قیمت‌ها در بازار کامپیوتر افزایش یافت - ۲۵ اردیبهشت ۹۳

دنیای‌اقتصاد: کاهش حجم واردات کالاهای کامپیوتری به بازار ایران طی یکی دو ماه اخیر به کاهش موجودی کالاهای کامپیوتری در بازار کامپیوتر ایران منجر شده است. اتفاقی که بهانه برخی از فعالان بازار برای افزایش قیمت‌ها شده است.

اما این اتفاق (کاهش موجودی بازار و در پی آن افزایش قیمت) در مورد برخی از برندها و همچنین برخی از محصولات بیش از سایرین به چشم می‌آید.

می‌خواهید بدانید چه محصولاتی؟ این گزارش را بخوانید:

اعیانی‌های کاربرپسند در بازار کمیاب شدند

به گفته فعالان بازار محصولات میان‌قیمت و محبوب و همچنین برخی از محصولات گران‌قیمت با طیف کاربری خاص از دسته محصولاتی هستند که طی مدت اخیر و به ویژه هفته‌های گذشته کمتر نشانی از آنها در بازار پیدا می‌شود و حتی اگر پشت ویترین مشاهده شوند فروشنده اعلام می‌کند که این دستگاه در بازار موجود نبوده و تنها همین نمونه پشت ویترینی با قیمت گزاف به فروش می‌رسد.

این اتفاق در مورد محصولات برند‌ اپل بیش از سایر برندها مشاهده شده است.

به گفته عظیم‌نژاد یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت؛ طی ۲ ماه گذشته به‌دلیل بروز نوسانات دلار آزاد قیمت محصولات این برند در حد چشمگیری افزایش یافت. به طوری‌که قیمت یک آی‌مک ۱۰ میلیون‌تومانی به حدود۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان رسید.

به گفته وی؛ حالا با بروز اتفاقات اخیر و کاهش شدید موجودی و همچنین مشخص نبودن وضعیت آینده بازار قیمت‌ها باز هم افزایش یافته است. وی در مورد تاثیر این افزایش قیمت در میزان تقاضا گفت؛ قطعا چنین اتفاقی به کاهش شدید تقاضا در بازار منجر شده است. اما در مورد اپل قضیه فرق می‌کند و مشتریان خاص و وفادار به این برند همچنان خریدار محصولات این خانواده ولو با قیمت گران هستند. اما خریدارانی که تنها به صرف مد بودن برند به سمت آن آمده بودند به سمت برندهای دیگر رفته یا اینکه فعلا دست نگه داشته و از خرید خودداری می‌کنند.

صالحی یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با بیان این مطلب که طی دو هفته گذشته مک‌بوک و مک ایرهای اپل در بازار ایران کمیاب شدند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: کاهش موجودی در حدی بوده است که برخی از فروشندگان محصولات اپل فروشگاه‌ها را نیمه‌تعطیل کرده‌اند.

این در حالی است که کارشناسان می‌گویند به نظر می‌رسد کاهش عرضه به بازار به‌دلیل کاهش موجودی نیست، بلکه به علت ترس فروشندگان از افزایش بیشتر قیمت‌ها در آینده است.

به گفته آنها آنچه مسلم است، کاهش موجودی ظرف دو هفته و پس از گذشتن نرخ دلار از مرز ۳ هزار و ۳۰۰ تومان جهت‌دار است و فروشندگان از ترس به خطر افتادن سرمایه‌شان از فروش کالاها خودداری می‌کنند.

رشد حداقل ۳۰۰ هزار تومانی قیمت‌ها

به‌دلیل قیمت‌گران محصولات اپل، رشد قیمتی که ناشی از نوسانات نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات، افزایش هزینه‌های جانبی و... شامل حال محصولات کامپیوتری بازار شده است در مورد برند اپل بیشتر به چشم

می‌آید.

به گفته فعالان بازار طی ۲ ماه اخیر قیمت محصولات کامپیوتری موجود در بازار حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است که با لحاظ کردن حداقل قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای یکی از ارزان‌ترین محصولات اپل، حداقل با رشد ۳۰۰ هزار تومانی قیمت مواجه بوده‌ایم.

همچنین خداوردی یکی از فعالان بازار با اشاره به اینکه اکثر محصولات اپل (مک‌بوک و...) قیمتی بالای ۴ تا ۵ میلیون تومان دارند، متوسط رشد قیمت در مورد محصولات این برند در بازار حدود یک میلیون تومان است.

وی با اشاره به این موضوع که آی‌مک‌های این برند قیمتی گران و موارد استفاده خاص دارند، گفت: میزان رشد قیمت این محصولات طی ۲ تا سه ماه اخیر حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان بوده است که البته محصولات گران‌قیمت‌تر با رشد قیمت بیشتری مواجه شده‌اند.

فعالان بازار افزودند: در صورت ادامه روند کنونی و ادامه نوسانات نرخ ارز و همچنین قطعی شدن جریان تغییرات تعرفه‌ای در بازار شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها و همچنین کاهش موجودی خواهیم بود. زیرا با افزایش قیمت‌ها میزان تقاضا کاهش یافته و سود فروش این محصولات نیز در بازار کاهش می‌یابد. به همین دلیل واردکنندگان به سراغ برندهای دیگر که سود حاصل از فروش آنها بیشتر است

می‌روند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم گفت: این خطر که ایران مرکز فروش محصولات مرجوعی و ایراددار برندهای گران‌قیمت شود بازار کامپیوتر ما را تهدید می‌کند.

به گفته این فعال بازار؛ در صورت رشد قیمت‌ها ممکن است گروهی سودجو محصولات مرجوعی یا ایراددار تعمیری را از کشورهای اطراف با قیمت ارزان خریداری کنند و در مقابل با قیمت گران در بازار ایران به فروش برسانند. این فعال بازار همچنین در مورد احتمال افزایش قاچاق محصولات این برند و در کل برندهای گران‌قیمت در بازار ایران هشدار داد و گفت: زمانی‌که هزینه واردات افزایش یابد و راه‌های ورودی کالاها تنگ و ناهموار شوند قاچاق رواج می‌یابد.

این فعال بازار به خریداران توصیه کرد: به هیچ وجه زیر بار خرید محصول گران‌قیمت قاچاقی نروند.