دنیای‌اقتصاد- بازار جهانی محصولات هاردکپی شامل انواع پرینتر، اسکنر، دستگاه فاکس و فتوکپی و البته دستگاه‌های چند کاره گویا سال 2013 را با روندی رو به رشد به پایان رسانده است.
این موضوع را آمار و بررسی‌های مختلف انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC تایید می‌کند.
بر اساس گزارش این موسسه، بازار جهانی محصولات هاردکپی در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ روند بهبود و بازیابی خودش را ادامه داد و توانست با رشد سالانه ۲ درصدی نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۲، صادرات ۷/۳۱ میلیون دستگاهی را به ثبت برساند. این در حالی است که صادرات جهانی این محصولات در کل سال ۲۰۱۳ کاهشی نسبتا کم داشته و رشد سالانه ۶/۱- درصد را نسبت به سال ۲۰۱۲ تجربه کرده است. این در حالی است که بازار جهانی محصولات هاردکپی لیزری روند خوبی داشته و رشد سالانه ۵/۴ درصدی را در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ و رشد سالانه ۶/۳ درصدی برای کل سال ۲۰۱۳ به ثبت رسانده است.
کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که یکی از فاکتورهای مهم رونق بازار این محصولات در فصل چهارم سال ۲۰۱۳، فعالیت خوب سه برند برتر این بازار به خصوص HP و Brother بوده است. شرکت HP در این فصل با افزایش سطح خدمات پس از فروش و کاهش قیمت محصولاتش توانست فروش خوبی را تجربه کند و شرکت Brother هم با معرفی محصولات جدید به‌خصوص در بخش دستگاه‌های تک رنگ لیزری بازار اداری و تجاری را هدف قرار داد.
«پونگ هانگ» یکی از کارشناسان IDC در این زمینه می‌گوید: «سال ۲۰۱۳ سال نسبتا خوبی برای اغلب تولیدکنندگان محصولات هاردکپی بوده است، چرا که اغلب این شرکت‌ها توانستند در این سال بعد از بازیابی به روند رشد گذشته خودشان بازگردند. البته ما انتظار داریم این روند بازیابی همچنان در سال ۲۰۱۴ هم ادامه داشته باشد.»
دو منطقه اروپای غربی و آسیای پاسیفیک که بزرگ‌ترین بازارهای جهان در بخش محصولات هاردکپی به حساب می‌آیند، به ترتیب رشد سالانه ۵/۵ و ۳/۷ درصدی را در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ تجربه کردند. بازار هاردکپی آسیای پاسیفیک و اروپای غربی به ترتیب رشد سالانه ۵/۱ درصدی و ۴/۰- درصدی را برای کل سال ۲۰۱۳ برای خودشان به ثبت رساندند.
حاکمیت دستگاه‌های جوهرافشاندر میان تکنولوژی‌های مختلف محصولات هاردکپی، دستگاه‌های جوهرافشان همچنان حاکمیت بازار را در اختیار دارد. میزان صادرات جهانی دستگاه‌های جوهرافشان در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۶/۱۹ درصد رسیده است که این میزان، برابر سهم ۶۲ درصد از بازار جهانی محصولات هاردکپی است. با این حال، اما بازار این محصولات در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ رشد سالانه ۱/۱- درصد و برای کل سال ۲۰۱۳ رشد سالانه۹/۴- درصدی را تجربه کرده است.
بازار محصولات هاردکپی لیزری هم در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ سومین فصل متوالی رشد خودش را تجربه کرد. بازار این محصولات در مناطق کانادا، اروپای‌شرقی و مرکزی بیشترین میزان رشد را داشته است. این در حالی است که بازار محصولات هاردکپی لیزری در بازارهای خاورمیانه و آفریقا رشد سالانه ۵/۳۱ درصد، در بازار آسیای پاسیفیک رشد سالانه ۱/۱۰ درصدی و در بازار ایالات متحده آمریکا رشد سالانه ۵/۷ درصدی را تجربه کرده است.
دستگاه‌های لیزری تک‌رنگ سهم ۳/۸۲ درصدی از کل بازار دستگاه‌های لیزری را با صادرات جهانی ۹/۸ درصدی در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ در اختیار گرفتند که به رشد سالانه ۸/۵ درصدی منجر شد. این در حالی است که صادرات جهانی دستگاه‌های لیزری رنگی با رشد سالانه ۴/۹ درصدی به بیش از ۹/۱ میلیون دستگاه در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ رسید که این میزان برابر سهم ۷/۱۷ درصدی از کل بازار دستگاه‌های هاردکپی لیزری است.

رشد کند بازار جهانی محصولات هاردکپی

رشد کند بازار جهانی محصولات هاردکپی