نگرانی کار‌شناسان از محبوبیت ویندوز ایکس‏‌پی
همکاران سیستم- در حالی که ویندوز ایکس پی به پایان عمر خود نزدیک می‌‏شود، برآوردهای یک شرکت نرم‏‌افزاری نشان می‌‏دهد در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از متخصصان آی‌تی همچنان از این سیستم‌عامل استفاده می‌‏کنند.
به گزارش وب‏‌سایت theinquirer، برآوردهای شرکت اسپایس‏وُرک (Spiceworks) در آمریکا نشان می‌‏دهد حدود ۷۶ درصد از متخصصان آی‌تی هنوز سیستم‌عامل رایانه‏‌های خود را از ایکس پی به نسخه‏‌های بالا‌تر ارتقا نداده‌‏اند. نیمی از این تعداد نیز گفته‌‏اند پس از اتمام دوره پشتیبانی مایکروسافت از ایکس پی همچنان به استفاده از این سیستم‌عامل ادامه خواهند داد. شرکت مایکروسافت ویندوز ایکس پی را در سال ۲۰۰۲ روانه بازار کرد و حالا قصد دارد در ۸ آوریل ۲۰۱۴ به پشتیبانی از آن پایان دهد.
بر اساس برآوردهای اسپایس‏ورک آن دسته از متخصصانی هم که قصد ارتقای سیستم‌عامل رایانه‌‏های خود را دارند، تصمیمی برای استفاده از جدید‌ترین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت ندارند. فقط ۷ درصد از متخصصان آی‌تی به پژوهشگران این شرکت گفته‏‌اند قصد دارند سیستم‌عامل خود را به ویندوز ۸ یا ۱/۸ ارتقا دهند. بخش زیادی از آنها گفته‌‏اند حداقل برخی از سیستم‏‌های خود را به ویندوز ۷ مجهز خواهند کرد.
مایکروسافت در آوریل ۲۰۱۲ به سازمان‏‌ها و شرکت‏‌های تجاری هشدار داده بود نسبت به ارتقای ویندوز ایکس پی و آفیس ۲۰۰۳ اقدام کنند. استفاده گسترده از این سیستم عامل نگرانی‏‌های زیادی را در میان کار‌شناسان امنیتی ایجاد کرده است. استفاده از ویندوز ایکس پی پس از آوریل ۲۰۱۴ و عدم پشتیبانی مایکروسافت از آن ممکن است کاربران را در برابر حملات هکر‌ها آسیب‏‌پذیر کند. این سیستم عامل در حال حاضر یکی از محبوب‏‌ترین اهداف بدافزار‌ها و هکر‌ها است.