ارزان‌قیمت‌ها در بازار اسپیکر بیشتر می‌فروشند
دنیای‌اقتصاد- در میان تجهیزات کامپیوتری می‌توان گفت اسپیکرها از دسته کالاهای پرتنوع در بازار هستند.
کالاهایی با تنوع بالا از لحاظ برند، مدل و حتی طرح و رنگ که البته قیمت که این مولفه‌ها خریداران و کاربران اسپیکر را از هم متمایز می‌کنند. به گفته فعالان بازار تجهیزات جانبی، در بازار اسپیکر کاربران حرفه‌ای معمولا به سراغ برندهای عرضه‌کننده محصولات گران‌قیمت و نمونه‌های حرفه‌ای می‌روند. این دسته از کاربران معمولا به تفاوت صدای پخش شده از اسپیکرهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای آگاهند و وضوح و قدرت صدا برایشان آنقدر اهمیت دارد که بهای بیشتری صرف خرید یک اسپیکرکنند.
آنها می‌گویند: بیش از نیمی از خریداران بازار اسپیکر نیز مشتری اسپیکرهای چینی بدون نام یا نمونه‌های ارزان‌قیمت با برندهای شناخته شده هستند.
خریداران این نوع اسپیکرها معمولا به وضوح صدا اهمیت چندانی نمی‌دهند و قابل حمل بودن و قیمت مناسب برایشان اهمیت زیادی دارد. فعالان بازارهمچنین اعلام کردند با توجه به رشد قیمت‌ها طی یکی ۲ سال اخیر، بیشتر شاهد تغییر ذائقه خریداران اسپیکر (تمایل به خرید اسپیکرهای ارزان‌قیمت) هستیم.
به همین دلیل برندهای ارزان‌قیمت در بازار رشد کرده‌اند و همپای آنها برخی از برندهای مطرح در این زمینه اقدام به عرضه نمونه‌های ارزان‌قیمت کرده‌اند.
براساس اعلام یکی از فعالان بازار تجهیزات کامپیوتری؛ اگرچه برندهایی نظیر جنیوس، ادی فایر و لاجیتک از مطرح‌های بازار اسپیکر هستند، اما این برندها طی سال‌های اخیر روی تولید نمونه‌های ارزان‌قیمت تمرکز کرده‌اند و به همین دلیل در بازار با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند.
یکی دیگر از فعالان بازار هم با اشاره به عرضه نمونه‌های وطنی اسپیکر در بازار داخلی گفت: اگرچه اسپیکر‌های ایرانی با برند فراسو در بازار داخلی با طرح‌های متنوعی عرضه شده‌اند، اما حقیقت این است که نمونه‌های وارداتی محبوبیت بیشتری دارند تا تولیدات وطنی.
به گفته این فعال بازار، به نظر می‌رسد باید در این زمینه (مصرف کالای وطنی) اطلاع‌رسانی درستی به مصرف‌کنندگان شود تا خریدار با رضایت خود اقدام به خرید کالای ایرانی کند نه اینکه با به راه انداختن بازی‌های تعرفه‌ای خریدار را ناچار به خرید کالای ایرانی کنیم.
فعالان بازار همچنین افزودند در بازار اسپیکر محصولات چینی با برندهای ناشناخته نزد نیمی از فعالان بازار محبوبیت دارند، اما در میان برندهای مطرح محصولات بیتس، لاجیتک و جنیوس فروش بیشتری دارند.
فعالان بازارهمچنین به رشد تقاضا برای نمونه‌های بدون سیم یا بلوتوثی اسپیکر در بازار اشاره کرده و می‌گویند؛ با توجه به محبوبیت ایناسپیکرها در بازار شاهد عرضه نمونه‌های ارزان‌قیمت از نوع اسپیکرها در بازار داخلی هستیم.