خبرآنلاین- در سال ۲۰۱۳ نیمی از کاربران اینترنت در اسپانیا دانلود غیرقانونی انجام داده‌اند.
براساس گزارش منتشره از سوی گروه تحقیقاتی La Cialicion بیش از ۸۴ درصد از محتوای دیجیتال روی فضای مجازی در این کشور غیر قانونی است. این گروه تحقیقاتی اعلام کرد،۵۱ درصد از کاربران اسپانیایی در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان کاربران نوظهور دسترسی به فایل‌ها و اسناد غیرقانونی پیدا کرده‌اند.
بر این اساس فیلم با ۴۳ درصد در صدر جدول دانلود‌های غیرقانونی بوده است. موسیقی و سپس بازی‌های ویدئویی در رده‌های بعدی جای گرفتند. این دانلود‌ها هزینه‌ای معادل ۵۲۵ میلیون یورو را متحمل جامعه اسپانیا کرده و ۲۶ هزار فرصت شغلی را نابود کرده است.
کارلوتا ناوارته مدیر موسسه La Coalicion می‌گوید: تلاش‌های کمیسیون مالکیت‌های معنوی برای ممانعت از سرقت‌های دیجیتال نتایج کمی در بر داشته است. البته این کمیسیون حذف محتوای غیرقانونی از ۱۶۲ سایت را از مارس ۲۰۱۲ به این سو تا زمان انتشار گزارش انجام داده است و آنچه موسسه تحقیقاتی مذکور منتشر کرده به گفته مقامات دولتی تخمین تقریبی است.
طبق قانون جدید در اسپانیا سایت‌هایی که محتوای دانلود غیرقانونی در آنها جای می‌گیرد به مدت ۱۰ روز خاموش می‌شوند و قرار است به‌زودی قانونی تصویب شود تا مجازات زندان برای کاربران دانلود کننده و توزیع‌کنندگان غیرقانونی در نظر گرفته شود. موسسه تحقیقاتی نیلسون در سال ۲۰۱۲ تخمین زده بود که ۴۵ درصد از اسپانیایی‌ها سایت‌هایی را که در آن لینک دانلود غیرقانونی وجود دارد، باز می‌کنند. گفته می‌شود بیش از ۲/۳ میلیارد دانلودکننده غیرقانونی در جهان وجود دارد.