رشد 10 تا 20 درصدی قیمت‌ها در یک هفته
دنیای‌اقتصاد- بازار کامپیوتر طی 10 روز گذشته دستخوش تغییر و تحولات بسیاری بوده‌ است. تغییراتی که با توجه به رکود نسبی بازار در یک ماه اخیر، از نظر کارشناسان و فعالان بازار غیرقابل پیش‌بینی بود. اما بروز برخی اتفاقات منجر به ایجاد چنین تحولاتی در بازار شد.

براساس اعلام فعالان بازار؛ مهم‌ترین تغییر که در بازار کامپیوتر هفته گذشته مشاهده شد رشد ناگهانی قیمت‌ها از سوی گروه بزرگی از فعالان بازار بود که این اتفاق در پی انتشار خبر افزایش تعرفه واردات تبلت و نوت‌بوک رخ داد.
محمد صالحی یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: انتشار چنین خبری توسط نشریات موجی از تشویش و نگرانی را در فضای بازار ایجاد کرد و در نتیجه کسبه و فعالان بازار که مدام نگران نوسانات نرخ ارز و تاثیر این تغییر قیمت بر سرمایه‌شان هستند اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند. به گفته این فعال بازار؛ اکثریت فعالان بازار هم ترجیح داده در لاک دفاعی فرو رفته و از عرضه کالا به بازار خودداری کنند.
مومنی یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت هم با بیان این مطلب که هنوز در رابطه با افزایش تعرفه واردات اطلاع‌رسانی رسمی به فعالان صنفی نشده است به «دنیای‌اقتصاد» گفت: افزایش تعرفه واردات آن هم در حد 16 درصد تاثیر بسیار مخربی بر بازار کالاهای محبوب بازار کامپیوتر و همچنین لوازم جانبی می‌گذارد، چرا که در صورت افزایش تعرفه و رشد قیمت‌ها میزان تقاضا برای کالاها کاهش می‌یابد و کاهش تقاضا برای لپ‌تاپ و تبلت روی بازار لوازم جانبی نیز تاثیر می‌گذارد.
این فعال بازار افزود: در هر حال فعلا که از جانب کمیسیون ماده یک، وزارت بازرگانی یا اتحادیه و ارگان‌های دیگر در رابطه با افزایش تعرفه خبر قطعی به ما نرسیده است، اما همین پیش خبر حتی اگر در حد فرضیه باشد نیز روی بازار کامپیوتر هفته گذشته تاثیر زیادی گذاشته است.
این فعال بازار افزود: طی هفته گذشته قیمت‌ها از جانب برخی از کسبه در حدود 10 تا 15 درصد و حتی در برخی از موارد 20 درصد افزایش یافت و البته اکثریت کسبه بازار از خرید و فروش خودداری می‌کردند.
همچنین رئیس اتحادیه صنف رایانه، ایجاد شوک مقطعی در بازار کامپیوتر به دلیل انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش تعرفه واردات اقلام کامپیوتری را تایید کرده و به خبرگزاری مهر گفته است: این امر باعث شد تا در یک مقطع سه روزه قیمت‌ها تا 25 درصد افزایش یابد، اما اینک بازار در وضعیت آرامش و ثبات نسبی به سر می‌برد.
این در حالی است که فعالان بازار اعلام می‌کنند همچنان بازار در مقابل این خبر در لاک دفاعی است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.
سید مهدی میرمهدی که فرضیه رشد تعرفه لپ‌تاپ و تبلت را شایعه می‌داند افزود: طی دو هفته اخیر انتشار این شایعه موجب افزایش 25 درصدی قیمت برخی کالاهای کامپیوتری شد که پس از انتشار اخباری مبنی بر ابطال این شایعه، اوضاع قیمت‌ها به حالت عادی بازگشت.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه با بیان اینکه در صورت تصمیم افزایش تعرفه واردات کالاهای کامپیوتری این تصمیم به طور قطع از سال آینده اجرایی می‌شد ادامه داد: این درحالی است که برخی فعالان صنف با شنیدن این اخبار فروش کالا را متوقف کردند و این امر سبب افزایش قیمت 20 تا 25 درصدی برخی کالاها شد. وی با بیان اینکه این افزایش قیمت تنها 3 روز به طول انجامید، گفت: از هفته گذشته و با ابطال این شایعات، اوضاع بازار کامپیوتر روال عادی به خود گرفت و قیمت‌ها به حالت سابق بازگشت. میرمهدی با اشاره به وضعیت فعلی بازار کامپیوتر اضافه کرد: بازار روان نیست و به دلیل کمبود مصرف کننده، حالت رکود به خود گرفته است.
وی این اوضاع را متاثر از کاهش توان خرید خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: مسائل سیاسی و اقتصادی روی این بازار تاثیر مستقیم دارد؛ چرا که با وجود گرانی‌های اقتصادی و نیز اوضاع سیاسی، استفاده از کالاهای فناوری از سوی خانواده‌ها به حاشیه می‌رود.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون کالاهای کامپیوتری موجود در بازار بر مبنای نرخ‌گذاری دلار روز عرضه می‌شوند و این درحالی است که ثبت سفارش واردات این کالاها با دلار بالای سه هزار تومان در سه ماه گذشته صورت گرفته است، ادامه داد: قیمت‌های بازار منصفانه است و هم‌اکنون بهترین زمان خرید برای خریداران محسوب می‌شود، اما با این وجود شاهد رکود در بازار تبلت، لپ‌تاپ و دیگر اقلام کامپیوتری هستیم.
حریری، رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی هم در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: این خبر در حد شایعه است و هنوز جلسه رسمی کمیسیون ماده یک و کمیسیون کارشناسی در این رابطه تشکیل نشده است. حریری افزود: در کل روحیه سازمان توسعه تجارت و دولت جدید در بخش‌هایی که تولید داخلی ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند موافق افزایش تعرفه نیست. اینطور که پیدا است در مدتی که از سال جدید مانده است شاهد رشد تعرفه واردات نخواهیم بود، اما مشخص نیست در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.