تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شود

دنیای‌اقتصاد: شرکت مایکروسافت بالاخره تبلت جدید خود را به صورت رسمی معرفی و رونمایی کرد. تبلت Surface Pro ۳ در کنفرانسی که سه‌شنبه شب در شهر نیویورک برگزار شد، معرفی شد تا توجه بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار داغ تبلت‌ها را به خود جلب کند. درحالی‌که بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند تبلت سرفیس جدید نسخه مینی و کوچک‌تری از آن باشد، اما در نهایت مایکروسافت با رونمایی تبلت ۱۲ اینچی جدیدش همه را غافلگیر کرد.

این در حالی است که نسل جدید تبلت‌های سرفیس مایکروسافت گویا طراحی سبک و باریک‌تری دارد. این تبلت با صفحه نمایش بزرگ ۱۲ اینچی از بدنه‌ای با ضخامت ۱/۹ میلی‌متر بهره می‌برد.

به این ترتیب، حالا تبلت Surface Pro ۳ به عنوان بزرگ‌ترین تبلت سرفیس معرفی شده و به عنوان نازک‌ترین دستگاه دیجیتال مجهز به پردازنده‌های سری Core i شرکت Intel شناخته می‌شود.

جایگزینی برای لپ‌تاپ‌ها

این تبلت درست مانند نسل قبلی خود مجهز به یک پایه نگه دارنده است. «پانوس پانای» مدیر بخش سرفیس مایکروسافت معتقد است که سرفیس پرو ۳ برای حذف تقابل میان تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها طراحی شده است تا مشکل انتخاب را از سر راه خریداران بردارد.

پایه‌ نگه دارنده‌ این دستگاه حالت چند وضعیتی داشته و از قدرت پخش صدای اسپیکرهای آن نسبت به مدل‌های قبلی تا ۴۵ درصد بیشتر است.

پانای درباره این تبلت جدید می‌گوید: «این تبلتی است که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما بشود.» این تبلت با ضخامت بدنه ۱/۹ میلی‌متری و طراحی سبک می‌تواند حتی جایگزین مناسبی برای لپ‌تاپ‌های فوق باریک خانواده اولترابوک‌ها باشد.

مدیر بخش سرفیس مایکروسافت در این مراسم برای مقایسه Surface Pro ۳ با لپ‌تاپ‌های معروف بازار، مک‌بوک ایر اپل را مثال زده و مواردی مانند وزن و وضوح تصویر صفحه ‌نمایش را به‌عنوان مزایای این تبلت معرفی کرده است.

تبلت Surface Pro ۳ دارای یک صفحه ‌نمایش ۱۲ اینچی با وضوح تصویر ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است که حاشیه‌های کناری بسیار نازکی دارد. این تبلت بسیار باریک‌تر از نسل قبلی خود است و وزن آن تنها برابر ۸۰۰ گرم است. مایکروسافت همچنین برای تولید این دستگاه از نزدیک با شرکت Intel همکاری کرده تا اطمینان پیدا کند که آخرین پردازنده‌ Core i۷ این شرکت را برای تعبیه در داخل تبلت جدید در اختیار دارد.

البته پردازنده‌ جدید هم همچنان برای خنک شدن به یک فن نیاز دارد که مایکروسافت برای این منظور با بازطراحی شاسی دستگاه، مشکل دیده شدن شیارهای مربوط به جریان یافتن هوا را اصلاح کرده است.

لوازم جانبی خاص و قدرتمند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تبلت جدید مایکروسافت ترکیب جالب پایه نگه‌دارنده و تایپ ‌کاور آن است. مایکروسافت در این تبلت جدید از Type Cover ۲ هم رونمایی کرد.

این پوشش تبلت دارای کلیدهای فیزیکی برای تایپ آسان است و کلیدهای آن ۷۸ درصد اصطکاک کمتری دارند تا کار تایپ با آن راحت و سریع‌تر بشود. این صفحه ‌کلید طوری طراحی شده است تا بهتر روی پای کاربرانش قرار بگیرد.

مدیر بخش سرفیس مایکروسافت در این مراسم با نمایش این تایپ کاور برای چندمین بار به قابلیت ترکیب لپ‌تاپ و تبلت در این محصول اشاره کرد؛ موضوعی که تا حالا در محصولاتی مانند سرفیس پرو و سرفیس پرو ۲ به‌طور کامل حل نشده بود.

این پایه‌ نگهدارنده جدید از یک حالت canvas mode یا بوم‌ مانند پشتیبانی می‌کند که سرفیس پرو ۳ را در یک زاویه‌ ۱۵۰ درجه‌ای قرار می‌دهد و به‌طور خاص برای طراحی و نگارش در نظر گرفته شده است.

همچنین با توجه به معرفی تایپ ‌کاور جدید که به صورت مغناطیسی به شکل محکمی به صفحه نمایش تبلت متصل می‌شود، کاربران این محصول می‌توانند به صورت بهتر و راحت‌تری از این دستگاه در حالت قرار گرفتن روی پایه خودش استفاده کنند.

پایه‌ نگهدارنده‌ سرفیس پرو ۳ امکان قرار گرفتن آن در سه وضعیت مختلف را فراهم می‌کند و تایپ ‌کاور هم برای هماهنگی با کاربرد دستگاه، به صورتی که راحت روی پا قرار بگیرد طراحی شده است، هرچند این تغییر نسبتا کوچک به نظر می‌رسد، اما از آنجایی که یکی از ویژگی‌های اصلی لپ‌تاپ‌ها قابلیت کار با دستگاه در حالت قرارگیری روی پای کاربران است، اهمیت خواهد داشت.

این پایه نگهدارنده قرار است با قیمت ۲۰۰ دلار همراه با این تبلت جدید به بازار عرضه شود. این پایه در واقع سرفیس را به یک کامپیوتر رومیزی تبدیل می‌کند تا کار با آن بسیار راحت‌تر شود. در زمان اتصال سرفیس به این پایه نگهدارنده، کاربران به سه پورت USB ۳.۰، دو پورت USB ۲.۰، ورودی شبکه اینترنت و همچنین پورت ویژه هدفون دسترسی خواهند داشت.

این پایه همچنین امکان خروجی تصویر با وضوح ۴K را هم از طریق پورت Mini DisplayPort در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

با این اوصاف اگر کاربران در هنگام کار با برنامه‌هایی مانند فتوشاپ به یک نمایشگر بزرگ‌تر نیاز داشته باشند، می‌توانند سرفیس جدید را از طریق Mini DisplayPort به نمایشگر دیگری متصل کرده و تصاویر را با وضوح ۴K در آن پخش کنند.

با این اوصاف کارشناسان معتقدند که تبلت جدید Surface Pro ۳ برای کاربرانی طراحی شده است که نیاز دارند تا با برنامه‌های قدرتمند دسکتاپی مانند فتوشاپ روی یک دستگاه کاملا قابل ‌حمل کار کنند.

شاید به همین دلیل هم بود که مایکروسافت در این مراسم خود حتی از یکی از مدیران شرکت Adobe دعوت کرد تا روی صحنه آمده و نسخه‌ بهینه ‌شده فتوشاپ ویندوز را برای صفحات لمسی هم معرفی کند.

اگرچه Adobe هنوز آماده انتشار به‌روزرسانی خود برای فتوشاپ نیست، اما می‌توان گفت که در این نسخه، قابلیت‌هایی مانند pinch and zoom و استفاده از قلم ویژه سرفیس برای کار با تصاویر در اختیار کاربران این تبلت قرار خواهد گرفت.

«پانوس پانای» مدیر بخش سرفیس مایکروسافت درباره قلم ویژه این تبلت جدید هم اعلام کرد که این قلم طراحی نقره‌ای رنگی دارد تا هماهنگی بیشتری با طراحی سرفیس جدید داشته باشد.

کاربران سرفیس پرو ۳ می‌توانند یادداشت‌های ثبت شده در اسناد خودشان را روی این تبلت هماهنگ سازی (سینک) کرده و آنها را با دیگر کاربران ابزارهای هوشمند ویندوزی به اشتراک بگذارند.

قلم Stylus این تبلت به شکلی طراحی شده است که کاربر بتواند با کلیک ‌کردن روی قسمت بالای آن اپلیکیشن OneNote را حتی در حالت خاموش ‌بودن دستگاه اجرا کند.

با این اوصاف وقتی کاربران نوشته خودشان را در اپلیکیشن OneNote تمام کردند، می‌توانند یک بار دیگر درست مثل یک خودکار معمولی روی قسمت بالایی این قلم کلیک کنند تا برنامه به صورت خودکار تغییرات انجام شده روی متن را با سرویس ابری مایکروسافت هماهنگ‌سازی کند تا از هر جای دیگری به راحتی در دسترس کاربران

باشد.

در نهایت تبلت جدید مایکروسافت یعنی Surface Pro ۳ از روز گذشته به صورت رسمی و با قیمت پایه ۷۹۹ دلار برای ارزان‌ترین مدل آن، به بازار عرضه شده است و به فروش عمومی می‌رسد.

تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شود

تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شود