مریم عسگری: محبوبیت تبلت‌‌ها، به‌ویژه نمونه‌های ارزان‌قیمت اندرویدی موجب شده است تا برندهای گوناگونی به حوزه تولید این کالا روی آورده و به این دلیل بازار تبلت‌ با تنوع بالایی از لحاظ برند، مدل، قابلیت‌های فنی و... مواجه است. این تنوع بالا اگر چه به افزایش قدرت انتخاب خریدار در یک فضای پررقابت منجر شده است، اما تا حدودی کاربر را در انتخاب یک نمونه از میان هزاران سردرگم کرده و از سویی شرکت‌های تولیدکننده را مجاب کرده تا برای کسب سهم بیشتر از این بازار پرمخاطب، پرتنوع و البته پرسود راهکارهایی را به‌کارگیرند تا تبلت‌هایی کاربرپسند‌تر به بازار عرضه کنند.

بررسی دلایل محبوبیت تبلت‌ها و تمرکز روی برخی از ویژگی‌های خاص اقدامی است که برخی از شرکت‌های تولیدکننده برای تولید محصولات کاربرپسند و پرفروش‌تر انجام می‌دهند.

باشگاه فعالان‌ آی سی تی اخیرا طی یک نظرسنجی مولفه‌های موثر هنگام خرید تبلت را پرس و جو کرده است. نظرسنجی انجام شده در سه گروه: محبوبیت برندها، سایز‌ و مولفه‌های تاثیرگذار بر خرید تبلت انجام شده است.

نتایج این نظرسنجی در بخش محبوبیت برندها گویای این امر است که سامسونگ، ایسوس، لنوو، اپل، ایسر، اینول، هواوی، فراسو، آی‌گرین، ایکس‌ویژن به ترتیب محبوب‌های تبلت از نظر کاربران ایرانی هستند.

در بازار شهرستان نیز برندهای آینول، ایسر، هواوی، لنوو، سامسونگ، ایسوس و اپل به ترتیب از محبوب‌ها هستند.

همچنین نظرسنجی انجام شده در مورد سایزهای محبوب تبلت در بازار گویای این امر است که نمونه‌های ۷ تا ۹ اینچی با کسب ۴۹ درصد از محبوب‌ترین سایزهای تبلت است.

نمونه‌های بزرگ‌تر از ۹ اینچی هم با کسب ۳۰ درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه دوم محبوب‌های بازار تبلت ایستاده‌اند. در نهایت تبلت‌های کوچک‌تر از هفت اینچ با کسب ۲۱ درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه سوم محبوب‌های بازار تبلت از لحاظ سایز قرار گرفته‌اند.

و اما در مورد مولفه‌های تاثیرگذار بر رفتار خریدار هنگام انتخاب تبلت، نتایج نظرسنجی شرکت فراسو مشخص کرده است: اکثر خریداران تبلت هنگام انتخاب این کالا به پردازنده و سرعت آن توجه دارند. بر اساس این گزارش ۳۱ درصد از خریداران تبلت پردازنده نصب شده روی تبلت را از مهم‌ترین فاکتورها حین انتخاب تبلت می‌دانند.

همچنین ۲۱ درصد از افرادی که از آنها در این مورد نظرسنجی شده است، اعلام کرده‌اند که اینکه تبلت آنها قابلیت اتصال سیم‌کارت برای اتصال به اینترنت یا تماس تلفنی را داشته باشد، برایشان اهمیت زیادی دارد.

۲۰ درصد نیز به کیفیت صفحه نمایش و وضوح تصویر و همچنین سرعت واکنش لمسی صفحه نمایش اهمیت می‌دهند.

نتایج این نظرسنجی همچنین مشخص کرده است که تنها ۱۲ درصد از این جامعه آماری به کیفیت و زیبایی بدنه تبلت و ۱۱ درصد به کیفیت دوربین آن اهمیت می‌دهند.

ایرانی‌ها چه تبلت‌هایی می‌خرند؟