همکاران سیستم- شرکت‏ پژوهشی آی‌دی‌سی پیش‏‌بینی کرده است شرکت‌های عرضه‌‏کننده تاسیسات انرژی و خدمات شهری (آب، برق و گاز) در سال‏‌های پیش رو برای افزایش مشارکت مشترکان خود از سازوکار بازی‏‌های رایانه‏‌ای در نرم‌‏افزارهای خود استفاده خواهند کرد.
شرکت آی‌دی‌سی پیش‌‏بینی کرده است شرکت‌های فعال در حوزه تاسیسات انرژی امسال ۵/۱۳ میلیون دلار از سرمایه خود را صرف استفاده از سازوکارهای بازی‏‌های رایانه‏‌ای در نرم‏‌افزارهای خود خواهند کرد تا از این طریق بتوانند مشتریان خود را به مشارکت بیشتری ترغیب کنند. تحلیلگران آی‌دی‌سی معتقدند این رقم تا سال ۲۰۱۶ به ۶۵ میلیون دلار خواهد رسید.
بر اساس این پیش‌‏بینی‏‌ها تا سال ۲۰۱۶ حدود ۶۰ درصد از شرکت‌های فعال در حوزه تاسیسات انرژی از نرم‏‌افزارهایی استفاده خواهند کرد که در آنها از ابزار‌ها و سازوکارهای بازی‏‌های رایانه‏‌ای استفاده شده است. در اصطلاح به این نرم‌‏افزار‌ها «نرم‌افزارهای شبه‏ بازی» (gamified application) گفته می‌‏شود. استفاده از سازوکارهای بازی‏‌های رایانه‏‌ای در نرم‌‏افزارهای تجاری، باعث می‌‏شود نرم‌‏افزارها جنبه مفرح و سرگرم‌کننده‌‏تری پیدا کنند و از این طریق کاربران را به مشارکت فعالانه‌‏تری ترغیب کنند. آی‌دی‌سی در گزارش خود اعلام کرده است برنامه تغییر رفتار مشترکان یکی از مهم‌ترین اجزای راهبرد شرکت‌های انرژی برای جلب مشارکت مشترکان خواهد بود.