قدرتمند تر  نازک‌تر‌ و سبک‌تر
سونیتا سراب‌پور «iPad Air» نسل پنجم خانواده آی‌پدها است که سه‌شنبه شب و در کنفرانس شرکت اپل معرفی شد. اپل در این کنفرانس و با معرفی آی‌پد ایر اعلام کرد که ظریف‌ترین تبلت جهان را ساخته است. براساس گزارش‌های منتشر شده، این تبلت 9.7 اینچی علاوه بر نازک‌ترین تبلت، نام سبک‌ترین تبلت را نیز در بین تبلت‌های 10 اینچی بازار به نام خود ثبت کرده است.
در کنفرانس سه‌شنبه شب شرکت اپل، به جز نسل پنجم آی‌پد این شرکت بالاخره به انتظار کاربران آی‌پد مینی پاسخ داد و از نسل دوم این تبلت نیز پرده‌برداری کرد. آی‌پد مینی، جدید به صفحه نمایش رتینا مجهز شده و از پردازنده قدرتمند A7 در آن استفاده شده. پردازنده‌ای که در آی‌پدایر و آیفون 5S نیز مورد استفاده قرار گرفته است. معرفی 2 مدل جدید مک‌بوک پرو رتینا، معرفی سیستم‌عامل رایگان OS X Mavericks و... از دیگر محصولاتی بود که اپل در کنفرانس خبری خود معرفی کرد.

۲۰ درصد نازک‌تر و ۲۸ درصد سبک‌تر
آی‌پد نسل پنجم که با نام آی‌پد ایر شناخته می‌شود از طراحی جذاب و مشخصات بهبودیافته نسبت به آی‌پد‌های قبلی بهره‌ می‌برد.
آی‌پد ایر به مراتب سبک‌‌تر، باریک‌تر، با حاشیه کمتر و از نظر سخت‌افزاری نیز عملکرد بهتری نسبت به هم‌نسلان گذشته خود دارد. به گفته اپل، آی‌پد ایر ۲۰ درصد نازک‌تر از نسل قبلی آی‌پد است و تنها با ۵/۷ میلی‌متر ضخامت و نزدیک به ۴۵۰ گرم وزن ۲۸ درصد هم سبک‌تر از نسل قبلی آی‌پد است. نسل پنجم آی‌پد مجهز به صفحه نمایش ۷/۹ اینچی با وضوح تصویر ۲۰۴۸×۱۵۳۶ پیکسلی است که از تکنولوژی رتینا نیز بهره می‌برد. در آی‌پد ایر از پردازنده ۶۴ بیتی و پردازنده کمکی M۷ استفاه شده است. پردازنده‌ای که در آی‌فون ۵S نیز استفاده شده که نسبت به پردازنده قبلی ۸ برابر سریع‌تر و از نظر عملکرد گرافیکی ۷۲ برابر بهتر شده است، اما در بخش دوربین نیز آی‌پد ایر به یک دوربین ۵ مگاپیکسلی از نوع iSight مجهز شده است، همچنین دوربین جلویی این تبلت نیز با کیفیت HD برای استفاده از سرویس FaceTime مجهز شده است. اپل می‌گوید که آی‌پد جدید در اتصال به تکنولوژی Wi-fi دو برابر سریع‌تر شده، با این حال این تبلت از شبکه ac ۸۰۲.۱۱ که یک شبکه گیگابیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، پشتیبانی نمی‌کند. این نخستین بازطراحی مهم تبلت‌های اپل بعد از iPad ۲ به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد.
نسل پنجم آی‌پد اپل قرار است به همراه iOS 7 در رنگ‌های نقره‌ای، سفید و مشکی و در چهار نسخه ۱۶، ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی (با سیم کارت) و چهار نسخه مشابه (بدون سیم کارت) در اول نوامبر عرضه شود. قیمت ارزان‌ترین نسخه این تبلت ۴۹۹ دلار و گران‌ترین آن ۹۲۹ دلار است.
آی‌پد مینی ۲ با نمایشگر رتینا
بیشترین شکایتی که کاربران آی‌پد مینی داشتند مجهز نبودن این تبلت به صفحه نمایشگر رتینا بود. شاید همین شکایت‌ها باعث شد تا اپل در کنفرانس خبری سه‌شنبه شب خود از نسل دوم آی‌پد مینی که به تکنولوژی رتینا مجهز است پرده برداری کند.
آیپد مینی رتینا از نظر ظاهری هیچ تغییری با نسل قبلی خود نکرده، اما از نظر سخت‌افزاری با بهبود قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است. آی‌پد مینی ۲ مجهز به صفحه نمایش ۹/۷ اینچی رتینا است که وضوح تصویر آن برابر ۲۰۴۸×۱۵۳۶ پیکسل است. این دستگاه حدود ۳۷۰ گرم وزن دارد و ضخامت آن ۲۹ صدم اینچ است.
از آنجا که آی‌پد مینی با صفحه نمایش ۹/۷ اینچ از همان وضوح آی‌پد ایر با صفحه نمایش ۷/۹ اینچی بهره می‌برد، تراکم پیکسل‌ها در آن به مراتب بالاتر خواهد بود.
پردازنده این تبلت نیز از نوع A۷ شرکت اپل است که باعث شده سرعت آی‌پد مینی ۲ را تا ۴ برابر بیشتر از آی‌پد مینی نسخه یک کند.
اما این پیشرفته‌های سخت‌افزاری به هیچ وجه روی کارکرد باتری این تبلت تاثیر نخواهد گذاشت، چرا که براساس ادعای شرکت اپل به دلیل استفاده از پردازنده بهینه A۷ و مدیریت هوشمندتر مصرف انرژی، طول عمر باتری آی‌پد مینی به ۱۰ ساعت افزایش یافته است.
رم ۱ گیگابایتی، مجهز بودن دوربین ۵ مگاپیکسلی و دوربین جلو با وضوح تصویر ۱۰۸۰ پیکسلی، سیستم‌عامل iOS ۷ و حافظه داخلی ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی از دیگر ویژگی‌های آی‌پد مینی ۲ است.
این تبلت در ۲ نسخه Wi-Fi و ۳G/LTE از ماه آینده با قیمت ۳۹۹ دلار برای نسخه wi-fi و ۵۲۹ دلار برای نسخه سیم‌کارتی در ۲ رنگ نقره‌ای و مشکی به بازار عرضه خواهد شد. براساس اعلام اپل، این شرکت تولید آی‌پد مینی یک را نیز همچنان ادامه می‌دهد و آن را با قیمت ۲۹۹ دلار به فروش خواهد رساند.
مک‌بوک‌ها در لباس جدید
علاوه بر معرفی اعضای جدید خانواده تبلت آی‌پد، اپل در کنفرانس خبری خود از مک‌بوک‌ پرو جدید خود نیز رونمایی کرد. سری جدید مک‌بوک پرو از عمر باتری تا ۹ ساعت و پردازنده قوی‌تر بهره‌ می‌برند.
پس از به‌روزرسانی مک‌بوک ایر و آی‌مک که با پردازنده هاسول اینتل ارائه شدند، در این کنفرانس خبری اپل اعلام کرد که سری مک‌بوک پرو خود را نیز به روز کرده است.
مک‌بوک ایر جدید از عمر باتری باورنکردنی بهره می‌برد که آن را از سایر اولترابوک‌ها متمایز کرده است، حالا سری لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر اپل، یعنی مک‌بوک پرو نیز به این پردازنده مجهز شده است.
مک‌بوک پرو جدید به همراه سیستم‌عاملOS X ۱۰.۹ Mavericks اپل ارائه خواهند شد. همچنین اپل اعلام کرده که سری جدید دارای توان مصرفی کمتر و عمر باتری بیشتر هستند. مک بوک پرو ۱۳ اینچی با نمایشگر رتینا، اکنون با ۵۶/۱ کیلوگرم وزن نسبت به قبل سبک‌تر شده و ضخامت آن نیز به ۸/۱ سانتی متر کاهش یافته است.
این دستگاه همچنین با مجهز شدن به پردازنده ۲ هسته‌ای هاسول، عملکرد سریع‌تری را از خود نشان می‌دهد، اما با توجه به همه این بهبودها، اپل قیمت دستگاه را ۱۰۰ دلار کاهش داده و هم‌اکنون آن را با قیمت شروع ۱۲۹۹ دلار در اختیار کابران علاقه‌مند به این دستگاه قرار داده است. طبق ادعای اپل، این لپ‌تاپ تا ۹ ساعت شارژ را در خود نگه می‌دارد.
نسخه ۱۵ اینچی مکبوک پرو رتینا نیز از چیپ Crystalwell ساخت اینتل بهره می‌برد که سرعت و عملکرد گرافیکی آن بهبود یافته است. حافظه فلش دستگاه سریع‌تر شده و باتری آن نیز می‌تواند تا ۸ ساعت شارژ را در خود نگه دارد. این مدل نیز با کاهش قیمت و ۱۰۰ دلار ارزان‌تر، با قیمت ۱۹۹۹ دلار در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
همچنین در این کنفرانس، اپل آخرین نسخه از سیستم‌عامل مک موسوم به Mavericks را معرفی و اعلام کرد که این سیستم‌عامل به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در نسخه ۹/۱۰ سیستم‌عامل مک Mavericks شاهد افزایش سرعت و بازدهی دستگاه خواهید بود.
همچنین قابلیت‌های بسیاری در این سیستم‌عامل به روز شده، که از جمله آنها می‌توان به سیستم بهبودیافته مرکز پیام‌ها (Notification Center)، پشتیبانی بهتر از مانیتورهای چندگانه و اپلیکیشن‌های تمام صفحه، اپلیکیشن Finder ارتقایافته و برنامه Keychain برای ذخیره پسوردها روی iCloud اشاره
کرد.