کسبه در انتظار رونق بیشتر بازار کامپیوتر
دنیای‌اقتصاد- بازار کامپیوتر از اوایل هفته جاری روزهای جدید و متفاوتی را آغاز کرده است. روزهای جدیدی که پس از تعطیلات چند روزه پایان هفته گذشته، با افزایش مراجعه و تقاضا به بازار آغاز شده است.
اما کسبه و فعالان بازار معتقدند، چنین رونقی در بازار در حد مطلوب نیست و رونق واقعی بازار زمانی است که فعالان صنفی بابت فعالیت در بازار سود کنند.نه اینکه کالاها را با سود بسیار ناچیز و برای خالی کردن انبارها به فروش برسانند.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر، طی چند روزی که از هفته جدید می‌گذرد میزان تقاضا تا حدودی نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است که بیشترین تقاضا مربوط به تجهیزات کامپیوتری و تبلت‌ها و همین‌طور برخی از مدل‌های لپ‌تاپ بوده است. اما انتظار رونق بیشتری از بازار می‌رود که به نظر می‌رسد این رونق بیشتر را در بازار شب عید مشاهده کنیم.
به گفته آنها در هفته گذشته بازار از اواسط هفته در حالت تعطیلی به سر می‌برد و همین موضوع منجر به این شد که افرادی که قصد خرید داشتند در هفته جدید به بازار مراجعه کنند و به همین دلیل بازار با افزایش میزان مراجعه مواجه شده است.
علی مرادزاده یکی از فعالان بازار کامپیوتر با بیان این مطلب که فصل، فصل رونق بازار است به «دنیای‌اقتصاد» گفت، هر سال در این هنگام از سال بازار کامپیوتر رونق دارد و امسال هم مانند سال‌های قبل در بازار شاهد رونق نسبی هستیم. اما رونق در حد سال‌های قبل نیست.
این درحالی است که صالحی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت می‌گوید، رونق کنونی بازار کامپیوتر بیش از سال قبل است. چرا که سال گذشته در چنین ایامی بازار کامپیوتر در حالت اغما به سر می‌برد.
وی که امیدواری زیادی به وضعیت بازار کامپیوتر دارد، می‌گوید: به نظر می‌رسد ثبات قیمت‌ها کمک بزرگی به بازگشت رونق به بازار کامپیوتر داشته است.
به گفته وی، از اوایل مهر ماه تا اوایل دی ماه بازار در حالت رونق باقی می‌ماند. پس از آن به دلیل آغاز امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس و برخی از دلایل دیگر در بازار شاهد رکود نسبی خواهیم بود. اما از اواسط بهمن و اوایل اسفند شب عید رونق مجدد را نصیب بازار خواهد کرد.
یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید؛ هنوز تا شب عید چند ماهی مانده است، اما کسبه در حال تدارک موجودی برای بازار شب عید هستند. به گفته این فعال، بازار شب عید بازاری پر سود است. به همین دلیل اصلا جای تعجب ندارد که کسبه از حالا به فکر تدارک موجودی باشند. به گفته این فعال بازار،حتی برخی از کسبه برای تامین موجودی شب عید از حالا از به فروش رساندن کالاها در بازار خودداری می‌کنند.
یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت، رونق کنونی بازار تا اوایل یا نهایتا اواسط آذر ماه ادامه خواهد داشت و از آن پس بازار بی‌رونق می‌شود. ولی از اوایل اسفندماه بازار رونقی به خود می‌بیند که در تمام فصول سال تجربه نکرده است.
فعالان بازار که از حال به بازار پررونق و پرسود شب عید دل بسته‌اند به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند، محموله‌های جدید با قیمت‌های مناسب از اواخر آذر ماه وارد بازار می‌شوند تا زمینه برای بازار شب عید فراهم شود.