از واتس‌اپ فراتر رفته و بحث‌ها و چالش‌های جدیدی را پیش روی دولت روحانی قرار داده است.