چند قدم برای به روز رسانی ویندوز 8/1
دنیای اقتصاد- سال‌ها است که ویندوز کامپیوترهای شخصی جهان را فتح کرده است و ورود سیستم‌های عامل‌ مختلف و دستگاه‌های متنوع همچنان نتوانسته از محبوبیت این سیستم عامل ساده و کاربردی کم کند. با این اوصاف است که شرکت مایکروسافت با عرضه ویندوز 8 و سپس ویندوز 1/8 سعی کرد با تکنولوژی روز همراه شده و به بازار ابزارهای دیجیتال شخصی هوشمند که اغلب مبتنی بر صفحه نمایش لمسی هستند، وارد شود.
این نسخه‌های جدید ویندوز همچنان با کامپیوترهای شخصی فاقد صفحه نمایش لمسی هم سازگار هستند. به همین دلیل هم هست که بسیاری از کاربران و طرفداران سیستم ویندوز، این روزها تلاش می‌کنند به جدیدترین نسخه آن یعنی ویندوز ۱/۸ مهاجرت کنند. مایکروسافت اخیرا به روز رسانی رایگان ویندوز ۱/۸ را برای کاربرانش ارائه کرده است.
این به‌روزرسانی علاوه بر امکانات مختلف، کار با سیستم عامل جدید را برای کاربرانی که با ماوس و کیبورد کار می‌کنند، راحت‌تر و ساده‌تر می‌کند؛ البته مایکروسافت اعلام کرده است که کاربران باید تا پیش از آغاز ماه مه، این به‌روزرسانی را انجام بدهند تا بتوانند در ادامه، وصله‌های امنیتی و به‌روزرسانی‌ها را دریافت کنند.
هنگام نصب هر به روز رسانی مهم، باید کمی منتظر بمانید تا سیستم شما به تدریج به نسخه جدید مهاجرت کند. اگر شما هم جزو طرفداران نسخه جدید ویندوز هستید، با راهنمایی‌های زیر می‌توانید به راحتی ویندوز ۱/۸ را نصب کنید.
از فایل‌هایتان نسخه پشتیبان بگیرید
همیشه و در زمان انجام هر به‌روزرسانی مهم باید از فایل‌هایتان نسخه پشتیبان تهیه کنید. در صورتی که این کار را انجام ندهید، احتمال از دست دادن اطلاعات شخصی ذخیره شده‌تان را افزایش داده‌اید. بهتر است این نسخه پشتیبان را داشته باشید و به آن نیازی پیدا نکنید، تا اینکه آن را نداشته باشید و به آن نیاز پیدا کنید.
برای این کار شما به یک فلش درایو یا یک حافظه اکسترنال و خارجی با ظرفیت کافی برای ذخیره فایل‌های شخصی‌تان نیاز دارید. این حافظه خارجی را به کامپیوترتان متصل کرده و در قسمت جست‌وجو در منوی Start عبارت File History را تایپ کنید، سپس وارد بخش تنظیمات File History بشوید. بعد از آن که حافظه خارجی شما در کامپیوتر به صورت خودکار شناسایی شد، در قسمت File History روی عبارتBack up now کلیک کنید.
حافظه خالی دستگاه‌تان را کنترل کنید
به‌روزرسانی اصلی به ویندوز 1/8 دست‌کم برای نصب به 3 گیگابایت حافظه خالی نیاز دارد. آخرین به‌روز‌رسانی این سیستم عامل هم به همین میزان حافظه خالی برای نصب نیاز دارد. این در حالی است که همیشه داشتن حافظه داخلی و در دسترس برای عملکرد کلی سیستم شما خوب است تا بتواند، بهتر کار کند. با این اوصاف حالا زمان خوبی است تا هر کدام از برنامه‌های بدون استفاده روی دسکتاپ یا برنامه‌های بدون استفاده Windows Store خودتان را حذف کنید و سپس به بخش Disk Cleanup رفته و اطلاعات غیرضروری ذخیره شده را در حافظه کامپیوترتان پاک کنید.
دستگاه را به برق وصل کنید
اگر تصمیم دارید نسخه جدید ویندوز 1/8 را روی تبلت یا لپ تاپ‌تان نصب کنید، مطمئن شوید که کابل برق دستگاه شما به برق متصل شده باشد.
یادتان باشد که اگر شارژ باتری دستگاهتان در وسط فرآیند به‌روزرسانی تمام شود، ممکن است به‌روزرسانی نصب نشده یا حتی دستگاه شما آسیب ببیند.
مطمئن شوید که سیستم شما به روز است
اگر تا حالا تصمیم جدی برای مرحله اول به‌روزرسانی ویندوز ۱/۸ نداشته‌اید، حالا زمان زیادی برای این کار ندارید و باید تا پیش از شروع ماه مه اقدام به انجام این به‌روزرسانی بکنید. برای انجام این به‌روزرسانی که به‌عنوان «به‌روزرسانی بهاری» شناخته می‌شود، لازم است شما ویندوز ۱/۸ را روی سیستم‌تان داشته باشید و سپس برای نصب به‌روزرسانی جدید آن به فروشگاه ویندوز یا Windows Store بروید. اگر اخیرا ویندوز ۱/۸ را نصب کرده‌اید، سیستم‌تان را بررسی کرده و مطمئن شوید که تمام وصله‌های امنیتی اخیر را هم دریافت کرده‌اید. از طریق منوی Charms در سمت راست صفحه نمایش به بخش تنظیمات بروید و سپس وارد تنظیمات Change PC بشوید. حالا می‌توانید گزینه Windows Update را انتخاب کرده و روی کلید Check now بزنید تا در نهایت بتوانید، از دریافت تمام وصله‌های امنیتی جدید و اخیر اطمینان پیدا کنید.