عمر کامپیوترهای گران در ایران سه ماه نیست
دنیای‌اقتصاد- در سایت‌های خبری اعلام شده است عمر مفید کالاهای الکترونیکی نظیر لپ‌تاپ، تبلت و گوشی موبایل با توجه به عرضه تکنولوژی‌های جدید تنها سه ماه است.
این در حالی است که کاربران چنین عمر کوتاهی برای کالاهای الکترونیکی به ویژه محصولات گران‌قیمت در نظر نگرفته و می‌گویند، کالایی که سه ماه از عمر آن بگذرد همچنان جدید و محبوب است.
به گفته صالحی، یکی از واردکنندگان کالاهای کامپیوتری در بازار پایتخت، در نظر گرفتن طول عمر سه ماهه برای کالاهای گران‌قیمتی نظیر لپ‌تاپ، تبلت و گوشی، حداقل در بازار ایران بسیار غیرعادی است و به جرات می‌توان گفت عمر مفید کالاهای دیجیتالی در ایران در حدود سه تا پنج سال و حتی اگر بخت یار کاربر باشد، بیشتر است.
در رابطه با این موضوع گفت‌وگوی کوتاهی با این واردکننده کالاهای کامپیوتری داشتیم که می‌خوانید:
عمر مفید کالاهای الکترونیکی در حوزه کامپیوتر نظیر لپ‌تاپ، تبلت و موبایل چقدر است؟
با توجه به رشد قیمت‌ها طی یکی دو سال اخیر عمر مفید نزد کاربر معنی ندارد و از نظرش عمر مفید دستگاه تا زمانی است که دستگاه دچار ایراد نشده باشد.
یعنی وقتی دستگاه دچار ایراد شد عمر مفید آن به پایان رسیده است؟
خیر. در صورت بروز ایراد نیز کاربر باز هم به ادامه حیات دستگاه امیدوار است و از آن استفاده می‌کند.
پس چگونه است که کارشناسان اعلام کرده‌اند طول عمر مفید دستگاه‌های الکترونیکی در حوزه کامپیوتر سه ماه است؟
به نظر می‌رسد این محاسبه با معیار قرار دادن ورود تکنولوژی‌های جدید صورت گرفته است و منظور کارشناسان از طول عمر دستگاه طول عمر تکنولوژیکی دستگاه بوده است نه کاربردی آن. اما در هر حال این سه ماه برای طول عمر تکنولوژیکی دستگاه هم بسیار کم است. زیرا هر سه ماه یکبار تکنولوژی جدیدی به بازار ارائه نمی‌شود.