پالایشگاه پتروچین پارس در منطقه آزاد چابهار با سرمایه‌گذاری بیش از 200 میلیون دلاری متولد شد.
به دنبال مراسم کلنگ‌زنی پروژه پالایشگاهی پتروچین پارس، منطقه چابهار برای نخستین بار شاهد تولد پالایشگاهی تخصصی شد.
منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه کشور است که در راستای اهداف اقتصادی کشور، بیش از یک دهه است که در مجاورت چابهار و در حاشیه دریای عمان شکل گرفته است.
به گفته عزیز آزادبخت، مدیرعامل شرکت پتروچین پارس که خود یکی از مبتکران طرح احداث پالایشگاه در چابهار است، این طرح به علت مجاورت با تنها بندر اقیانوسی کشور به راحتی می‌تواند از مرزها پا فراتر نهاده و به بازارهای هدف مهم دسترسی
داشته باشد. عزیز آزادبخت با اشاره به این مطلب که این منطقه به بازارهای صادراتی نظیر افغانستان، پاکستان، چین و هند دسترسی دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در مناطق شرق و جنوب شرقی پالایشگاهی وجود ندارد با احداث این پالایشگاه بخش عمده‌ای از مشکلات آن منطقه در این زمینه مرتفع می‌شود.
مدیرعامل شرکت پتروچین پارس با اشاره به این مطلب که سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح با مشارکت سرمایه‌گذاران چینی است خاطرنشان کرد: پالایشگاه یادشده از نوع پالایشگاه‌های ساده است که تفاوت خاصی با پالایشگاه‌های پیچیده دارند و هدف از ساخت این پالایشگاه تولید فرآورده‌هایی مانند نفتا ، نفت سفید ، دیزل ، مازوت و قیر است. وی با اشاره به این مطلب که پالایشگاه‌های پیچیده در مقایسه با پالایشگاه‌های ساده نیاز به ابزارآلات و برج‌های خاصی دارد و در عین حال ساخت آن زمان بر است خاطرنشان کرد: پروسه ساخت پالایشگاه نفت فوق سنگین چابهار ۱ سال به طول می‌انجامد و حداکثر ظرف مدت دو سال نیز سرمایه به مجموعه باز خواهد گشت.
آزادبخت با اشاره به این مطلب که احداث و راه‌اندازی این طرح با تکیه بر دانش محققان ایرانی است اظهار کرد: این طرح در حین سادگی از توجیه اقتصادی مطلوبی برخوردار است، ضمن آنکه از خام فروشی نفت خام جلوگیری می‌کند.
آزادبخت به دیگر مزیت‌های پالایشگاه نفت فوق سنگین اشاره کرد و تصریح کرد: حسن دیگر این طرح شرکت سرمایه‌گذاران چینی است که پیرو آن ضمن بهره‌برداری مشترک، در پروسه تولید افزایش ارزش افزوده در تولید فرآورده‌های نفتی و همچنین افزایش اشتغالزایی به همراه دارد.
وی در خصوص زمانی که برای تحقیق و توسعه صرف شده است، عنوان کرد: مطالعه و تحقیق در بررسی در این طرح یک سال زمان برد که در این مدت هم از دیدگاه تکنولوژی و هم از لحاظ نوع کار و شراکت تمامی ابعاد مورد بررسی قرار گرفت.
چرا چابهار؟
مدیرعامل در خصوص اینکه چرا منطقه آزاد چابهار به عنوان محل احداث این پالایشگاه انتخاب شده است خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در منطقه گریبانگیر شرکت‌های حاضر در منطقه جنوب شرقی است، بحث حمل گازوئیل از استان‌های دیگر با کشتی به بندر و حمل دوباره آن با تانکر به شهرهای استان است این امر سبب شده است تا بازارهای داخلی نیز تامین شوند.
وی یادآور شد: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور ماست و همین امر نیز ارتباط این پالایشگاه را با بازارهای صادراتی تسهیل شود.
وی درباره تامین خوراک موردنیاز این پالایشگاه نفت فوق سنگین افزود: خوراک موردنیاز پالایشگاه از میادین سروش و آزادگان تامین خواهد شد.
مدیر عامل شرکت پالایشگاه نفت سنگین با اشاره به این که این طرح در دو فاز دیده شده است ، تصریح کرد:فاز نخست این پروژه ۲۰۰ میلیون دلار و فاز دوم آن ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری پیش‌بینی شده است . وی افزود: اشتغالزایی این پروژه در فاز نخست برای ۲۵۰ نفر مستقیم و ۱۳۰۰ نفر غیر مستقیم خواهد بود.
در همین راستا معزالدین، معاون سرمایه‌گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سخنرانی در این مراسم اعلام کرد، امید است درهای سرمایه‌گذاری به کشورهای دیگر باز شود. وی مهم‌ترین وظیفه منطقه را فراهم آوردن تسهیلات، ترانزیت کالا و خدمات و سرمایه‌گذاری می‌داند. مدیرعامل منطقه آزاد افزود: موقعیت چابهار در خلیج فارس این مزیت را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده که با سرمایه کم به سوددهی بالا دست یابند. وی تاکید کرد: دولت یازدهم اصرار بر توسعه برون گرا دارد و تسهیلاتی را برای سرمایه‌گذاران به شرط استخدام نیروی کار بومی فراهم کرده است.
در مراسم کلنگ‌زنی پالایشگاه نفت فوق‌سنگین پتروچین پارس مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: سفر هیات سرمایه‌گذاری چینی به بندر و منطقه آزاد چابهار نقطه عطفی برای آینده‌ای بهتر در توسعه همکاری‌های فیمابین است.
«حامد علی مبارکی» افزود: از اینکه سرمایه گذاران دوراندیش و فرصت شناس کشور چین، اهمیت ارزش این بندر و آینده روشن منطقه آزاد چابهار را درک کرده‌اند و قصد کسب سهم حداکثری در این حوزه را دارند، بسیار خشنود هستیم.
به گفته وی، چابهار به‌دلیل برخورداری از موقعیت مناسب جغرافیایی در کنار دریای عمان و اقیانوس هند و همچنین قرار گرفتن آن در مسیر کریدورهای بین‌المللی، فرصت تاریخی و بی‌نظیری در اختیار دارد و تمایل داریم با سرمایه‌گذاران چینی به مشارکت بگذاریم تا فصل جدیدی در گسترش همکاری‌های دو کشور ایران و چین گشوده شود.
وی با اشاره به احداث این پالایشگاه فوق سنگین نفت با مشارکت دو بخش خصوصی ایرانی و چینی تصریح کرد: این پروژه بزرگترین سرمایه گذاری چین در منطقه آزاد چابهار است و می‌تواند نقطه عطفی برای آینده‌ای بهتر در توسعه روابط اقتصادی دوجانبه میان منطقه آزاد چابهار و شرکت‌های چینی در کلیه زمینه‌های فعالیتی باشد.
مبارکی همچنین با اشاره به پتانسیل‌های منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: دورنمای منطقه آزاد چابهار بسیار نویدبخش است، زیرا افزایش حجم تجارت بین‌المللی و به ویژه نیازهای ایران در خارج از تنگه هرمز و نیز مساله دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد، آینده خوبی را برای چابهار به عنوان امن‌ترین و اقتصادی ترین مسیر تجارت، حمل و نقل و توسعه صنایع به خاطر نزدیکی به بازارهای نوظهور نوید داده و در همین راستا اقدامات اساسی در این منطقه از سوی دولت و بخش خصوصی در حال انجام است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: منتظر حضور تک تک اعضای سرمایه‌گذار هیات چینی برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار هستیم و همکاران ما در سازمان منطقه آزاد چابهار آماده همکاری و پاسخگو به نیازهای اساسی سرمایه‌گذاران در زمینه های مختلف هستند.
در احداث پالایشگاه پتروچین پارس افراد بی‌شماری به گروه سرمایه‌گذاران یاری رساندند که می‌توان به حمایت‌های دکتر معظمی معاونت محترم وزیر در امور هیدروکربوری وزارت نفت و کارشناسان معاونت محترم فوق الذکر اشاره کرد.
علاوه بر این دکتر محمد معزالدین، قائم مقام و معاون سرمایه‌گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، جناب آقای حامد علی مبارکی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، جناب آقای جدگال نماینده مردم چابهار و دکتر جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان و عضو هیات رییسه کمیسیون بودجه در مجلس شورای اسلامی جملگی در مراسم کلنگ‌زنی و همراهی مدیرعامل این شرکت در احداث پالایشگاه نقش بسزایی داشتند.