روزبه سمیع

چندی پیش وزیر محترم ارتباطات (یا همان مخابرات سابق که نمی‌دانم چه چیز اضافه شده که الان به این وزارتخانه می‌گویند ICT) فرمودند که ما آمادگی ارائه خدمات اینترنتی پرسرعت را به شهروندان داریم، اما متقاضی وجود ندارد. نمی‌دانم اطلاعات آقای وزیر از کجا به دست ایشان می‌رسد، اما می‌خواهیم قصد خود را به عنوان یک متقاضی به عرض ایشان برسانم.

کمی برمی‌گردم به قبل، یعنی دو سال پیش که به خانه فعلی خود نقل مکان کردم. از آنجا که منزل تازه، خط تلفن نداشت به مرکز تلفن منطقه (مرکز تلفن استقلال) مراجعه کردم تا خط تلفن بخرم. پاسخ شنیدم که ثبت‌نام می‌کنیم ولی اکنون امکان واگذاری نداریم. پرسیدم چه مدت باید انتظار بکشم. جواب دادند زودتر از یک‌سال و نیم دیگر تلفن‌دار نخواهید شد. دست از پا درازتر راهی «بازار سیاه» شدم و دیدم که در این منطقه قیمت آزاد خط تلفن به لطف خدمات گسترده مخابرات تا ۷۰۰هزار تومان پول بی‌زبان می‌رسد. از این رو به سراغ دوست و آشنا رفتم و توانستم یک «توصیه‌نامه» بگیرم و باز به مرکز مخابرات برگردم. خلاصه با این توصیه‌نامه ناگهان یک خط تلفن مهیا و به سرعت وصل شد، البته می‌دانید که به هر حال برای وصل کردن خط تلفنی که تا در منزل رسیده است، لازم است کمی سرکیسه را شل کنید.

بعد از اینکه تلفن‌دار شدم، مترصد بودم که در این منطقه سرویس اینترنت پرسرعت نیز ارائه شود تا تقاضا کنم. انتظار به طول انجامید و اما سرآخر سرعت اینترنت نیز به منطقه ما رسید. با شرکت مربوطه تماس گرفتم و مطلع شدم که ظرف مدت کوتاهی ظرفیت تکمیل شده است و به ناچار در «لیست انتظار» اینترنت پرسرعت قرار گرفتم و البته مرتب پیگیری می‌کردم تا اینکه خبردار شدم که نوبت به من رسیده است.

از شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت به من اطلاع دادند که منتظر ارسال قرارداد شوم. چند روزی گذشت و خبری نشد. با شرکت تماس گرفتم و پس از بررسی به من گفتند که خطی که شما مالک آن هستید از نوع ONV است و امکان ارائه خدمات ADSL بر روی آن ممکن نیست. پرسیدم که چه باید بکنم، گفتند که باید با مخابرات تماس بگیرید تا خط معمولی به شما بدهند. نصف روز صرف تماس با مخابرات منطقه کردم. با شماره تلفنی که روی قبض درج شده بود تماس می‌گرفتم اما آن سوی خط پاسخگوی محترم لطف می‌کردند و پس از چند بار زنگ خوردن تلفن را برمی‌داشتند و فورا قطع می‌کردند. پس از چندین و چند بار با سامانه ۱۹۰ تماس گرفتم و شکایت خود را از نحوه پاسخگویی ثبت کردم. با ۱۱۸ تماس گرفتم و شماره‌های دیگر مرکز مخابرات را گرفتم و پس از نیم ساعت توانستم با مرکز تماس حاصل کنم.

وقتی مشکل را مطرح کردم، گفتند که هیچ راهی وجود ندارد و شما امکان استفاده از ADSL را ندارید، چون به دلیل نبود امکانات به شما خط ONV داده‌اند. گفتم بسیار خوب! اگر بخواهم خط تازه بخرم چقدر زمان می‌گیرد. فرمودند ظرف یک هفته با پرداخت یکصد و سی هزار تومان می‌توانید صاحب‌خط تازه شوید ولی این خطوط نیز ONV است. معترض شدم و گفتم خطی را که امکانات کامل را ندارد چرا به قیمت خطوط دیگر می‌فروشید. پاسخ دادند که ما تعهدی به ارائه اینترنت پرسرعت نداریم و فقط به شما خط تلفن برای مکالمه می‌فروشیم، تازه اگر ناراحتید می‌توانید خط خریداری شده خود را پس بدهید. با اعتراض به نحوه پاسخگویی گفتم که قصد پس دادن خط تلفن را ندارم و البته به شدت به خط اینترنت پرسرعت نیز که وزیر محترم وعده داده‌اند، نیازمندم. حالا تکلیف چیست؟ آب پاکی را روی دستم ریختند که تا زمانی که در آن محل ساکن هستید، قید اینترنت پرسرعت را بزنید. خدا را شکر کردم که حداقل یک جواب صریح گرفتم، خداحافظی کردم و در رویای دولت الکترونیک غرق شدم!