مریم عسگری کاهش واردات کالاهای مختلف، از جمله کالاهای حوزه کامپیوتر، دیجیتال و لوازم صوتی و تصویری موضوعی است که طی یکسال اخیر فعالان بازار این کالا بسیار از آن گفته‌اند و کارشناسان نیز آن را تایید کرده‌‌اند.
موضوعی مهم و تاثیر گذار بر بازار که کارشناسان با لحاظ کردن آن (کاهش شدید حجم واردات در مورد برخی کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر) پیش‌بینی‌های ناخوشایندی از وضعیت بازار آینده کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی ارائه داده بودند که اینک در بازار شاهد تحقق برخی از این پیش‌بینی‌ها هستیم.
رشد بیشتر قیمت‌ها نسبت به ماه‌های قبل، کاهش شدیدتر موجودی کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ، کاهش قدرت انتخاب خریداران و... مشتی از خروار پیش‌بینی‌های ناخوشایند فعالان و کارشناسان این حوزه بود که اکنون به طور محسوسی در بازار قابل مشاهده است. اما این اواخر (حدود یک ماه گذشته) گویا برخی تغییر و تحولاتی که از نظر برخی کارشناسان به نظر موقتی می‌آید موجب شده تا کارشناسان و فعالان از ورود محصولات جدید به بازار خبر داده و اعلام کنند کاهش موجودی در بازار در حال جبران است.
البته همه اینها به نوسانات نرخ ارز بستگی دارد. با توجه به اهمیت این موضوع ما در این گزارش قصد داریم با استناد به آمار و ارقام حدودی ارائه شده توسط بخش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران و همچنین تحقیقات بازاری به بررسی وضعیت بازار این کالاها بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:

واردات گوشی موبایل کاهش یافت
با وجودی‌که مسوولان با تکیه بر اجرای طرح شبنم که حدود دو سال از زمان اجرای آن می‌گذرد، از بازگشت تقریبی آرامش به بازار گوشی موبایل و از همه مهم‌تر کاهش شدید حجم واردات از مبادی غیر رسمی و در مقابل افزایش چشمگیر میزان واردات از مسیرهای قانونی خبر می‌دهند، اما گویا طی یک سال اخیر نوسانات نرخ ارز کار خود را کرده و تاثیری چشمگیر روی بازار گوشی موبایل گذاشته است.
بررسی آمار و ارقام ارائه شده از جانب بخش آمار گمرک جمهوری اسلامی نشان‌دهنده این امر است که میزان واردات انواع گوشی تلفن همراه به بازار داخلی طی سه ماه نخست سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل در حدود ۷۲ هزار و ۴۹۰ کیلوگرم کاهش یافته است که با لحاظ کردن میانگین وزن ۴۰۰ گرم برای هر گوشی موبایل، می‌توان گفت حجم واردات در حدود ۱۸۱ هزار و ۲۵۲ دستگاه کاهش یافته است.
چرا که طی سه ماه نخست سپری شده در سال ۹۲ حدود ۱۲۹ هزار و ۴۲ کیلوگرم معادل ۳۲۲هزار و ۶۰۵ دستگاه گوشی وارد بازار داخلی شده است. این درحالی است که در مدت مشابه در سال ۹۱ حجم واردات انواع گوشی موبایل در حدود ۲۰۱ هزار و ۵۳۲ کیلوگرم ،معادل ۵۰۳ هزار و ۸۳۰ دستگاه بوده است.
این کاهش حجم واردات در حالی مشاهده می‌شود که بر پایه آمار ارسالی از گمرک، حجم واردات انواع گوشی در سه ماه نخست سال ۹۰ در حدود ۱۷۲ هزار و ۷۰۵ دستگاه بوده است و ناگهان در سال بعد این حجم واردات به رقم ۵۰۳ هزار و ۸۳۰ دستگاه رسیده است. کارشناسان که علت این جهش ناگهانی در میزان واردات را اجرای پروژه شبنم و جلوگیری از ورود نمونه‌های قاچاق می‌دانند؛ می‌گویند: رشد تصاعدی حجم واردات از مجراهای قانونی برای هر سال تصور می‌شد، اما امسال به دلیل بروز مشکلات اقتصادی شاهد کاهش حجم واردات هستیم و این موضوع هیچ ارتباطی به رشد قاچاق و... ندارد.

کاهش شدید واردات لپ‌‌تاپ
اگر چه طی ماه‌های گذشته فعالان بازاری و همچنین شرکتی از کاهش موجودی لپ‌تاپ‌ها در بازار خبر داده و اعلام کرده بودند که به واقع موجودی به دلیل کاهش حجم واردات کم شده است،اما گروهی یا بهتر بگوییم اکثریت خریداران و حتی برخی از کارشناسان بر این باور بودند که این ادعای کسبه در رابطه با کاهش موجودی در بازار درست نبوده و در واقع افرادی که از این موضوع (کاهش موجودی) سخن می‌گویند سودجویانی هستند که به امید گران‌تر شدن کالاها،اجناس خود را احتکار کرده‌اند.اما حالا آمار و ارقام ارائه شده توسط گمرک گویای این امر است که به واقع در بازار شاهد کاهش موجودی بوده‌ایم. بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی، طی سه ماه نخست سال ۹۲ تنها در حدود ۱۰۱ هزار و ۸۲۳ دستگاه نوت‌بوک از مبادی رسمی وارد کشور شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل که حجم واردات نوت بوک ۱۹۲ هزار و ۶۲۰ دستگاه بود در حدود ۹۰ هزار و ۷۹۷ دستگاه کاهش یافته است. این درحالی است که در سه ماه نخست سال ۹۰ حجم واردات لپ‌تاپ به کشور در حدود ۲۸۳ هزار و ۸۶۸ دستگاه گزارش شده است. مقایسه این اعداد و ارقام به خوبی گویای اتفاقی است که در بازار لپ‌تاپ طی دو تا سه سال اخیر رخ داده است.

روند نزولی میزان واردات دوربین‌های دیجیتال
با ورود گوشی‌های هوشمند به دوربین‌هایی با وضوح تصویر بالا و کیفیت مطلوب به نظر می‌رسد بازار دوربین‌های دیجیتال در حال از دست دادن مشتریانش است؛ چرا که بر اساس اعلام کارشناسان میزان تقاضا برای انواع دوربین دیجیتال کاهش یافته است و اکثرا کاربران عمومی دوربین ترجیح می‌دهند از دوربین‌های گوشی موبایلشان که همیشه در دسترس آنها است و حجم کمتری دارد استفاده کنند. آمار و ارقام ارائه شده توسط گمرک نیز بر این نظریه صحه گذاشته است.بر اساس گزارش گمرک، حجم واردات انواع دوربین دیجیتال طی سه ماه نخست سال ۹۲ در حدود ۱۶۳ هزار و ۸۸۸ کیلوگرم بوده است که با لحاظ کردن میانگین وزن ۷۰۰ گرم برای هر دوربین می‌توان به این نتیجه رسید که در سه ماه نخست سال ۹۲ در حدود ۲۳۴هزار و ۱۲۵ دستگاه دوربین دیجیتال از مبادی رسمی وارد کشور شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل که حجم واردات در حدود ۳۰۲ هزار و ۷۹۷ دستگاه بوده کاهش یافته است.این میزان کاهش حجم واردات در حدود ۶۸ هزار و ۶۷۲ دستگاه بوده است.
خروج تدریجی تلویزیون‌های وارداتی از بازار
در بازار تلویزیون طی سال‌های اخیر و با رشد حجم تولیدات داخلی شاهد کاهش شدید حجم واردات نمونه‌های وارداتی تلویزیون به کشور هستیم.بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات انواع تلویزیون در سه ماه نخست سال ۹۲ در حدود ۷۳ هزار و ۸۳۳ کیلوگرم بوده است. این درحالی است که این رقم در مدت مشابه در سال قبل در حدود ۱۱۰ هزار و ۲۳۸ کیلوگرم بوده است.

افت شدید واردات رسمی