این چینی‌های موبایل دوست
ندا لهردی بازار کامپیوترهای شخصی در سال‌های اخیر و با رونق بازار محصولاتی مانند تبلت‌ها موبایل‌های هوشمند روندی رو به افول را در پیش گرفته است.
بسیاری از شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ این بازار به تدریج در حال از دست دادن سهم بازار خود و ضرر دادن هستند. در حالی که این روزها اولترابوک‌ها و لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای به نقطه امید تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی تبدیل شده‌اند، شرکت چینی Lenovo به دنبال کسب سود از بازار داغ موبایل‌های هوشمند است. این شرکت که چند ماهی است عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده کامپیوترهای شخصی دنیا را هم در اختیار گرفته است، حالا تلاش می‌کند سهم خود را از بازار پر رونق موبایل‌های هوشمند هم افزایش بدهد.
حالا Lenovo در آستانه یک چالش بزرگ برای گسترش تجارت موبایل هوشمند قرار گرفته است تا بتواند منبع رشد امنی را برای خود پیدا کند. گزارش مالی Lenovo در حالی منتشر شد که شرکت Blackberry اعلام کرد هیات مدیره آن در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای فروش یک جا، سرمایه‌گذاری مشترک یا یافتن شرکای تجاری و استراتژیک برای بهبود تجارت شرکت خودشان هستند. در همین راستا وال استریت ژورنال به تازگی مصاحبه‌ای با «یانگ یوآنکینگ» مدیر عامل و رییس هیات مدیره Lenovo انجام داده است که آن را در اینجا می‌خوانیم:
تجارت کامپیوترهای شخصی شما در چین سود بیشتری نسبت به فصل قبل داشته است. دلیل آن چیست؟
ما می‌دانیم که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در رکود به سر می‌برد، به همین دلیل تیم خودمان را راهنمایی کرده‌ایم تا برای فروش بیشتر محصولات حرفه‌ای و پیشرفته تلاش کنند. اگر چه صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی ما کمی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، اما درآمد ما از این بازار کمی افزایش هم داشته است. این دلیل افزایش متوسط قیمت فروش ما در چین و جهان است. خوشبختانه ما اخیرا محصولات حرفه‌ای جالبی مانند IdeaPad ،Yoga، ThinkPad Helix وThinkPad X۱ Carbon را هم معرفی کرده‌ایم که کمک زیادی به افزایش متوسط قیمت فروش ما کرده‌اند.
موبایل‌های هوشمند چقدر به افزایش سود Lenovo کمک کرده‌اند؟
موبایل‌های هوشمند هنوز به موتور سودآور ما تبدیل نشده‌اند. تجارت موبایل‌های هوشمند ما در چین در حال حاضر به سوددهی رسیده است، اما ما معتقدیم این تجارت هنوز در فاز توسعه است. ما همچنان تلاش داریم تا موقعیت خودمان در بازار را تقویت کرده و در بازار چین به پیشرو و رهبر بازار تبدیل شویم. به همین دلیل به سرمایه‌گذاری روی برند سازی، کانال‌های فروش و توسعه محصولات ادامه می‌دهیم. سود ناخالص ما از بخش موبایل‌های هوشمند بسیار خوب بوده و حتی بالاتر از سود ناخالص ما از بخش کامپیوترهای شخصی بوده است. البته با اینکه سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام داده‌ایم، هنوز سود خالص زیادی از آن به‌دست نیاورده‌ایم. خارج از بازار چین، تجارت موبایل‌های هوشمند ما همچنان در حال توسعه و رشد است. این در حالی است که تجارت تبلت‌های ما در سطح جهانی به سودآوری رسیده است. ما از کانال‌های فروش کامپیوترهای شخصی‌مان برای نفوذ به بازار تبلت و فروش تبلت‌هایمان استفاده می‌کنیم. در واقع می‌توانیم از جایگاه خودمان در بازار کامپیوترهای شخصی برای رونق بازار تبلت‌هایمان استفاده کنیم.
آیا تجارت موبایل‌های هوشمند Lenovo نیاز به یک خرید دارد یا همین روند رشد خودش کافی است؟
روند رشد فعلی ما برای کوتاه مدت می‌تواند بسیار خوب و قدرتمند باشد. من اطمینان دارم که می‌توانیم این روند را دست کم برای دو فصل دیگر حفظ کنیم. در نیمه دوم امسال شاهد محصولات خلاقانه‌تری از ما در بازار تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند خواهید بود. صنعت تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند در حال تغییر بازار محصولات دیجیتال است و به تدریج از بازارهای توسعه یافته و پیشرفته به بازارهای نوظهور هم می‌رسد. روند جایگزینی موبایل‌های معمولی با هوشمندها سرعت بیشتری گرفته است. حالا اغلب کاربران به صورت سالانه یا هر شش ماه یک بار گوشی موبایل جدیدی می‌خرند. این تغییر، مدل تجاری Lenovo را عوض کرده است. فهرست محصولات ما تنوع قیمتی زیادی دارد. من معتقدم که می‌توانیم با سرعت بیشتری هم در این بازار رشد کنیم. در این میان اگر فرصت خوبی برای یک خرید استراتژیک پیدا کنیم، قطعا این کار را انجام خواهیم داد. ما دوست داریم که این فرصت‌ها را بررسی کنیم.
BlackBerry اخیرا اعلام کرده است که به احتمال زیاد تصمیم به فروش یکجا و کلی شرکتش دارد. آیا شما BlackBerry را به عنوان یک هدف خرید بالفعل می‌بینید؟
من نمی‌توانم نظری درباره یک هدف یا معامله خاص بدهم. ما معتقدیم که صنعت کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های موبایل به سمت یکی شدن پیش می‌روند. بنابراین Lenovo قطعا جایگاه خوبی برای تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در این عرصه دارد. اگر هدف یا معامله‌ای با استراتژی Lenovo سازگاری داشته باشد، ما قطعا آن فرصت را در می‌یابیم.


Lenovo بیشتر از PC، موبایل می‌فروشد
شرکت چینی Lenovo هفته گذشته گزارش مالی خود را در فصل دوم سال میلادی جاری منتشر کرد تا با این گزارش توجه فعالان و کارشناسان بازار محصولات دیجیتال را جلب کند. این گزارش نشان می‌دهد که این شرکت در فصل دوم سال ۲۰۱۳ با درآمد ۸/۸ میلیارد دلاری، رشد ۱۰ درصدی را نسبت به فصل دوم سال میلادی گذشته تجربه کرده است. نکته جالب در مورد این گزارش مالی، افزایش بی‌سابقه فروش موبایل و تبلت توسط این شرکت است. با اینکه سال‌های سال است بخش کامپیوترهای شخصی Lenovo فروش و سود خوبی را برای این شرکت به همراه داشته است، اما از آنجایی که صنعت کامپیوترهای شخصی در رکودی به نظر ماندگار به سر می‌برد، این سودآوری نمی‌تواند همچنان ادامه پیدا کند. با ورود گجت‌های هوشمند، بازار کامپیوترهای شخصی هم با کاهش تقاضا روبه‌رو شد. به همین دلیل این شرکت علاوه بر حفظ روند قبلی خود برای تولید کامپیوترهای شخصی، وارد بازار گجت‌های هوشمند هم شده است. در گزارش مالی Lenovo به صراحت آمده است که بخش تولید موبایل و تبلت توانسته سرمایه قابل توجهی را برای این شرکت به همراه بیاورد. البته افزایش میزان فروش موبایل و تبلت به این معنی نیست که این شرکت به طور کامل تولید و فروش کامپیوترهای شخصی را متوقف کرده است، چون میزان فروش کامپیوترهای شخصی نشان می‌دهد که در فصل گذشته Lenovo توانسته بیش از ۶/۱۲ میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی را در بازارهای جهانی به فروش برساند. این میزان از فروش، حدود ۴۲ درصد از کل سود دریافتی این شرکت چینی را شامل می‌شود. این شرکت برای اولین بار در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ به دنبال دو شرکت‌ چینی Huawei و ZTE به جمع پنج تولید‌کننده برتر بازار جهانی موبایل‌های هوشمند وارد شد و حالا بر اساس گزارش Gartner، این شرکت در فصل دوم با در اختیار داشتن سهم ۷/۴ درصدی از این بازار بعد از LG در جایگاه چهارم قرار گرفته است. این روند رشد حتی از پیش‌بینی کارشناسان هم فراتر رفته است.