دنیای‌اقتصاد- تبلت‌ها پدیده‌های اخیر دنیای تکنولوژی هستند که توانستند طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده و به این ترتیب تحول بزرگی در بازار جهانی لوازم دیجیتال شخصی هوشمند ایجاد کنند.
بازار داغ و پر رونق این محصولات حتی بازارهای دیگری مانند کامپیوترهای شخصی را تحت‌تاثیر قرار داده و در نهایت باعث کاهش سریع صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی شدند. با این حال اما، معمولا بعد از مدتی از ورود ابزارهای جدید به بازار دیجیتال و محصولات تکنولوژی، بازار این محصولات به اصطلاح اشباع شده و وارد روند ثبات یا حتی کاهش می‌شود. این همان اتفاقی است که در بازار انواع تبلت‌ها هم رخ داده است. با این اوصاف، گویا میزان تقاضا در بازار جهانی تبلت‌ها کاهش نسبی پیدا کرده است.
جدیدترین گزارش تحقیقاتی منتشر شده توسط Digitimes هم این موضوع را تایید می‌کند. بر اساس این گزارش، میزان صادرات جهانی انواع تبلت در فصل اول سال ۲۰۱۴ برابر ۵۶/۵۸ میلیون دستگاه بوده است که در مقایسه با فصل قبلی یعنی فصل چهارم سال ۲۰۱۳ کاهش ۳۰درصدی داشته است. این در حالی است که صادرات جهانی تبلت‌ها در فصل اول سال ۲۰۱۴ نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۳ رشد سالانه ۶/۴درصدی را تجربه کرده است. این روند رشد کم در حقیقت نشان از تمایل بازار جهانی تبلت‌ها به ثبات دارد و انتظار می‌رود این اتفاق در سال‌های آینده بیفتد.
با این حال، اما شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و فعال در بازار تبلت‌ها سعی دارند همچنان سهم بیشتری از این بازار پر رونق را به‌دست آورده و به خود اختصاص دهند. در همین راستا شرکت Samsung در تلاش است تا میزان صادرات و فروش تبلت‌هایش را در هر دو بخش تبلت‌های حرفه‌ای و مبتدی افزایش بدهد. از طرف دیگر شرکت Lenovo که مدتی است عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را در اختیار گرفته است، سعی دارد میزان صادرات و فروش تبلت‌هایش را به پیش‌بینی‌های انجام شده در ابتدای سال مالی ۲۰۱۳ برساند.
اوضاع اما برای Apple کمی ناامیدکننده است. این شرکت در سال مالی گذشته شاهد کاهش میزان صادرات و فروش تبلت‌هایش بوده است. کارشناسان بازار معتقدند از آنجایی که تبلت‌های آی‌پد شرکت اپل بیشتر در بازارهای توسعه‌یافته و پیشرفته مورد تقاضا بودند، حالا به خاطر اشباع این بازارها فروش این تبلت‌ها هم کاهش پیدا کرده است.
بر اساس گزارش Digitimes، صادرات جهانی آی‌پدهای شرکت اپل در فصل اول سال ۲۰۱۴ با کاهش فصلی و سالانه به ۸۵/۱۵ میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که میزان صادرات جهانی تبلت‌ها غیر از آی‌پد در این فصل برابر ۳۱/۲۲ میلیون دستگاه بوده است که این رقم شاهد کاهش فصلی ۲۰درصدی و کاهش سالانه بیش از ۳۰درصدی بوده است.
در واقع فروش خوب تبلت‌های آندرویدی و به‌خصوص افزایش چشمگیر تقاضا برای تبلت‌های Samsung و Lenovo در بازارهای مختلف باعث رونق بیشتر بازار تبلت‌های آندرویدی بوده است. از طرفی فروش تبلت‌های ویندوزی شرکت Asustek هم در کاهش میزان فروش آی‌پدهای اپل نقش مهمی داشته‌اند. با این همه، اما فروش جهانی تبلت‌های جعبه سفید یا ریمارک و تقلبی در این فصل با کاهش نسبی به ۴/۲۰ میلیون دستگاه رسیده است. کارشناسان بازار معتقدند که کاهش فروش تبلت‌های جعبه سفید به دنبال کاهش میزان نیروی کار در کشور چین به خاطر تعطیلات سال نو چینی بوده است.
دو شرکت Apple و Samsung همچنان دو تولیدکننده بزرگ و پرفروش بازار جهانی تبلت هستند، اما تفاوت سهم بازار این دو شرکت کم‌و‌کمتر می‌شود. شرکت Lenovo سومین تولیدکننده بزرگ بازار جهانی تبلت است و بعد از آن Asustek قرار دارد. این در حالی است که دو شرکت Amazon و Google به ترتیب به جایگاه هفتم و دهم جدول پرفروش‌ترین تولیدکنندگان بازار جهانی تبلت‌ها سقوط کرده‌اند.
گزارش Digitimes نشان می‌دهد که تولیدکنندگان تایوانی تبلت‌های برند اصلی یا اورجینال (ODMها) در فصل اول سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۵/۲۲ میلیون دستگاه تبلت به سراسر دنیا صادر کرده‌اند که این میزان کمتر از ۶۰ درصد از کل صادرات جهانی تبلت‌ها بوده است. بزرگ‌ترین این تولیدکنندگان شرکت Foxconn و دومین شرکت Pegatron هستند.

بازار تبلت‌ها اشباع می‌شود؟