فارس- اگر چه در سال ۲۰۱۳ کماکان تعداد رایانه‌های شخصی فروخته شده مجهز به ویندوز بیش از رایانه‌های مک بوده است، اما اپل به سرعت در حال غلبه بر رقیب قدیمی خود است. بررسی‌های موسسه اسیمکو نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی تعدادی رایانه‌های ویندوز فروخته شده 8/18 برابر رایانه‌های مک بوده اند، اما فاصله دوطرف در حال کم شدن است.
یافته‌های موسسه گارتنر نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتیب ۳۴۴، ۳۳۷ و ۳۰۹ میلیون رایانه مجهز به ویندوز به فروش رفته‌اند و در مقابل فروش رایانه‌های مک در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتیب ۴/۱۶ و ۱۷ میلیون واحد بوده است.
اگر چه فاصله دو شرکت در این حوزه هنوز زیاد است، اما نزول سریع رایانه‌های ویندوز در مقابل رایانه‌های مک و ثابت ماندن اقبال به مک نشان‌دهنده متزلزل شدن جایگاه ویندوز است. علاوه‌بر این، از سال ۲۰۰۷ به این سو شاهد رشد انفجاری استقبال از‌ آی‌پد، آی‌پاد و آی‌فون هستیم که تا رسیدن به آمار بالای فروش رایانه‌های ویندوزی فاصله‌ای ندارد.
در سال ۲۰۱۳ میزان خرید آی‌پد، آی‌پاد و آی‌فون به ترتیب برابر با ۲۶، ۱۸ و ۱۶ میلیون واحد بوده و تداوم این وضعیت در شرایطی که تبلت‌ها و گوشی‌های مجهز به ویندوز فون مایکروسافت چندان مورد توجه نیستند می‌تواند موازنه را هر چه بیشتر به ضرر مایکروسافت بر هم بزند.
یکی از دلایل بر هم خوردن موازنه به نفع اپل اقبال شرکت‌های بزرگ به مک و خداحافظی تدریجی آنها با ویندوز است. در دهه ۱۹۸۰ همه ۵۰۰ شرکت برتر جهان تنها از ویندوز استفاده می‌کردند و دیگر نهادها و موسسات دولتی نیز در ۸۰ درصد موارد کاربر ویندوز بودند.
اما امروزه با عرضه تبلت و گوشی‌های هوشمند و ده‌ها سیستم‌عامل جدید و رقیب با ویندوز بازار تنوع بیشتری پیدا کرده و انحصار سنتی مایکروسافت در این حوزه نیز بر هم خورده است.