کاهش نسبی صادرات جهانی تبلت
دنیای‌اقتصاد- درحالی‌که بازار جهانی تبلت‌ها همچنان داغ و پررونق است و طبق روال هر ساله این بازار هم مانند بازار دیگر محصولات دیجیتال شخصی در فصل چهارم و تعطیلات سال نو فروش خوبی را تجربه می‌کند، گویا این روزها در رکودی نسبی به سر می‌برد.
در حقیقت تبلت‌ها که در سال‌های اخیر به‌عنوان پدیده‌های جدید و پرطرفدار بازار محصولات دیجیتال شخصی محسوب می‌شدند، به‌تدریج بازار را اشباع کرده و تقاضا و میزان خرید برای این محصول کمتر می‌شود. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه Digitimes Research در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی تبلت‌ها در فصل اول سال ۲۰۱۴ کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی را نسبت به فصل گذشته خودش یعنی فصل چهارم سال ۲۰۱۳ تجربه خواهد کرد. به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار این اتفاق کاملا عادی و قابل پیش‌بینی است، چون بازار این محصولات در فصل پایانی سال میلادی و همزمان با فصل تعطیلات رونق قابل توجهی پیدا کرده و میزان تقاضا و خرید هم افزایش پیدا می‌کند.
براساس بررسی‌های Digitimes، شرکت اپل در فصل اول سال‌جاری میلادی ۱۸ میلیون دستگاه آی‌پد را به بازار عرضه می‌کند که این میزان در مقایسه با صادرات ۲۶ میلیون دستگاهی آی‌پدهای این شرکت در فصل چهارم سال ۲۰۱۳، کاهش ۷/۲۲ درصدی را تجربه می‌کند. این در حالی است که اپل قبلا پیش‌بینی کرده بود که در اولین فصل از سال ۲۰۱۴ صادرات جهانی ۲۰ میلیون دستگاهی را تجربه کند.
براساس آمار منتشر شده از سوی WitsView، اپل در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ در مجموع ۳۵/۳۰ میلیون پنل صفحه نمایش تخت را برای آی‌پدهایش خریده بود که شامل ۶ میلیون برای آی‌پد مینی، ۴۹/۷ میلیون برای آی‌پد مینی رتینا و ۱۷ میلیون برای آی‌پد ۷/۹ اینچی‌اش بوده است. در مقابل اما اپل برای اولین فصل سال ۲۰۱۴ در مجموع ۸/۲۵ میلیون دستگاه پنل صفحه نمایش تخت را برای آی‌پدهایش خریده است که شامل ۴/۴ میلیون برای آی‌پد مینی، ۴/۷ میلیون برای آی‌پد مینی رتینا و ۱۴ میلیون برای آی‌پد ۷/۹ اینچی‌اش می‌شود.
درست در همین زمان اما شرکت رقیب یعنی سامسونگ به فکر کاهش فاصله‌اش با اپل است و به این ترتیب سامسونگ تلاش کرده است تا در فصل اول سال ۲۰۱۴ با عرضه تبلت‌های ارزان‌قیمت و تمرکز بر فروش و عرضه تبلت‌های سری Galaxy Tab Lite سهم بیشتری از این بازار داغ را به‌دست آورده و در نهایت چهار میلیون دستگاه از سهم ‌فروش تبلت‌های اپل در بازار جهانی را به خودش اختصاص بدهد.