هک 18 میلیون آدرس ایمیل
خبرگزاری مهر- سرپرست مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا از کشف هک شدن 18 میلیون آدرس ایمیل توسط پلیس آلمان خبر داد و گفت: تعدادی از ایمیل‌ها مربوط به ایرانیان داخل کشور است.
سرهنگ علی نیک نفس اعلام کرد با توجه به اینکه این امکان وجود دارد که تعداد بیشتری از کاربران ایمیل در داخل ایران و به‌ویژه کاربرانی که از میل سرورهای بین‌المللی با دامنه‌های Com و ... استفاده می‌کنند نیز هک شده باشند از کاربران می‌خواهیم برای پیشگیری از سوءاستفاده و مشکلات بعدی نسبت به بازبینی حساب‌های ایمیل‌ و تغییر رمز عبور اقدام کنند.
در همین زمینه سازمان پدافند غیرعامل دلایل هک و سرقت پسوردهای ایمیل برخی کاربران ایرانی را که توسط پلیس فتا اعلام شده در دستور کار قرار داد تا منشا، ابعاد، حجم و اندازه این رخداد رایانه‌ای مشخص شود.
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از بررسی ابعاد این حمله رایانه‌ای خبر داد و گفت: تا زمانی که سرویسی مانند ایمیل ملی در کشور نداشته باشیم و بستر پست الکترونیکی مورد استفاده کاربران، همانی باشد که سایر کشورها از آن استفاده می‌کنند، موضوع هک و سرقت اطلاعات طبیعتا انجام شدنی است و در حال حاضر نیز امکان دارد چنین حمله‌ای صورت گرفته باشد.
در همین حال محمدرضا فرجی پور معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غیرعامل نیز با بیان اینکه ظرف ۲ روز آینده اطلاعات دقیقی از خبر هک ایمیل‌های ایرانی توسط این سازمان اعلام می‌شود، افزود: تا زمانی که بررسی دقیقی صورت نگیرد نمی‌توان در مورد قطعیت این حمله رایانه‌ای اظهارنظر کرد.
وی با اشاره به اغلب آدرس ایمیل‌های هک شده در ایران که مربوط به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است، گفت: حدس اولیه این است که این اقدام نوعی شیوه جمع‌آوری اطلاعات از محققان و دانشمندان کشور و حتی کسانی است که به دنبال تحقیقات مختلف و موضوعات ویژه هستند و می‌توان از روی آدرس‌های ایمیل و نامه‌های پستی اطلاعات و برنامه‌های این افراد را کشف و شناسایی کرد و در مقاصد بعدی از آن بهره‌برداری اطلاعاتی شود، اما این تحلیل تنها در حد حدس و گمان است و برای نتیجه نهایی باید بررسی بیشتری صورت گیرد.