دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد دستگاه‌های مخفی آمریکا احتمالا از تلفن همراه مرکل جاسوسی کرده‌اند و وی در این خصوص در تماسی تلفنی با باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر استفن سایبرت، سخنگوی مرکل، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت فدرال اطلاعاتی به دست آورده است که تایید می‌کند تلفن همراه صدراعظم توسط دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شنود شده است». سخنگوی مرکل تصریح کرد مرکل امروز با اوباما در این باره تلفنی گفت‌وگو کرد. این بیانیه افزود: «مرکل به روشنی اعلام کرد در صورتی که چنین اقداماتی ثابت شود، وی به هیچ وجه آن را تایید نمی‌کند و آن را کاملا غیرقابل قبول تلقی می‌کند».
این بیانیه همچنین تاکید کرد: «میان کشورهای دوست و شرکای نزدیکی مانند آلمان و آمریکا که در طول چندین دهه این روابط نزدیک وجود داشته است، این چنین شنود رییس دولتی نمی‌تواند وجود داشته باشد. این ضربه‌ای جدی به اعتماد دوجانبه خواهد بود». دفتر صدراعظم آلمان افزود: «چنین اقداماتی باید فورا متوقف شود».جی کارنی، سخنگوی اوباما نیز اعلام کرد در گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه میان اوباما و مرکل، «اوباما اطمینان داد که تماس‌های صدراعظم آلمان شنود نشده است». کارنی اطمینان داد که آمریکا به همکاری‌های خود با آلمان درباره همه مسائل امنیتی اهمیت زیادی قائل است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، وی با اشاره به این مطلب که «اوباما و مرکل درباره لزوم افزایش همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی مادر جهت حفاظت از امنیت دو کشور توافق کرده‌اند»، افزود: «آمریکا در حال بررسی شیوه‌هایی است که ما اطلاعات خود را به دست می‌آوریم».