دنیای‌اقتصاد- در بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتالی، اگرچه رشد قیمت‌ها منجر به کاهش تقاضا برای دوربین‌های گران‌قیمت و به ویژه سری حرفه‌ای شده است، اما این موضوع باعث بروز اتفاقات جدیدی در بازار این کالا شده است.
بر اساس اعلام فعالان بازار دوربین‌های دیجیتال، رشد قیمت نمونه‌های حرفه‌ای و در مقابل عرضه گسترده دوربین‌های کامپکت پیشرفته موجب شده است آن دسته از کاربران دوربین که در رده نیمه‌حرفه‌ای‌ها قرار دارند و حتی برخی از حرفه‌ای‌ها به سراغ نمونه‌های کامپکت پیشرفته بروند.
محمد اوجی یکی از فعالان بازار دوربین‌های دیجیتال در خیابان جمهوری با بیان این مطلب که در حال حاضر موجودی دوربین‌های کامپکت پیشرفته در بازار افزایش یافته است، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: به نظر می‌رسد شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده با بررسی بازار ایران به این نتیجه رسیده‌اند که بازار کشش عرضه گسترده نمونه‌های گران‌قیمت و حرفه‌ای را ندارد. به همین دلیل برای جلب توجه گروه‌های کاربری حرفه‌ای به عرضه دوربین‌های پیشرفته و باقابلیت در رده کامپکت روی آورده‌اند.
به گفته این فعال بازار، این دوربین‌ها که اکثرا وزن و حجم کمتری نسبت به نمونه‌های حرفه‌ای دارند از لحاظ فنی و کیفی انتظارات کاربر را برآورده کرده و به همین دلیل بازاری پررونق یافته‌اند.
یکی دیگر از فعالان بازار دوربین‌های دیجیتال در خیابان جمهوری هم با تایید گفته‌های همکارش به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طی مدت اخیر این نوع دوربین‌ها توانسته‌اند سهم فروش بالایی را در بازار به خود اختصاص دهند.
به گفته این فعال بازار، در شرایط فعلی می‌توان گفت دوربین‌هایی با رده قیمتی ۸۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ و نهایتا ۲ میلیون تومان جزو پرفروش‌های بازار هستند که اکثرا نمونه‌های کامپکت پیشرفته و نیمه‌حرفه‌ای‌ها در این رده قرار دارند. پس از این دوربین‌ها هم ارزان قیمت‌هایی با میانگین قیمت ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرفروش هستند و در نهایت حرفه‌ای‌های گران قیمت با مشتریان خاص خود در رده بعدی پرفروش‌های بازار هستند.
به گفته این فعال بازار، تجهیز دوربین‌های کامپکت پیشرفته که زمانی نیمه‌حرفه‌ای نامیده می‌شدند، به قابلیت‌های فنی مطلوب موجب رشد تقاضا برای این نوع دوربین‌ها در بازار شده است. دوربین‌هایی که در این بخش ما به معرفی برخی از بهترین‌های آنها در بازار داخلی می‌پردازیم:

CANON
اگرچه برندهای دیگر دوربین‌هایی با قیمت بالاتر در این زمینه به بازار عرضه کرده‌اند.اما این برند مقام نخست را در محبوب‌های بازار دوربین‌های دیجیتال به خود اختصاص داده و به همین دلیل ما نخست به معرفی دوربین‌های این برند می‌پردازیم. از این خانواده مدل PowerShot G۱۶ از باقابلیت‌ها و محبوب‌های بازار است. دوربین کانن G۱۶ کاملا شبیه به مدل پیش از خود، دوربین G۱۵، است که تفاوت آن مجهز بودن این دوربین به سیستم Wi-Fi داخلی است. در واقع دوربین عکاسی کانن PowerShot G۱۶ مدل Wi-Fi دار دوربین G۱۵ محسوب می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی دوربین دیجیتال کانن PowerShot G۱۶ با مدل پیش از خود سرعت و واکنش خیره‌کننده این دوربین است. دوربین پاورشات کانن G۱۶ دارای حالت عکسبرداری کاملا جدید Star است که قابلیت‌های بسیار خوبی برای گرفتن عکس از ستارگان در آسمان شب فراهم می‌کند و نشان‌دهنده توانمندی‌های دوربین کانن PowerShot G۱۶ در شرایط عکاسی در نور کم است. در قلب این دوربین هم یک پردازشگر تصویر DIGIC ۶ قرار گرفته است. این دوربین قیمتی در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد. مدل G۱۵ هم قیمتی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد.اما مدل SX۵۰ HS هم یکی از محبوب‌های بازار این کالا است که یک دوربین سوپر زوم مجهز به سنسور تصویر ۱۲/۴ مگاپیکسلی است. قیمت در نظر گرفته برای این دوربین هم در حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان است.

NIKON
تمرکز اصلی این برند بیشتر روی دوربین‌های حرفه‌ای است. اما نمونه‌هایی هم برای پیشرفته‌ها به بازار عرضه کرده است.
مدل Coolpix P۷۷۰۰ یکی از دوربین‌های باقابلیت این خانواده است که البته چندان جدید نیست و دارای ویژگی‌هایی چون، تجهیز به حسگر CMOS ۱۲.۸ مگاپیکسلی، تجهیز به لنز ۲۸-۲۰۰ میلیمتر با قابلیت بزرگنمایی اپتیکال ۱/۷ برابر لرزشگیر تصویر زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری، قابلیت فیلمبرداری FULL HD و... است. قیمت در نظر گرفته شده برای این دوربین در حدود یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان است.

sony
از این خانواده سرشناس در حوزه دوربین‌های عکاسی دیجیتال مدل DSC-RX۱۰۰ از سایبرشات‌های باقابلیت و گران قیمت در بازار داخلی است. این دوربین مجهز به سنسور تصویر ۲۰ مگا پیکسلی با سایز ۱۳/۲×۸.۸ میلیمتر است. گفته می‌شود تنها دوربینی که می‌تواند رقیب مستقیم این دوربین قرار گیرد، Canon G۱ X است که مجهز به سنسور تصویر خیلی بزرگ‌تر ۷/۱۸×۱۴ میلیمتری است. از دیگر ویژگی‌های این دوربین می‌توان به بدنه‌ آلومینیومی باریک، لنز با کمینه نسبت کانونی f/۱.۸، توانایی عکاسی در فرمت RAW و ضبط ویدئویی ۱۰۸۰p Full HD اشاره کرد. قیمت در نظر گرفته شده برای این دوربین در حدود دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است. مدل DSC-HX۳۰۰ هم یکی دیگر از دوربین‌های سایبرشات با قابلیت و گران‌قیمت سونی در بازار داخلی است. این دوربین شبه SLR که ظاهری شبیه دوربین‌های حرفه ای دارد مجهز به لنزی با توانایی زوم ۵۰ برابر است. این لنز نیز حالت واید ۲۴ میلی‌متر را ارائه می‌دهد، مجهز به لرزش‌گیر تصویر اپتیکال بسیار قدرتمند است و در ضمن از کمینه نسبت کانونی f/۲.۸ در حالت واید بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های این دوربین می‌توان به سنسور تصویر ۲۰ مگاپیکسلی BSI-CMOS، توانایی فیلمبرداری Full HD، نمایشگر ۳ اینچی ۹۲۱۰۰۰ پیکسلی و البته برخلاف مدل پیشین، عدم تجهیز به GPS داخلی اشاره کرد. قیمت در نظر گرفته برای این دوربین هم در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

FUJIFILM
مدل Finepix X۲۰ هم از دوربین‌های گران قیمت شبه SLR در بازار داخلی است. این دوربین دارای ویژگی‌هایی چون، تجهیز به حسگر CMOS ۱۲ مگاپیکسلی، لنز ۲۸-۱۱۲ میلیمتر با بزرگنمایی اپتیکال ۴ برابر لرزشگیر تصویر زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری، قابلیت فیلمبرداری FULL HD و تجهیز به صفحه نمایش ۸/۲ اینچی با رزولوشن ۴۶۰۰۰۰ پیکسل Live View و... است. قیمت در نظر گرفته شده برای این دوربین در حدود یک میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است.مدل FinePix X۱۰ هم از دیگر دوربین‌های باقابلیت این خانواده است که دوربین کامپکتی بسیار پیشرفته با طراحی کلاسیک و سنسور تصویر ۱/۱۲ مگاپیکسلی ۲/۳ اینچیEXR CMOS است. از ویژگی‌های این دوربین می‌توان به لنز ۲۸-۱۱۲ میلیمتر با توانایی زوم ۴ برابر و F/۲.۰-۲.۸ با حلقه زوم دستی، چشمی اپتیکال، توانایی ضبط ویدئویی Full HD، عکاسی پیاپی با سرعت ۷ فریم بر ثانیه و... اشاره کرد. این دوربین هم با قیمتی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.