تلاش برای جلوگیری از حمله هکر‌ها
خبرگزاری مهر- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فراهم شدن امکانات زیرساختی برای ثبت‌نام در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: به‌منظور جلوگیری از تماس‌های غیرمعقول و حملات سایبری برخی کنترل‌ها به صورت برخط روی سیستم اعمال شد که این امر موجب بروز کندی در چند نقطه کشور شد.
نصرالله جهانگرد با بیان اینکه زنجیره‌ای از بانک‌های اطلاعاتی نظیر سیستم هویت ملی و سیستم‌های بانکی این امکان را فراهم کردند تا یک خدمت بزرگ در اختیار جامعه قرار گیرد، افزود: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و همچنین امکانات پیش‌بینی شده در حوزه زیرساختی، افرادی که آخرین رقم سمت راست کارت ملی آنها «یک» بود، توانستند دو ساعت زودتر یعنی از ساعت ۲۲ چهارشنبه‌ شب گذشته نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: با توجه به اتصال شبکه‌های بزرگ بانک‌های اطلاعاتی و به‌منظور جلوگیری از تماس‌های غیرمعقول و حملات سایبری برخی کنترل‌ها به صورت برخط روی سیستم اعمال شد که موجب بروز کندی در چند نقطه کشور شد.
وی ادامه داد: این امر موجب کندی دسترسی مردم در برخی نقاط و استان‌های کشور شد که تا ظهر برطرف و سیستم به مرور زمان در نقاط مختلف به حالت پایدار در اختیار متقاضیان قرار گرفت. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در راستای برطرف شدن کندی‌های نرم‌افزاری، مجموعه شبکه در کنار گروه نرم‌افزاری و خدمت‌رسانی قرار گرفته است، گفت: ظرفیت اینترنتی بسیار وسیعی از امکانات و تجهیزات ارتباطی فراهم شده و مردم می‌توانند از این بستر استفاده کنند.
در همین راستا نرگس نجفی، ‌مدیر امور بانکی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها حجم بالای مراجعات غیرضروری در ساعات اولیه ثبت نام را دلیل اصلی اختلال روز گذشته سامانه رفاهی می‌داند. وی در گفت‌وگو با «ایسنا» در این خصوص گفت:‌ روز چهارشنبه چون نخستین روز نام‌نویسی یارانه‌ها بود بسیاری از مردم در ساعات اولیه برای چک کردن وضعیت سایت و اینکه دقیقا از آنها چه اطلاعاتی خواسته خواهد شد به سایت مراجعه کردند که متاسفانه این امر به ترافیک بالا و ایجاد کندی در سامانه منجر شد.