پایان همکاری آمریکا با آیکان
همکاران سیستم- دولت آمریکا قصد دارد رابطه رسمی خود با آیکان (شرکت اینترنتی تخصیص‏‏دهنده نام‏‏ها و شمارگان واگذارشده) را در اواخر سال ۲۰۱۵ قطع کند و از عضویت در آن انصراف دهد.
به گزارش وب‏‏سایت pcworld، وزارت ارتباطات راه دور و اطلاعات ملی آمریکا (NTIA) تصمیم گرفته است در اواخر سال ۲۰۱۵ به رابطه رسمی خود با آیکان پایان دهد. آیکان یک سازمان بین‏‏المللی غیرانتفاعی است که از طریق تخصیص آدرس‏‏های اینترنتی، تعیین پروتکل‏‏ها، مدیریت سیستم دامنه‏‏های کشوری و عمومی و ... اینترنت را راهبری می‏‏کند. آیکان پس از سال ۲۰۱۵ الگوی جدیدی برای راهبری و حاکمیت اینترنت در پیش خواهد گرفت.
دولت آمریکا تاکنون نفوذ زیادی در تصمیمات اتخاذشده از سوی آیکان داشته است و همین امر انتقادات زیادی را متوجه این سازمان بین‏‏المللی کرده است. مقامات آیکان و وزارت ارتباطات راه دور و اطلاعات ملی آمریکا اما درباره دلایل قطع رابطه رسمی آمریکا با این سازمان گفته‏‏اند آنها مدت‏‏ها است درک کرده‏‏اند که این رابطه باید موقتی باشد.
وزارت ارتباطات و اطلاعات ملی آمریکا از آیکان خواسته است پس از سپتامبر ۲۰۱۵ روش جدیدی را برای راهبری و حاکمیت اینترنت در پیش گیرد. آمریکا شروطی نیز برای آیکان تعیین کرده است. ازجمله آنکه تاکید کرده که امنیت، ثبات و انعطاف‏‏پذیری سیستم تخصیص نام‏ دامنه‏‏های اینترنتی باید حفظ شود.
فادی چاده، مدیرعامل آیکان از سازمان‏‏ها و گروه‏‏های فعال در حوزه اینترنت خواسته است در روند توسعه الگوی جدید راهبردی و حاکمیت اینترنت مشارکت کنند. قرار است آیکان در روزهای ۲۳ تا ۲۷ مارس جلساتی در سنگاپور با محوریت این موضوع برگزار کند.