بازار دیجیتال- نوسان قیمت و عدم ثبات در بازار خرید و فروش سیم‌کارت تلفن‌همراه، موضوعی تکراری است که همه ما با آن آشنا هستیم و می‌دانیم هرگونه ثبات و آرامش در بازار این کالا موقتی و ناپایدار است. البته کارشناسان و فعالان بازار دلایل مختلفی برای این موضوع ذکر می‌کنند.

رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی نیز عدم محدودیت در واگذاری سیم‌کارت‌های اپراتور اول، را عامل به هم ریختن توازن بازار این کالا می‌داند.

افشار فروتن لاریجانی در گفت‌وگو با موبنا گفت: ‌با توجه به وضعیت فعلی شبکه و آنتن‌دهی نامناسب سیم‌کارت‌های همراه اول، عدم محدودیت در ثبت‌نام و مشخص نبودن زمان واگذاری این سیم‌کارت‌ها، اقدامی غیر منطقی است. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار متولی مشخصی ندارد و نابسامان است یادآور شد: شرکت دولتی ارتباطات سیار، تبلیغات میلیاردی انجام می‌دهد اما در جهت مشتری‌مداری حرکت نمی‌کند.

فروتن لاریجانی، قربانیان سیاست‌گذاری اپراتور اول را شرکت‌های بخش غیر دولتی نظیر تالیا و ایرانسل برشمرد و ادامه داد: مشخص نبودن سیاست این اپراتور و عدم برنامه‌ریزی و زمانبندی قطعی در واگذاری سیم‌کارت‌های آن سبب شده تا حتی واردکنندگان قانونی گوشی تلفن‌همراه هم به دلیل بی اطلاعی از بازار با مشکلات بسیاری مواجه شوند. رییس انجمن فروشندگان تلفن‌همراه با تاکید بر اینکه دولت موظف به حمایت از بخش‌خصوصی است، ادامه داد: ساماندهی بازار، مهم‌ترین اصل است که در حوزه تلفن‌همراه به آن توجه نمی‌شود.

وی گفت: شرکت‌های قانونی فعال در حوزه تلفن‌همراه باید حمایت شوند تا فعالان غیر قانونی فرصت و امکان لازم برای فعالیت نداشته باشند. وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی حمایت و حفظ حقوق فعالان قانونی بازار تلفن‌همراه گفت: مسوولان تصمیم گیرنده در بخش تلفن‌همراه باید بر اینکه واقف باشند که قاچاق تلفن‌همراه اساسی‌ترین معضل این حوزه است و زیان‌های غیر قابل جبرانی بر فروشنده و مصرف‌کننده وارد می‌کند.

۳۸هزار سیم‌کارت اعتباری همراه اول آماده واگذاری است

در حالی که لاریجانی عدم محدودیت در واگذاری سیم‌کارت‌های اپراتور اول را دلیل عدم تعادل بازار این کالا می‌داند. روابط عمومی شرکت مخابرات خراسان رضوی از واگذاری ۳۸هزار سیم‌کارت اعتباری همراه اول خبر داد.

به گزارش «موبنا» متقاضیان سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول که از تاریخ پانزدهم مردادماه سال‌جاری ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند جهت تحویل سیم‌کارت خود به دفاتر خدمات ارتباطی مربوطه مراجعه کنند. براساس این گزارش، ‌در این دوره از واگذاری‌ها ۳۸هزار سیم‌کارت اعتباری همراه اول در سراسر استان توزیع می‌شود که از این میزان ۲۲هزار سیم‌کارت مربوط به شهروندان مشهدی است. روابط عمومی شرکت مخابرات خراسان رضوی همچنین اعلام کرد که ثبت‌نام سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول کماکان ادامه دارد و متقاضیان می‌توانند ۴۵ روز پس از ثبت‌نام، سیم‌کارت خود را از دفاتر خدمات ارتباطی محل ثبت‌نام خود، دریافت کنند.