شکلک‌های خندان اینترنت 25‌ساله شدند

۲۵‌سال پیش یک استاد دانشگاه با استفاده از سه کلید دو نطقه، یک خط فاصله و یک پرانتز یک شکلک خندان عمودی را در یک پیام رایانه‌ای ارسال کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، به گفته کارشناسان زبان، شکلک خندان و شکلک‌های متحرک دیگر که به emoticon معروف هستند، برای مردم شیوه کوتاه بیان احساسات در ایمیل و پیام‌های الکترونیکی را امکان‌پذیر کرده‌اند که به شکل دیگر تشخیص آنها دشوار است.

فالمن، استاد دانشگاه کارنیگ ملون، در ساعت ۱۱ و ۴۴ دقیقه صبح ۱۹ سپتامبر سال ۱۹۸۲ در طول یک گفت‌وگوی آن‌لاین در مورد محدودیت‌های شوخ طبعی آنلاین و چگونگی اظهارنظرهای شوخ‌طبعانه شکلک خندانی را در پیام خود ارسال کرد که شکلک‌های وی از این دانشگاه به دانشگاه‌های دیگر و سپس شرکت‌ها و البته با پیشرفت اینترنت به سراسر دنیا منتشر شد.

استادان علوم رایانه و زبان‌شناسی مطلع نیستند که چه کسی اولین‌بار این نماد را استفاده کرد، اما فالمن اظهار کرده به مدارکی در مورد به‌کارگیری شکلک خندان توسط شخص دیگری قبل از خود دست نیافته، اما احتمال می‌دهد که ممکن است اشخاص دیگری نیز این ایده را داشته‌اند. این پرفسور و همکارانش برای یادبود سالگشت آغاز استفاده از این شکلک‌ها، برگزاری مسابقه دانشجویی سالانه اسمایلی اوارد را در زمینه نوآوری در فناوری‌های مربوط به ارتباط شخص به شخص، آغاز کرده‌اند که جایزه ۵۰۰ دلاری آن از سوی یاهو تامین می‌شود. امروزه مردم به سختی می‌توانند استفاده از برنامه چت رایانه را بدون استفاده از شکلک‌های خندان تصور کنند، برنامه‌های پیام فوری، اغلب حاوی مجموعه‌ای از چهره‌ها هستند که به منظور ابراز احساسات از تعجب و محبت تا ناراحتی متغیرند.