سیستم‌های هشدار و اطلاع رسانی به دانشجویان به‌وسیله تلفن‌های همراه و کارت‌های هوشمند، امنیت دانشگاه‌ها را افزایش می‌دهد. به گزارش سایت secureidnews در محوطه دانشگاه‌ها سیستم‌هایی کار گذاشته می‌شود که سریع دانشجویان را از حوادث غیرمترقبه آگاه می‌کند.

براساس این گزارش، این سیستم در زمان رخداد حوادث به کارت‌های دانشجویی یا تلفن‌همراه آنان، فورا پیامی می‌فرستد که بر اساس آن از اطلاعات لازم درباره حادثه، راه‌ها و وسایل مورد نیاز برای مقابله با آن آگاه می‌‌کند.

از آن جا که امروزه تلفن‌همراه جزو لاینفک زندگی مردم به خصوص دانشجویان محسوب می‌شود، بهترین روش در این زمینه استفاده از سرویس پیام کوتاه برای آگاهی دانشجویان در هنگام بروز چنین حوادثی است. بنابراین نه تنها همه دانشجویان باید دارای یک شماره‌تلفن باشند، بلکه سیستمی که از آن استفاده می‌کنند باید با اپراتورهای تلفن‌همراه آن منطقه سازگار باشد. دانشگاه ویرجینیا تمام این روش‌ها را برای رسیدن به هدف مورد آزمایش قرار داد. بروز حوادث مختلف موجب شده است تا دانشگاه، تدابیری برای جلوگیری یا کاهش آسیب شده است که از جمله این حوادث می‌توان به واقعه بسیار مهلک ۱۶ آوریل ۲۰۰۷ دانشگاه ویرجینیا اشاره کرد که در جریان آن «سونگ هویی چو» با تفنگ ۳۲ نفر را کشته و ۲۵ نفر را به شدت زخمی کرد و سپس دست به خودکشی زد. از آن زمان به بعد دانشگاه‌ها در صدد روش‌های مختلف اطلاع رسانی سریع به دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها در هنگام بروز این حوادث بر آمدند.