دنیای‌اقتصاد- هر سال با نزدیک‌شدن به هفته‌های پایانی سال بازار خرید و فروش پخش‌کننده‌های موسیقی گرم و پرونق می‌شود.
امسال اما وضعیت بازار متفاوت است و بازار خرید و فروش این کالا به شدت بی‌رونق است، به‌طوری‌که گروهی از فعالان بازار واحد فروشگاهی را به حالت نیمه‌تعطیل درآورده‌اند.
به گفته فعالان بازار؛ البته تعداد کمی برای خرید این کالا به بازار مراجعه می‌کنند، اما هر سال در این ایام بسیاری این کالا را به‌عنوان هدیه نوروزی برای عزیزانشان خریداری می‌کردند. گذشته از این برخی که علاقه‌مند به محصولات جدید بودند با وجود نمونه‌های جدید و حرفه‌ای‌تر برای خرید به بازار مراجعه می‌کردند.
محمد منصوری یکی از فعالان بازار در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طی چند ماه اخیر قیمت دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی در حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است که این موضوع به کاهش تقاضا برای این کالا منجر شده است.
به گفته این فعال بازار تا دو سال قبل پخش‌کننده‌های موسیقی با برندهای مطرحی چون اپل آنچنان محبوبیتی نزد خریداران یافته بودند که اکثرا به سراغ آی‌پدهای این محصول می‌آمدند، اما با افزایش قیمت‌ها میزان تقاضا برای پخش‌کننده‌های موسیقی این برند محبوب کاهش یافت.
یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که وضعیت پخش‌کننده‌های موسیقی سونی هم مانند اپل است به «دنیای‌اقتصاد» گفت: سونی و اپل ۲ برند محبوب و پرمخاطب و البته گران‌قیمت در بازارند که طی دو سال اخیر نوسانات نرخ دلار آزاد تاثیر بسزایی روی بازار این دو برند داشته است.
این فعال بازار در مورد برندهای مطرح در بازار کنونی کامپیوتر گفت: در حال حاضر محدوده میزان تقاضا مربوط به برندهایی نظیر کریتیو، آی‌ریور و برندهای چینی است و سونی و اپل مخاطبانی خاص دارند.
همچنین براساس گزارش باشگاه فعالان آی‌سی‌تی، در بازار پخش‌کننده‌های موسیقی برند کریتیو با کسب ۶/۱۹ درصد در صدر پرمخاطب‌ترین دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی قرار دارد. سهم محبوبیت دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی این برند در آبان ماه در حدود ۲/۱۶ درصد بوده است.
پس از این برند هم آی‌ریور با کسب سهم محبوبیت ۱/۱۲ درصد در رده دومین برند پرمخاطب بازار قرار دارد. این در حالی است که در آبان‌ماه گذشته سهم محبوبیت این برند تنها ۲/۱ درصد بود.
آی‌پد اپل هم با کسب ۶/۱۱ درصد از سهم محبوبیت بازار در رده سوم پرمخاطب‌های بازار پخش‌کننده موسیقی ایستاده است. سهم محبوبیت دستگاه‌های پخش‌کننده این برند در چهار ماه گذشته در حدود ۶/۱۲ درصد بوده است که براساس این گزارش در ماه‌های اخیر پخش‌کننده‌های موسیقی این خانواده با کاهش سهم محبوبیت مواجه شده‌اند.
در رده چهارم پرمخاطب‌های بازار پخش‌کننده‌های موسیقی هم سونی با کسب ۶/۱۰ درصد ایستاده است. بر پایه گزارش باشگاه فعالان آی‌سی‌تی سهم محبوبیت پخش‌کننده‌های موسیقی این خانواده در چهار ماه گذشته در حدود ۳/۲۲ درصد بوده است و این برند محبوب‌ترین برند در بازار پخش‌کننده‌های موسیقی بوده است.
در هر حال در رتبه بعدی محبوب‌های بازار برند سامسونگ با کسب هشت درصد از سهم محبوبیت بازار ایستاده است. سهم محبوبیت پخش‌کننده‌های موسیقی این خانواده در آبان‌ماه گذشته حدود ۳/۱۱ درصد بوده است. برند کوبی هم با کسب ۱/۶ درصد از سهم محبوبیت بازار در رده نهایی محبوب‌های بازار پخش‌کننده‌های موسیقی ایستاده است.

محبوب‌هایی که کم‌فروشند