باریک‌ترین اولترابوک‌ جهان و دو لپ‌تاپ لمسی جدید
دنیای‌اقتصاد- شرکت Dell به تازگی محصولات جدیدش را به بازار انواع کامپیوترهای شخصی معرفی کرده است. یکی از این محصولات جدید یک لپ‌تاپ هیبریدی و تبدیل شدنی است که با مدل Dell XPS 11 به بازار معرفی شده است.
این دستگاه در واقع باریک‌ترین و سبک‌ترین اولترابوک هیبریدی جهان است که با وزنی در حدود ۱۲/۱ کیلوگرم، ضخامتی بین ۱۱ تا ۱۵ میلیمتر دارد و با استفاده از لولای قابل‌چرخش امکان تبدیل شدن به تبلت را هم دارد. XPS ۱۱ با بهره‌گیری از سیستم eeColor، امکان نمایش رنگ‌ها به صورت واقعی و طبیعی را دارد. این تکنولوژی رنگ‌ها را در حالت‌های مختلفی مانند محیط‌های پر نور و کم‌‌نور به صورت واقعی به نمایش می‌گذارد. این اولترابوک به همراه بدنه‌ای آلومینیومی عرضه شده است که آن را به گزینه مناسبی برای استفاده در طول روز و در فعالیت‌های مختلف تبدیل کرده است.
صفحه نمایش این لپ‌تاپ از جنس گوریلا‌گلس است تا این صفحه را از آسیب‌هایی که در زمان استفاده از آن به صورت تبلت وارد می‌شود، محافظت می‌کند. این اولترابوک از نظر توانایی به نوت بوک‌های XPS این شرکت شباهت دارد.
صفحه نمایش ۱۱ اینچی XPS ۱۱ تصاویر را با وضوح ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل نمایش می‌دهد و از نوع IPS LCD است که تا زاویه ۱۸۰ درجه هم می‌چرخد تا از اولترابوک به تبلت تبدیل بشود. XPS ۱۱ یکی از سه نوت‌‌بوکی است که توسط Dell در کنفرانس اخیر معرفی محصولات این شرکت معرفی شده است؛ دو مدل دیگر XPS ۱۵ و XPS ۱۳ هستند.
دو لپ‌تاپ جدید XPS ۱۳ و XPS ۱۵ با صفحه نمایش با کیفیت و پردازنده نسل چهارم اینتل رونمایی شده‌اند. صفحه نمایش هر دو لپ‌تاپ هم لمسی است تا به خوبی از رابط لمسی سیستم‌عامل ویندوز ۸ پشتیبانی کنند.
در واقع دو لپ‌تاپ معروف و قدیمی XPS ۱۳ و XPS ۱۵ به سخت‌افزار روز دنیا مجهز شده‌اند. این دو لپ‌تاپ حالا به پردازنده‌های Haswell اینتل مجهز شده‌اند. از آنجا که این لپ‌تاپ‌ها لمسی هستند، Dell روی صفحه نمایش آنها، شیشه محافظ گوریلا گلس را کشیده تا استحکام آنها در مقابل خط و خش و ضربه افزایش یابد. مدل ۱۳ اینچی از رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی پشتیبانی می‌کند. طول عمر باتری این لپ‌تاپ‌ها تا ۱۰ ساعت اعلام شده است. از آنجا که این لپ‌تاپ‌ها از پردازنده نسل چهارم اینتل بهره می‌برند، گرافیک آنها هم Intel HD ۴۴۰۰ است.
صفحه نمایش XPS ۱۵ دارای وضوح ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل است. جالب است بدانید که این صفحه نمایش از فناوری IGZO شرکت ژاپنی شارپ بهره می‌برد و به همین دلیل علاوه بر تراکم بسیار بالا، مصرف انرژی بسیار کمی هم دارد.
XPS ۱۵ علاوه بر گرافیک Intel HD ۴۴۰۰ از یک کارت گرافیک مستقل ساخت انویدیا هم بهره می‌برد. از دیگر مشخصات فنی این لپ‌تاپ می‌توان به یک ترابایت هارددیسک و ۳۲ گیگابایت SSD اشاره کرد. البته کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر، ظرفیت حافظه SSD را تا سقف ۵۱۲ گیگابایت هم افزایش بدهند. کاربران همچنین می‎توانند XPS ۱۵ را با قابلیت پشتیبانی از NFC تهیه کنند. با این همه اما هنوز قیمت و زمان عرضه لپ‌تاپ‌های جدید Dell اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود این محصولات به زودی روانه بازار شوند.