مهر- معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با تشریح جزئیات و مراحل صدور کارت هوشمند ملی از صدور گسترده و توزیع این کارت برای 15 ساله‌ها از روز 22 بهمن ماه خبر داد و گفت: کارت ملی از بهمن ماه دیگر صادر نخواهد شد.
ناصر کرمی در مورد اعتبار کارت‌های ملی افزود: تمامی کارت‌های ملی صادر شده در کشور تا پایان سال ۹۲ اعتبار داشته، اما هفته گذشته براساس اعلام هیات دولت، اعتبار آنها تا پایان سال ۹۴ تمدید شد.
وی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ۲۲ بهمن ماه سال‌جاری، هیچ کارت ملی صادر نخواهد شد، تاکید کرد: از این تاریخ به بعد کارت هوشمند ملی جایگزین کارت ملی می‌شود، به طوری که افرادی که برای اولین بار کارت ملی برای آنان صادر می‌شد یعنی ۱۵ ساله‌ها کارت هوشمند ملی دریافت خواهند کرد. به گفته کرمی ، صدور کارت هوشمند ملی در دستور کار تمامی استان‌های کشور قرار دارد و چنانچه بتوانیم تمامی ۶۰۰ اداره ثبت احوال را به تجهیزات سخت افزازی تجهیز کنیم، در این صورت کارت برای تمامی مردم صادر می‌شود. این مسوول در سازمان ثبت احوال در مورد روند صدور کارت هوشمند ملی گفت: جمع‌آوری اطلاعات کارت با مکانیزم قبل متفاوت است و در مرحله اول باید متقاضیان از طریق فضای مجازی نسبت به پیش ثبت‌نام در سایت سازمان ثبت احوال اقدام کنند و در مرحله بعد برای ثبت نام به دفاتر پستی یا ادارای ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. به گفته وی، متقاضیان با مراجعه به دفاتر باید نسبت به گرفتن عکس، اثر انگشت و ارائه مستندات اقدام کنند و پس از این مرحله صدور کارت انجام می‌شود و در مجموع کل فرآیند حدود یک ماه زمان می‌برد.