برخی از کارشناسان مخابرات معتقدند که براساس برخی برآوردها می‌توان هزینه SMS را از ۱۴تومان به ۸ الی ۱۰ تومان رساند. خبرگزاری فارس در گزارشی پیرامون این موضوع آورده است که ارسال پیام کوتاه برای مخابرات سه نوع هزینه راه‌اندازی، هزینه اشغال سیگنالینگ و هزینه پرسنل و به روز کردن سیستم‌ها را دارد.

با توجه به پارامترهایی نظیر میزان اشغال مدار، هزینه نگهداری پیام‌های کوتاه و همچنین دیگر مسائل فنی، پرداخت هزینه هر پیام کوتاه برای مشترکان به مبلغ ۱۰۰ریال منصفانه است.

با کاهش نرخ بهای SMS برای مشترکان، به طور قطع حجم پیام‌های کوتاه ارسالی شهروندان نیز افزایش خواهد یافت و امکان ایجاد ارتباط میان مشترکان تلفن‌همراه- با سهولت بیشتر فراهم خواهد شد.

تعرفه ایرانسل برای اپراتورهای دیگر مشکل‌ساز نیست

یک مقام مسوول در رگولاتوری، تعرفه‌های اپراتور دوم را برای سایر اپراتورها مشکل‌ساز ندانست و گفت: مجلس کف قیمت تعرفه برای این اپراتور را حذف کرده و از لحاظ قانونی با مشکل مواجه نیست.

«لطف‌ا... سبوحی» معاون نظارت و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با «موبنا» اظهار داشت: تعیین تعرفه ۱۰۰ ریالی سیم‌کارت‌های مخصوص پیام کوتاه اپراتور دوم مصداق دامپینگ قیمتی نیست و طبق قانون ایرانسل می‌تواند برای سرویس‌های خود تعرفه پایین تعیین کند.

کاهش ۵۰درصدی قیمت سیم‌کارت‌های اپراتور دوم تلفن‌همراه که طی چند روز گذشته از طریق تبلیغات رسانه‌ای این اپراتور اعلام شده، موجب شد تا مجددا موضوع دامپینگ و قیمت‌شکنی ایرانسل در محافل رسانه‌ای و کارشناسی احیا شود.

این در حالی است که به گفته معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات، اپراتور دوم این تعرفه را براساس پروانه فعالیت خود تصویب کرده و از لحاظ قانونی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: قیمت تعرفه پیام کوتاه باید متعادل شود، به همین منظور نیز تعیین تعرفه ۱۰۰ریالی سیم‌کارت‌های پیام‌رسان ایرانسل می‌تواند در این خصوص موثر واقع شود.

سروش رسانه همچنان در حال ارزیابی تولید

رییس هیات‌مدیره یکی از شرکت‌های کنسرسیوم تولید گوشی تلفن‌همراه گفت: در زمینه تولید گوشی تلفن‌همراه پیشرفت چندانی نداشته‌ایم و در حال بررسی وضعیت بازار در این زمینه هستیم.

مهدی افراسیابی- رییس هیات‌مدیره شرکت سروش رسانه- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تولید گوشی تلفن‌همراه در این شرکت که قرار بود با همکاری شرکت شهرک‌های هوشمند انجام گیرد، اظهار کرد: تصمیم گرفته‌ایم با توجه به شرایط موجود راه‌اندازی خط تولید را به تعویق بیاندازیم، البته برخی از شرکت‌ها مانند کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) و نیمه هادی عماد خط تولید راه‌اندازی و چند نمونه گوشی به بازار عرضه کرده‌اند.

او در پایان خاطرنشان کرد: متنظریم مشخص شود که عکس‌العمل بازار به گوشی‌های تولید داخل چگونه خواهد بود تا با توجه به این شرایط تصمیم‌گیری کنیم آیا فعالیت تولید گوشی تلفن‌همراه را ادامه دهیم یا خیر؟