جمع‌آوری کابل‌های برق و مخابرات از کنار جاده
خبرگزاری مهر- یک زوج مبتکر شیوه‌نوینی برای پوشش جاده‌ها و خیابان‌ها ارائه کرده‌اند که می‌تواند برق تولید کرده و علائم راهنمایی و رانندگی و هشدارهای جاده‌ای را روی خود نمایش دهد. در سال 2006 «اسکات و جولی بروساو» طرحی را مطرح کردند که براساس آن از تمامی انرژی بلااستفاده خورشیدی با جایگزینی آسفالت با پانل‌های خورشیدی محکم، استفاده می‌شود.

در این پانل‌های خورشیدی، چراغ‌هایی تعبیه می‌شود که به عنوان نشانگرهای جاده و هشدار به راننده به‌کار می‌رود. در این سیستم بخشی به‌عنوان مسیر کابل در نظر گرفته شده که کابل‌های مخابرات و برق را می‌توان به جای خطوط هوایی در زیر سطح جاده تعبیه کرد.
در فوریه ۲۰۱۰ نخستین پانل جاده‌ای ۷/۳ در ۷/۳ متری که از ۱۶ پانل به هم متصل کوچک‌تر تشکیل شده بود، ساخته شد. در این پانل LED‌هایی تعبیه شد که می‌توانستند برای انتقال پیام‌های سفارشی، برنامه‌ریزی شوند.
نمونه اولیه این پانل‌ها شامل پیل‌های خورشیدی و نوعی شیشه مستحکم است که با المنت گرم کننده تلفیقی ساخته شده است.
آنها سپس پانل‌های بزرگ‌تری را ویژه قسمت خط‌کشی شده خیابان‌ها و جاده‌ها ساختند تا سازوکار تشخیص عبور عابر پیاده یا حیوانات وحشی را آزمایش کنند. این ساختار وقتی وزنی را روی سطح خود تشخیص می‌دهد، نور ساطع می‌کند تا راننده سرعت خود را کاهش دهد.
این زوج سال گذشته پانل جاده‌ای خود را در شکل ۶ ضلعی عرضه کرده و نخستین قطعه از پانل جدید خود را سپتامبر ۲۰۱۳ برای نصب و آزمایش آماده کردند.
پیل‌های خورشیدی فوتوولتاییک، صفحه‌مدار، ۱۲۸ عدد LED قابل برنامه‌ریزی، یک المنت گرم‌کننده برای پیشگیری از برف و سرما و یک بافت شیشه‌ای ابرمستحکم برای بخش بالایی، بخش‌های تشکیل‌دهنده این پانل هستند. بافت شیشه‌ای بالایی این پانل در برابر بار، کشش و ضربه بسیار مقاوم است.نمونه اولیه پارکینگ آنها نیمی مونو- کریستالی و نیمی پلی - کریستالی است. این پارکینگ معادل یک ارائه خورشیدی ۳ هزار و ۶۰۰ وات عمل می‌کند.انرژی جمع‌آوری شده توسط این سیستم به میزان نور آفتاب دریافت‌شده بستگی دارد. از این رو برق تولیدی این سیستم در بخش‌های مختلف از یک کشور متفاوت است.در این سامانه بخشی به نام مسیر کابل برای عبور کابل‌های برق و مخابرات در نظر گرفته شده است تا دسترسی به این کابل‌ها برای شرکت‌های برق و مخابرات آسان‌تر شده و دکل‌های آنها از سطح جاده جمع آوری شوند.
این مسیر می‌تواند فضایی برای تمامی انواع کابل از جمله تلویزیون، فیبر نوری برای اینترنت پر سرعت، تلفن و... باشد.در حال حاضر ۶۹ درصد از بخش زیرین این پانل ۶ ضلعی از سلول خورشیدی فوتوولتاییک ساخته شده است اما این میزان در تولید تجاری به صد درصد خواهد رسید.

جمع‌آوری کابل‌های برق و مخابرات از کنار جاده