هدفون بی‌سیم هوشمند
دنیای‌اقتصاد- در حالی که ابزارهای دیجیتال هوشمند هر روز طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا می‌کنند، شرکت‌های تولیدکننده مختلف به طراحی و تولید انواع این محصولات روی می‌آورند. حالا به تازگی هدفون هوشمند هم به بازار معرفی شده است. این هدفون که با نام Dash معرفی شده، کارکرد متفاوتی داشته و می‌تواند همیشه و همه جا همراه کاربرانش باشد.
این هدفون عملکردی دوگانه به‌عنوان هدفونی برای پخش موسیقی و یک ابزار هوشمند برای بررسی فعالیت‌های کاربرانش دارد. این محصول تا عمق یک متری در برابر آب مقاوم است و همچنین از بلوتوث ۴ برای اتصال به موبایل هوشمند هم بهره می‌برد. دو گوشی هدفون برای اتصال به یکدیگر به هیچ سیمی نیاز ندارند و به همین دلیل کاربر می‌تواند به راحتی با آن کار کند. این ابزار دارای ۴ گیگابایت حافظه داخلی است که به کاربر امکان استفاده مستقل از آن برای گوش دادن به موسیقی را می‌دهد.
طراحی این ابزار به‌گونه‌ای انجام شده است که کاربران مختلف مشکلی برای استفاده از آن نداشته باشند و پوشش سیلیکونی گوشی آن در سه اندازه مختلف قابل استفاده است. این هدفون دارای یک اپلیکیشن ویژه برای کنترل آن از طریق موبایل‌های هوشمند است. این در حالی است که یک صفحه لمسی بسیار کوچک روی بدنه این هدفون تعبیه شده است که امکان کنترل آن به صورت مستقل را برای کاربرانش فراهم می‌آورد. جهت و نوع حرکت انگشتان روی این صفحه لمسی هر کدام به‌معنای خاصی هستند و دستوری خاص را انجام می‌دهند. این کار در واقع برای آنکه این ابزار بتواند به‌صورت مستقل از ابزارهای هوشمند دیگر کنترل شود، طراحی شده است.
این هدفون هوشمند مجهز به قابلیت حدف نویز خارجی است. این هدفون امکان پخش موسیقی با توان ۱۰ میلی‌وات را دارد و همچنین مجهز به یک میکروفون استخوانی هم هست که می‌تواند صدای کاربر را بدون هیچ مشکلی منتقل می‌کند و از آنجا که این تکنولوژی از لرزش‌های استخوان گوش برای دریافت صدا استفاده می‌کند، صدای موسیقی در حال پخش هیچ تداخلی با صدای کاربر ایجاد نمی‌کند.
این ابزار قابلیت ویژه‌ای دارد، آن را از سایر ابزارها متمایز می‌کند و آن توانایی شناسایی انواع حرکات ورزشی کاربر است که با استفاده از پردازنده ۳۲ بیتی ARM این کار را می‌کند. به این ترتیب داده‌های رسیده از حسگرهای چندگانه این هدفون به راحتی پردازش می‌شود. این هدفون هوشمند دارای حسگرهایی مانند حسگر ۳ محوری شتاب سنج، دماسنج، حسگر خازنی لمسی و حسگر نوری است. به این ترتیب این ابزار می‌تواند مواردی مانند ضربان قلب، تغییرات ضربان، سطح اکسیژن خون ، دمای بدن و میزان کالری سوزانده شده کاربران را ارزیابی کند. هدفون Dash همچنین می‌تواند با استفاده از GPS موبایل هوشمند میزان مسافت پیموده شده، ارتفاع و سرعت کاربران را هم گزارش دهد.
هرچند هنوز اطلاعات دقیقی درباره زمان و قیمت عرضه این هدفون اعلام نشده است، اما کارشناسان و فعالان بازار انتظار دارند این هدفون با قیمتی در حدود ۲۰۰ دلار به بازار عرضه شود.