آغاز بزرگ‌ترین پژوهش جهان در مورد تاثیر تلفن همراه بر مغز کودکان

ایسنا: بزرگ‌ترین مطالعه جهــان در مورد امکــان تاثیرگذاری تلفن‏های همراه بر مغز کودکان توسط دانشمندان انگلیسی آغاز شد. این پژوهش یک میلیون پوندی به بررسی امکان تحت تاثیر قرار گرفتن حافظه، توجه و دیگر مهارت‌های فکری توسط تابش‌های دستگاه‌های تلفن همراه خواهد پرداخت.

نتایج این پژوهش که شامل ۲۵۰۰ کودک با سن ۱۱ و ۱۲ سال است، به ارتقای هشدارها برای والدین در مورد سطوح ایمن استفاده از این دستگاه‌ها کمک خواهد کرد. دستورالعمل‏های کنونی دارای قدمتی ۱۰ ساله هستند.

تقریبا حدود ۷۰ درصد کودکان یازده و ۱۲ ساله بریتانیایی اکنون دارای تلفن همراه هستند و این ارقام در ۱۴ سالگی به ۹۰درصد می‏رسد. هیچ‌گونه شواهد قطعی در مورد آسیب تلفن همراه به سلامت بزرگسالان گزارش نشده است، اما یک پژوهش در ماه گذشته نشان داد افرادی که بیشتر از ۱۵ ساعت در ماه - یا نیم ساعت در روز- از تلفن همراه استفاده می‏کنند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مغز قرار دارند.

تصور می‏شود که کودکان به‌دلیل سیستم‌های عصبی در حال رشد و جمجمه ضعیف‏تر آنها که می‏تواند سطوح بیشتر انرژی را جذب کند، دربرابر زیان‌های تلفن همراه آسیب‏پذیرتر هستند.

پل الیوت، پروفسور محیط زیست و بهداشت دانشگاه امپریال کالج لندن، رهبری این پژوهش را بر عهده دارد.

به گفته الیوت، لوب‌های فروتال و تمپورال مغز به محل استفاده تلفن‏های همراه نزدیک هستند. زمانی که کودکان وارد مقطع راهنمایی می‏شوند، مغز آنها به‌ویژه در بخش لوب فرونتال - مسوول استدلال و حافظه کاربردی- و لوب تمپورال - مسوول کلام- هنوز در حال رشد است.

محققان معتقدند که در تلفن‌های همراه جدید میزان مواجهه با امواج رادیویی کمتر بوده و این میزان در مدل‌های مختلف، متفاوت است. این دانشمندان به بیش از ۱۶۰ مدرسه راهنمایی در منطقه بیرونی لندن دعوت‏نامه‏هایی برای به عضویت درآوردن دانش‏آموزان با ۱۱ و ۱۲ سال به پژوهش خود ارسال کردند.

از والدین این دانش‏آموزان خواسته خواهد شد تا اجازه بدهند فرزندانشان در ارزیابی‏های آنلاین مهارت‌های شناختی محققان شرکت کرده و اطلاعاتی را در مورد شیوه زندگی و سطح استفاده از تلفن همراه شامل داده‏های شرکت‌های تلفن همراه ارائه کنند. برخی از کودکان به دستگاه‌های نظارتی برای بررسی سطوح مواجهه آنها با امواج رادیویی مجهز خواهند شد.

در پایان این پژوهش سه ساله، کودکان در آزمایش‌های دیگر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.