محبوبیت درایوهای نوری

بازار دیجیتال- شاخص S&P نتیجه آمارگیری خود - مورد محبوبیت انواع درایوهای نوری را در بازار ایران اعلام کرد. با توجه به آخرین نظرسنجی باشگاه فعالان ICT، اولین درایو‌های CD یعنی CD-ROMها که در شهریور ماه سال گذشته ۲۸درصد از سهم محبوبیت شاخص بازار را به خود اختصاص داده بودند، با افت جالب توجه ۱۹درصدی از سال گذشته، هم اکنون با ۹درصد آخرین جایگاه درایوهای نوری رایج بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین CD-Writerها که با توجه به شاخص از سال گذشته تاکنون در جایگاه اول بودند، با افت ۵درصدی از شاخص زمستان سال گذشته تاکنون، در حال حاضر با برخورداری از ۲۴درصد از این سهم جای خود را به DVD-Writerها واگذار کرده و جایگاه دوم را از آن خود کرده‌اند. اما در این بین DVDها با کاهش قیمت درایوهایشان سهم بیشتری از شاخص را به خود اختصاص داده‌اند. DVD-ROMها که از تابستان گذشته تا شاخص اسفند ماه تنها ۸درصد از سهم شاخص را در اختیار داشتند با رشد ۶درصدی هم اکنون با کسب ۱۴درصد از این سهم آخرین جایگاه را به CD-ROMها واگذار کرده و با یک پله بالاتر در جایگاه چهارم ایستاده‌اند. در کنار DVD-ROMها درایوهای Combo با برخورداری از ۲۲درصد از سهم و با یک درصد رشد در فاصله هر شاخص در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

در مورد DVD-Writerها هم که در تابستان گذشته تنها با برخورداری از ۱۲درصد از این سهم در جایگاه چهارم قرار داشتند، در فاصله ۶ماهه ۱۰درصد سهم خود را افزایش داده و با دو پله صعود در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند.

DVD-Writerها هم با ۱۹درصد رشد نسبت به سال گذشته بیشترین رشد را در بازار داشته‌اند.