پهنـای باند را به شـرکت‌های خصـوصی بسپارید

مریم عسگری

انگشتانش به سرعت روی صفحه کلید کامپیوتر می‌لغزد، نگاهش به مانیتور است و حواسش نیز به آن! آنقدر در کارش غرق شده که اگر چند بار هم صدایش کنی متوجه نمی‌شود.

ناگهان به خود می‌آید: نگاهی به کارت کوچک زردرنگ مقابلش می‌اندازد. چند لحظه با کامپیوتر کلنجار می‌رود.

اما... فایده‌ای ندارد. اینترنت قطع شده است در حالی که از کارت ۱۰ساعته ۲ ساعت هم استفاده نکرده است.

با واحد پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی تماس می‌گیرد. اما... باز هم فایده‌ای ندارد.

با خود می‌گوید: اگر چند سال پیش بود و برای خرید این کارت ۶ تا ۷هزار تومان هزینه کرده بودم قضیه را جدی‌تر پیگیری می‌کردم. اما اکنون برای خرید این کارت فقط یک‌هزار و ۵۰۰تومان پرداخت کرده‌ام.

ضمن اینکه این قیمت‌ها نسبت به اواخر سال گذشته ۳۰درصد هم کاهش یافته است.

بهتر است یک کارت جدید تهیه کنم، یا شاید از یکی از ISPها اشتراک بگیرم.

به همین منظور با یک تماس تلفنی و پرداخت مبلغ اندکی حدود ۵هزار تومان، یک اشتراک یک ماهه آن هم از نوع نامحدودش می‌گیرد و با خیال راحت طی یک ماه هر چه‌قدر دلش می‌خواهد از اینترنت استفاده می‌کند.

بگذریم از اینکه در پاره‌ای موارد مشترکان به طور مقطعی یا چند روز مداوم به علت بروز اختلال در سیستم شرکت ارائه‌دهنده خدمات نمی‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

اما به هر حال برخی کاربران به همین شرایط نیز راضی هستند و معتقدند: «کاچی به از هیچی!»

کاهش ۳۰درصدی نرخ تعرفه

کاهش ۳۰درصدی تعرفه پهنای باند اینترنت، زمانی که برای نخستین بار از سایت رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از قول رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران اعلام شد، باعث شادی و مسرت بسیار از کاربران خانگی نیز شد.چرا که مخاطبان انتظار داشتند این حرکت مخابرات تاثیر مثبت خود را بر کاربران خانگی بگذارد و آنها در ازای استفاده از اینترنت مبلغ کمتری پرداخت کنند.

همین طور هم شد...

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا کاهش ۳۰درصدی تعرفه پهنای باند تاثیر چشمگیری در کاهش هزینه کاربران خانگی اینترنت داشته است؟ محمودرضا خادمی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این زمینه می‌گوید: قیمت پهنای باند درصد کمی از هزینه‌ای را شامل می‌شود که کاربر خانگی پرداخت می‌کند.

در واقع یک کاربر خانگی به ازای هر یک ساعت استفاده از اینترنت ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان هزینه پرداخت می‌کند که تنها ۱۵تا ۲۵درصد آن بابت پهنای باند است.

از سوی دیگر حدود ۳۵درصد از هزینه‌ای که یک کاربر می‌پردازد، صرف هزینه واسطه‌گران می‌شود و ۴۰درصد از این مبلغ نیز به شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی تعلق می‌گیرد.

کاهش قیمت، افزایش کیفیت

به عقیده یک کارشناس، بخش IT شرکت ITO ، کاهش تعرفه پهنای باند باید با بالا رفتن سطح کیفی این گونه خدمات همراه باشد. در حالی که متاسفانه شاهد هستیم بسیاری از شرکت‌ها در ارائه این خدمات بسیار ضعیف عمل کرده و حتی پاسخگوی مشکلات مشترکین خود نیستند.

رنجبر می‌گوید: در حال حاضر شرکت‌های سپنتا و پارس‌آنلاین جزو بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی هستند که نرخ خدمات خود را طی شش ماه اخیر در حدود ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش داده‌اند.

شاتل، امیدان، داتک نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

طبق اعلام بخش فروش شرکت شاتل، این شرکت نرخ کارت‌های اینترنت و همچنین هزینه اشتراک را طی شش ماه اخیر در حدود ۳۰ تا ۵۰درصد کاهش داده است.

وی قیمت کارت‌های ۳، ۷، ۱۶ و ۲۵ ساعته این شرکت را به ترتیب ۵۰۰، یک‌هزار، دو هزار و سه هزار تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت‌ها حدود شش ماه پیش ۵۰درصد گران‌تر بودند.

همچنین نرخ اشتراک ۱۰۰، ۷۰ و ۵۰ ساعته اینترنت این شرکت به ترتیب ۹هزار و ۵۰۰، ۷هزار و ۵هزار تومان است که طبق اعلام قسمت فروش این شرکت، این قیمت‌ها طی شش ماه اخیر حدود ۳۰درصد کاهش یافته است. قیمت اینترنت هوشمند نیز هر دقیقه ۵تومان اعلام شده است.

یکی از کارشناسان فروش شرکت امیدان نیز از افت ۵۰درصدی قیمت کارت‌های اینترنت این شرکت طی شش ماه اخیر خبر داده و می‌گوید: به طور کلی قیمت انواع کارت و کد اشتراک طی شش ماه اخیر کاهش محسوسی یافته است که علت اصلی این کاهش قیمت اعلام خبر افت ۳۰درصدی تعرفه پهنای باند است.

وی قیمت اشتراک یک ماهه نامحدود این شرکت را حدود ۹هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: اسفند ماه سال گذشته این اشتراک با مبلغ ۱۸هزار تومان واگذار می‌شد که این مبلغ طی چهار ماه گذشته به ۱۴هزار تومان و اکنون به ۹هزار تومان رسیده است.

نرخ کارت‌های ۳، ۵ و ۱۰ساعته این شرکت نیز به ترتیب ۹۰۰، یک‌هزار و ۵۰۰ و ۳هزار تومان اعلام شده است.

بخش فروش شرکت مروا سیستم ‌نیز از افت ۳۰درصدی قیمت اینترنت طی شش ماه اخیر خبر داده است و می‌گوید: در حال حاضر قیمت کارت ۱۰ و ۲۰ساعته این شرکت ۳هزار و ۵هزار تومان است که این قیمت‌ها نسبت به شش ماه گذشته کاهش محسوسی یافته است.

وی علت این امر را علاوه‌بر انتشار خبر کاهش تعرفه پهنای باند، استقبال برخی از کاربران از ADSL،‌ Wimax و... عنوان کرد.

کاهش تعرفه، بایدها و نبایدها

کارشناسان حوزه IT معتقدند، مقامات بلندپایه مخابرات با اعتقاد بر این نکته که کاهش ۳۰درصدی تعرفه پهنای باند اینترنت باعث می‌شود شرکت‌های PAP و ISP در فضای رقابتی و برای جذب بیشتر مشتری اقدام به کاهش بهای اینترنت کنند، اجرای کاهش تعرفه پهنای باند را در دستور کار خود قرار دادند. این اقدام اگرچه افت قیمت اینترنت را در پی داشته اما فروش اینترنت به ISP‌ها تحت انحصار دولت برخلاف مقررات است.

عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای کشور در این باره می‌گوید: در حال حاضر دولت از فروش اینترنت به ISP‌ها سود سرشاری می‌برد و کاهش ۳۰درصدی نرخ تعرفه پهنای باند برای جلب‌نظر بیشتر کاربران و افزایش سود حاصله برای مخابرات صورت گرفته است.

به گفته وی، فروش اینترنت تحت انحصار دولت برخلاف مقررات اصل ۴۴است.

چراکه طبق اصل ۴۴قانون اساسی، پهنای باند نباید در انحصار دولت باشد.محمودرضا جعفری معتقد است: به طور حتم اگر فروش پهنای باند به طور مستقیم به بخش خصوصی واگذار شود و مخابرات دخالتی در این زمینه نداشته باشد، قیمت اینترنت برای کاربران خانگی تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌یابد.