تغییرات بزرگ در صنعت تلویزیون دیجیتال
رضا هاشمی - بیستمین نمایشگاه سالانه رسانه‏های دیجیتال، ارتباطات و ماهواره (CABSAT2014) طی سه روز از ۲۰ تا ۲۲ اسفند در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار شد. این نمایشگاه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد رسانه‏های دیجیتال در منطقه خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا و سومین نمایشگاه بزرگ جهان در این نوع است که در آن آخرین نوآوری‏های رسانه‏های دیجیتال شامل تجهیزات ضبط، فیلمبرداری و فناوری‏های تصویری تلویزیون‏، سینما و همچنین تلویزیون‏های موبایل و اینترنتی (IPTV) و همچنین تازه‏ترین پیشرفت‏ها در زمینه تولید محتوا و مدیریت و پخش عرضه می‏شود.
نمایشگاه CABSAT که امسال بیستمین سالگرد برگزاری خود را جشن گرفت، پنج‏شنبه گذشته به پایان رسید. این نمایشگاه میزبان شرکت‌های فعال صنعت تلویزیون و رسانه‌های دیجیتال از سرتاسر دنیا بود.
در سال ۲۰۱۳ بیش از ۸۵۰ شرکت از ۵۷ کشور دنیا در این نمایشگاه شرکت کرده و بیش از ۱۳۰۰۰نفر از آن نمایشگاه دیدن کرده بودند و با توجه به استقبال روزهای نخست نمایشگاه، ‏پیش‏بینی می‏شود امسال نیز به تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده شود. در نمایشگاه امسال، بیش از ۹۰۰ شرکت پیشگام در فناوری‌های رسانه‌های دیجیتال و ارتباطات و ماهواره از بیش از ۶۰ کشور جهان شرکت
دارند.
امروزه صنعت سرگرمی‏ و تجهیزات دیجیتالی بازار بسیار مهمی در سراسر جهان ایجاد کرده است. صنعتی که بر پایه تولید محتوا و فروش به بیننده تلویزیونی از سال‏ها قبل رشد و قوام گرفته و حالا به لطف تکنولوژی درآمدزایی قابل‌توجهی به همراه داشته است. براساس پیش‌بینی نهادهای تحقیقاتی، بازار تلویزیون‌های پولی در منطقه خاورمیانه تا سال ۲۰۲۰، با رشد سالانه ۶۰ درصدی روبه‌رو خواهد شد و تعداد دستگاه‌های متعلق به مشتریان انواع شبکه‌های Pay TV تا ۵۵۰ میلیون نفر خواهد رسید.
به گفته کارشناسان این صنعت، ارزش بازار پخش دیجیتال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تا پایان سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
آینده تلویزیون در کنفرانس‏های جانبی
امسال همزمان با نمایشگاه کنفرانس جانبی دوروزه CABSAT با سخنرانی شهرزاد رفعتی مدیر و کارآفرین جوان ایرانی و مدیرعامل شرکت BroadbandTV از کشور کانادا آغاز شد. رفعتی که از مدیران برتر و چهره‌های مطرح جهان در عرصه فناوری است، موضوع صحبتش را به فرصت‌های جدیدی که اینترنت و دنیای دیجیتال ایجاد کرده اختصاص داد.
رفعتی در سخنان خود از آخرین تغییرات و تحولات دنیای دیجیتال سخن گفت و اشاره کرد که شیوه سنتی تولید برنامه‌های تلویزیونی و پخش آنها از کانال‌های مرسوم جایی در آینده ندارد و رفتار مخاطب و نحوه تولید و پخش محتوا به‌طور کامل تحت‌تاثیر ارتباطات آنلاین در حال تغییر
است.
در ادامه روز اول نمایشگاه کنفرانس‌های جانبی متعددی درباره چشم‌انداز رسانه‌های دیجیتال در خاورمیانه و وضعیت فعلی و آینده صنعت و تلویزیون‌های هوشمند ارائه شد؛ همچنین میزگردی درباره شیوه‌های جدید کسب مخاطب و مدل‌های درآمدزایی عصر جدید ارتباطات با حضور صاحب‌نظران برگزار شد.
روز دوم کنفرانس با سخنرانی سام نیکلسون مدیرعامل شرکت Stargate آغاز شد. او نیز با اشاره به تحولات عظیمی که نوآوری‏های فناوری در چشم‌انداز آینده این صنعت ایجاد کرده است، از تغییرات جدی در شیوه تولید و پخش محتوای دیجیتال نوید داد. سام نیکلسون رایانش ابری و ۴K را از فناوری‌هایی دانست که به‌زودی تغییرات اساسی در تمام جنبه‌های رسانه‌های دیجیتال ایجاد خواهند کرد و در ادامه گوشه‌هایی از پشت‌صحنه فیلم‌های برتر سینمای جهان را نشان داد که مهارت‌های دیجیتالی به‌کار رفته در آنها حاضران را تحت تاثیر قرار داد.
نمایشگاه CABSAT روز دوم با نمایش محصولات شرکت‌های مختلف همراه شد و کلاس‌های آموزشی ویژه کارشناسان نیز از برنامه‌های جانبی آن بود. در این میان حضور Mark Sager برنده جایزه اسکار جلوه‌های ویژه تصویری فیلم Gravity با استقبال خاص علاقه‌مندان همراه شد.
تاکید روی محتوا و تلفیق با ۴K
«محتوا» موضوع اصلی بسیاری از کنفرانس‏ها، ‏سخنرانی‏ها و حتی بحث‏های کارشناسان در این نمایشگاه بود. استیو اسمیت از Arabian Radio Network در این مورد معتقد بود که محتوا، عامل اصلی موفقیت در عصر دیجیتال حتی برای رسانه‏ای چون رادیو است.
به گفته اسمیت هنوز ظرفیت‏های زیادی برای رادیو در عصر دیجیتال وجود دارد. او معتقد است امروزه مردم با تلفن‏های هوشمند متصل به اینترنت همچنان اسیر مشکلات زندگی شهری
ازجمله ترافیک هستند و این بهترین فرصت برای رادیو است.
Paul Atkinson متخصص تکنولوژی ۴K از شرکت Canon هم در سخنرانی خود دورنمایی از آینده این تکنولوژی ارائه کرد. به گفته وی امروزه صنعت فیلم‌سازی تصاویر خود را ۴K فیلمبرداری می‏کند، اما به‌دلیل مشکلات ناشی از فرمت و نبود تجهیزات پخش ۴K آن را به HD تبدیل
می‏کند.
با این حال کمتر کارشناسی در این نمایشگاه حضور داشت که آینده را به ۴K مرتبط نداند. فناوری ۴K که تصاویری تا چهاربرابر واضح‏تر و بهتر از Full HD ارائه می‏دهد، آینده صنعت دیجیتال و فیلمبرداری است.
با وجود آنکه بسیاری از دستگاه‏های تلویزیون امروزی و حتی جدید از این تکنولوژی پیشتیبانی نمی‏کنند و عملا توان پخش این فرمت سنگین و با کیفیت را ندارند. با این حال حتی دستگاه‏های FUll HD تصاویری را که با فرمت ۴K تولید شده‏اند بهتر از تصاویر HD نمایش
می‏دهند.
به‌رغم آنکه امروزه تنها معدود تولیدکنندگان تلویزیون دستگاه ۴K عرضه کرده‏اند، اما چالش اصلی یعنی تولید محتوای ۴K مهم‌تر از نبود دستگاه پخش آن در بازار است. بازار رو به گسترش این تکنولوژی جدید حالا شرکت‌های بزرگ را به تکاپو انداخته تا تجهیزات مورد نیاز آن را هرچه سریع‏تر تامین کنند.
یکی از آنها شرکت سونی است که امسال یک محصول B۲B برای تولید یک برنامه زنده تلویزیونی و تدوین آن عرضه کرده بود.

تغییرات بزرگ در صنعت تلویزیون دیجیتال

تغییرات بزرگ در صنعت تلویزیون دیجیتال