رشد سریع خدمات و ابزارهای درمان از راه دور
دنیای اقتصاد- با پیشرفت تکنولوژی‌ها‌ی ارتباطاتی در سال‌های اخیر و نفوذ این تکنولوژی‌ها، ابزارها و سرویس‌ها به زندگی روزمره مردم دنیا بخش‌ها و صنایع مختلف شاهد تغییرات و البته ایجاد بخش‌های جدید بوده‌اند.
پزشکی و درمان هم در این سال‌ها و به کمک تکنولوژی‌های ارتباطی جدید شاهد ایجاد شاخه‌ای به نام درمان از راه دور یا پزشکی از راه دور بوده است که در آن بیمار می‌تواند بدون اینکه به صورت حضوری به پزشک مراجعه کند، از خدمات و اطلاعات پزشکی لازم بهره‌مند شود.
هر چند این شیوه پزشکی از راه‌دور هنوز چندان در جوامع مختلف به صورت عمومی رواج پیدا نکرده و به‌کار برده نمی‌شود، اما با سرعت زیادی در حال رشد بوده و در کشورهای مختلف به شکلی عمومی‌تر دنبال می‌شود. در حقیقت به استفاده از تکنولوژی‌های ارتباط از راه دور برای ارتقا دادن یا سرعت بخشیدن به روند ارائه خدمات سلامت، پزشکی از راه دور می‌گویند. این سیستم به وسیله بانک‌های اطلاعاتی، مرتبط کردن مراکز درمانی و تیم‌های درمانی یا انتقال اطلاعات تشخیصی فعالیت می‌کند. به این ترتیب پزشکی از راه دور شامل بخش‌های مختلفی مانند استفاده از ارتباطات الکترونیکی و تکنولوژی ارتباطات از راه دور برای انجام و پشتیبانی خدماتی از قبیل مراقبت‌های بالینی از راه دور، آموزش و تعلیم دادن در زمینه‌های مرتبط با تندرستی به متخصصان و بیماران، توسعه بهداشت عمومی و اجرای مدیریت تندرستی است.
درمان از راه دور هدف‌های مختلفی مانند بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت‌های پزشکی برای نواحی روستایی و محروم، دسترسی بهتر به پزشکان برای مشاوره، در دسترس قرار دادن امکانات برای پزشکان برای هدایت معاینات خودکار، کاهش هزینه مراقبت‌های پزشکی، ایجاد خدمات مراقبت پزشکی در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع‌تر و البته کاهش جابه‌جایی بیماران به مراکز درمانی است. با این اوصاف است که این شاخه از پزشکی در سال‌های اخیر مدافعان زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده و به تدریج گسترش بیشتری هم یافته است. تا جایی که جدیدترین تحقیقات و گزارش‌های منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد که بازار خدمات و ابزارهای درمان از راه دور رشد و رونق قابل توجهی پیدا کرده است.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی
IHS iSuppli در این مورد، بازار جهانی ابزارها و سرویس‌های درمان از راه دور در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ رشدی تا ده برابر را تجربه خواهد کرد. به این ترتیب، انتظار می‌رود ارائه‌دهندگان خدمات درمانی و پزشکی در سال‌های آینده بیشتر به استفاده از ابزارهای ارتباط از راه‌دور و تکنولوژی‌های نظارتی برای کاهش هزینه‌های درمان و ارتقای کیفیت مراقبت‌های پزشکی روی بیاورند.
این گزارش نشان می‌دهد که درآمد جهانی حاصل از فروش ابزارها و ارائه خدمات درمان از راه دور در سال ۲۰۱۳ برابر ۶/۴۴۰ میلیون دلار بوده است و کارشناسان این موسسه انتظار دارند این درآمد تا سال ۲۰۱۸ با رشد ده برابری به رقم ۵/۴ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که با گذشت زمان و به تدریج تعداد بیمارانی که به استفاده از خدمات پزشکی و درمان از راه دور روی می‌آورند بیشتر و بیشتر می‌شود، تا آنجا که اعلام کرده است که تعداد بیماران تحت خدمات درمان‌های از راه دور در سال ۲۰۱۳ در سطح جهان ۳۵۰ هزار نفر بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا سال ۲۰۱۸ به هفت میلیون نفر در جهان برسد.
«رویین روشان» یکی از کارشناسان بخش ابزارهای پزشکی از راه دور و درمان دیجیتالی موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «با افزایش سن مردم جهان، هزینه‌های مختلف درمان و پزشکی هم رو به افزایش است. این در حالی است که شیوع بیماری‌های مزمن مختلف در دنیا هم این روند را تشدید می‌کند.
درست به همین دلیل هم هست که در چنین شرایطی نیاز به خدمات درمان از راه دور برای بالا بردن سطح کیفی درمان و البته دسترسی افراد مختلف در هر نقطه دنیا به این خدمات، بیش از پیش احساس می‌شود. حالا درمان از راه دور پاسخی مناسب به این نیازها است که می‌تواند در سال‌های آینده نقش مهمی در رشد وضعیت درمانی و پزشکی مردم جهان داشته باشد.»

رشد سریع خدمات و ابزارهای درمان از راه دور