پهنای باند اینترنت 35 درصد ارزان شد
خبرگزاری مهر- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت مبتنی بر فناوری ADSL را با هدف کاهش هزینه اینترنت در سبد خانوار تا سقف 35 درصد کاهش داد.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۱۸۱ خود موضوع تعرفه ارائه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری ADSL را با هدف کاهش هزینه اینترنت در سبد خانوار، با بررسی زنجیره هزینه‌های ارائه خدمات اینترنت بر مبنای قیمت عادله روز و مصوبات گذشته بررسی و تعرفه‌های جدیدی را مصوب کرد.
براساس این مصوبه، تعرفه پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل برای ارائه خدمات اینترنت ADSL برای شرکت‌های ارائه‌کننده این خدمات شامل شرکت‌های PAP و شرکت‌های مخابرات استانی ۳۵ درصد کاهش یافت. به این ترتیب قیمت هر STM۱ پهنای باند اینترنت که مبلغی حدود ۳۸ میلیون تومان محاسبه می‌شد، به حدود ۲۴ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه حجم استفاده از اینترنت ارائه شده از طریق فناوری ADSL را برای کاربران نهایی نیز به میزان ۲۰ درصد و به صورت یکنواخت در کلیه سطوح کاهش داد.
کاهش ۲۵ درصدی تعرفه خدمات شبکه انتقال، کاهش ۲۵ درصدی تعرفه ماهانه تامین ارتباط IP-MPLS، کاهش ۲۵ درصدی نرخ خدمات شبکه ملی IP، کاهش ۴۰ درصدی تعرفه استفاده از برق و فضا در مراکز مخابراتی از دیگر سرویس‌هایی است که براساس این مصوبه جدید، با کاهش روبه رو شده است. براساس این مصوبه، حداکثر ضریب اشتراک خط اینترنت یک به ۸ تعیین می‌شود و ارائه‌کنندگان خدمات ADSL موظف خواهند بود حداقل نرخ بیت تضمین شده به میزان یک هشتم نرخ بیت خط را برای مشترکان خود تضمین کنند. همچنین کف تعرفه اینترنت برای کاربران نهایی ۶۰ درصد سقف تعرفه حجمی تعیین شده در هر سطح به اضافه هزینه برقراری و نگهداری ماهانه تعیین می‌شود.