دنیای‌اقتصاد- در میان ابزارهای نگهداری و انتقال اطلاعات کامپیوتری، هارددیسک‌های اکسترنال HDD و به‌ویژه نمونه‌های جمع و جور که در بازار به «پاسپورتی» معروفند از محبوبیت بیشتری برخوردارند.
البته در این میان نمونه‌هایی که عنوان ضد ضربه و مقاوم در برابر گرد‌و غبار و رطوبت دارند نیز مخاطبان خود را دارند. ضمن اینکه نمونه‌های SSD نیز با دایره کاربری محدود‌تر در بازار حضور دارند که علت مخاطبان محدود برای این نوع هاردها قیمت بسیار گران است.
در هر حال در این بازار پرتنوع از لحاظ تکنولوژی، این هارددیسک‌های HDD هستند که همچنان در بازار محبوبند.
این در حالی است که در بازارهای جهانی، تکنولوژی‌های جدیدتر برای نگهداری و انتقال اطلاعات عرضه شده‌اند و هر روز مخاطبان بیشتری از قبل می‌یابند. اما بازار هارددیسک ایران همچنان وابسته به نمونه‌های HDD است.
در هر حال در حال حاضر بازار هارددیسک‌های اکسترنال HDD در ایران تنوع بسیار زیادی از نظر برند، مدل و قیمت داشته و مخاطبان زیادی از گروه‌های گوناگون کاربری دارد.
با توجه به این موضوع در این قسمت ما به بررسی بازار این کالا طی ماه‌های گذشته و معرفی نمونه‌های پرفروش در رده‌های گوناگون قیمت اقدام کرده‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:
کاهش ۱۰ درصدی قیمت
طی یکی دوسال گذشته بازار هارددیسک روزهای چندان مساعدی را از لحاظ میزان تقاضا سپری نکرده است. اما فعالان بازار با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در بازار هارددیسک‌طی ماه‌های گذشته از افزایش نسبی تقاضا برای این کالا در یک برهه زمانی دو ماهه خبر داده و می‌گویند، به‌دلیل نوسانات نرخ ارز طی یک ماه گذشته میزان تقاضا تا حدودی کاهش یافته است، اما به هفته‌های آینده امید بسیاری
داریم.
به گفته آنها، با توجه به کاهش ۱۰ درصدی قیمت هاردهای اکسترنال طی سه ماه گذشته و با توجه به نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال بازار این کالا رونق چشمگیریخواهد یافت.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر؛ رشد تقاضا برای هارددیسک‌های اکسترنال طی دو ماه اخیر موجب شده است تا در بازار این کالا مجددا با افزایش تنوع مواجه شویم.
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با بیان این مطلب که اگر چه فعلا شاهد رونق در بازار هارددیسک نیستیم گفت؛ مشکل ما فعلا تقاضا و فروش نیست.مشکل این است که در بازارهای جهانی تکنولوژی‌های نوین به بازار عرضه شده‌اند. اما کاربران ایرانی همچنان به دنبال ارزان ترین‌ها در بازارند.
وی که معتقد است بازار ایران از لحاظ استفاده و تقاضا برای تکنولوژی‌های جدید عقب‌مانده است گفت؛ در حال حاضر بیشترین تقاضا برای هارددیسک‌های اکسترنال با ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت است و اگر نمونه‌های مبتنی بر تکنولوژیUSB ۳.۰ در بازار به وفور یافت نمی‌شدند اکثر کاربران ترجیح می‌دادند مشتری همان هارددیسک‌های USB۲.۰ باشند، زیرا این هارددیسک‌ها قیمت کمتری دارند.‌
این فعال بازار همچنین گفت، این موضوع در بازار هارددیسک‌های SSD نیز مشاهده می‌شود و درحالی‌که در تمام دنیا استفاده از هارددیسک‌های SSD و هاردهای فلش مرسوم شده است، اما متاسفانه در بازار ما همچنان هستند کاربرانی که به دنبال هارددیسک‌های قدیمی و ارزان هستند.
برندهای مطرح
در حال حاضر برندهای سی گیت، وسترن دیجیتال، ای‌دیتا، سیلیکون پاور و بوفالو از برندهای محبوب بازار هستند که در این بین سی‌گیت محبوبیت بیشتری دارد. به گفته فعالان بازار، اگر چه سی‌گیت و وسترن دیجیتال همچنان در رده‌های نخستین محبوبیت بازار قرار دارند، اما به‌دلیل رشد قیمت‌ها و همچنین کاهش موجودی در برهه‌هایی از زمان این برندها بخشی از محبوبیت خود را به برندهای دیگری نظیر‌ ای‌دیتا، سیلیکون پاور و... واگذار کرده‌اند.
ضمن اینکه هارددیسک‌های برند مکستور هم در بازار با کاهش محبوبیت مواجه شده‌اند.
در مورد هاردهای SSD نیز اینتل در رتبه نخست پرفروش‌های بازار است و پس از این برند هم کینگ استون، ای‌دیتا، او سی زد و... در رده‌های بعدی فروش قرار دارند.

رونق تکنولوژی‌های قدیمی در بازار هارددیسک