دنیای‌اقتصاد- ورود تکنولوژی‌های نوین اگر چه اکثرا با خروج قدیمی‌‌ترها توام است، اما در برخی از موارد عکس این قضیه اتفاق می‌افتد. به طوری‌که گاه ورود یک تکنولوژی جدید و البته گران، از سویی به کمرنگ شدن کالاهای مبتنی بر تکنولوژی‌های قدیمی‌تر منجر می‌شود، اما از سوی دیگر بنا به دلایلی رونق بازار کالاهای مبتنی بر تکنولوژی دیگر را در بر دارد. نمونه‌اش همین بازار تلویزیون!
بازاری که ورود نمونه‌های هوشمند و سه بعدی گران‌قیمت، عرصه را به شدت بر LCD و LED هایی که زمانی محبوب‌ترین ها در بازار بودند تنگ کرده و در مقابل زمینه را برای ورود گسترده‌تر نمونه‌های پلاسما باز کرد. به طوری‌که بنا بر گزارش‌های رسیده امروزه نمونه‌های LED هوشمند در کنار پلاسماها هستند که بیشترین سهم فروش را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.
فعالان بازار می‌گویند: اگر نمونه‌های هوشمند در کنار سه‌بعدی‌ها ۴۵ تا ۵۰ درصد و نمونه‌های LED معمولی در کنار LCDها ۲۰ تا ۲۵ درصد از سهم فروش را به خود اختصاص داده باشند، پلاسماها به ویژه پلاسماهای ارزان به تنهایی در حدود ۳۰ درصد از سهم فروش بازار تلویزیون را به خود اختصاص داده‌اند. آنها همچنین اعلام کردند، بیشترین میزان تقاضا برای تلویزیون‌های پلاسما برای سایزهای ۵۰ اینچ است و سایزهای کوچک‌تر چندان مخاطبی در بازار ندارند. به همین دلیل است که برندهای مطرح عرضه‌کننده تلویزیون‌های پلاسما همواره مدل‌های سایز بزرگی به بازار عرضه می‌کنند. نمونه‌اش همین تلویزیون جدید ۱۵۲ اینچی پاناسونیک‌است که به تازگی با قیمت ۶۰۰ هزار دلار به بازار معرفی شده است. به گفته آنها کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ دلار آزاد منجر به تکمیل موجودی برخی از برندهایی که تاکنون در بازار کمیاب شده بودند شده است که این موضوع منجر به ایجاد بازار فضای رقابتی بین برندهای ارزان وطنی و گران وارداتی شده است.
محس روح‌بخش، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: جریان صعودی تقاضا برای تلویزیون‌های پلاسما با تمرکز دو برند مطرح بازار روی پلاسماها و عرضه نمونه‌های ارزان‌قیمت سرعت گرفته است.
به گفته وی، در شرایط فعلی این دو برند با درک نیاز بازار اقدام به تولید و نمونه‌های پلاسما با قیمت ارزان‌تر از پلاسماهای برندهایی نظیر پاناسونیک و... به بازار کردند و این حرکت آنها نتایج مثبتی در بر داشته است. زیرا در بازار شاهد رشد تقاضا برای تلویزیون‌های پلاسما هستیم.
یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: اگرچه پلاسماهای تولیدی دو برند مطرح بازار قیمت ارزان‌تری نسبت به نمونه‌های پلاسما با برندهای دیگر دارد، اما از لحاظ تکنولوژیکی این تلویزیون‌ها به واقع یک سر و گردن از پلاسماهای برند مطرحی چون پاناسونیک پایین‌تر است. به گفته این فعال بازار، اما گویا این موضوع برای خریدار اهمیتی ندارد و آنچه برای او مهم است قیمت ارزان‌تر است. به همین دلیل بازار تقاضا برای این نوع نمونه‌های ارزان که به طور متوسط قیمتی در حدود ۵/۱ تا ۲ میلیون تومان دارند، گرم شده است.
این فعال بازار به «دنیای‌اقتصاد» گفت: البته تلویزیون‌های هوشمند دارای مزایا و ویژگی‌هایی هستند که رزولوشن بالا، مصرف پایین انرژی، نمایش رنگ‌های زنده و... برخی از ویژگی‌های آن است. اما بنا بر اعلام مردمی، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری که سال‌ها است در زمینه عرضه تلویزیون‌های پلاسمای پاناسونیک فعال است این ویژگی‌ها در نمونه‌های موجود در بازار که با برندهای وطنی تولید شده‌اند در حد و اندازه برند اصلی عرضه کننده پلاسما (پاناسونیک) نیست.
وی که از کاهش شدید موجودی تلویزیون‌های پلاسمای پاناسونیک طی ماه‌های گذشته در بازار خبر می‌دهد به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: واضح است که سختگیری‌های وارداتی و همچنین تعرفه گران تلویزیون‌های وارداتی منجر به رشد بازار محصولات تولیدی کشور شده است. این خوب است، اما چرا باید خریداران از خرید محصولی که به واقع به آن نیاز دارند و کیفیت مورد انتظار آنها را دارد محروم باشند؟
به گفته وی، طی ماه‌های گذشته بارها پیش آمده است که موجودی محصول برخی از مدل‌های محبوب تلویزیون‌های ما به صفر برسد. اما به هر شکلی بود برای ادامه حیات در بازار اقدام به واردات این نمونه‌ها کردیم و حالا هم با کاهش تقریبی قیمت دلار موجودی تلویزیون‌هایمان را تا حدودی کامل کرده‌ایم. زیرا نیاز مشتری برای ما اهمیت دارد. این فعال بازار و نماینده شرکت بانیان الکترونیک با بیان این مطلب که در حال حاضر تلویزیون‌های پلاسمای پاناسونیک از تکنولوژی خاص نئوپلاسما که در نمایش رنگ‌ها و وضوح تصویر سنگ تمام گذاشته‌اند بهره‌مندند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قیمت بالای تلویزیون‌های پاناسونیک در مقایسه با سایر برندها به دلیل قابلیت‌های بالای این تلویزیون‌ها است.
وی افزود: امیدواریم با کاهش بیشتر قیمت دلار این مشکل رفع شود. به گفته وی، قطعا کاهش نرخ دلار به نفع واردکنندگان خواهد بود و منجر به حذف پدیده تک برندی شدن در بازار تلویزیون خواهد شد.

نبرد کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها در میدان تلویزیون‌های پلاسما