قابلیت  تلویزیون‌های نسل جدید

بــازار‌دیجیتــال- HDTV سیستمی است در تلویزیون‌های نسل جدید، که پخش تصاویر در آنها با کیفیت بالا صورت می‌‌‌گیرد. تصویر مجموعه‌ای از خطوط است که براساس آن، هر چه تعداد این خطوط بیشتر و به هم نزدیک‌تر باشند، با کیفیتی بالاتر نمایش داده می‌شود.

«هاشمی»، مدیر محصول تلویزیون‌های LCD سامسونگ در مورد این تکنولوژی می‌گوید: «کیفیت تصویر در تلویزیون‌های HD نسبت به تلویزیون‌های استاندارد نسل قبلی بسیار بالاتر است. وضوح تصویری که در تلویزیون‌های سری HD مشاهده می‌شود، ۷۶۸×۱۰۸۰ مگاپیکسل است، ضمن اینکه تقویت سیستم پخش صدای دالبی نیز ازدیگر ویژگی‌های HDTV محسوب می‌شود».

انواع تلویزیون‌های استاندارد با سه تکنولوژی NTSC، PAL و SECAM به بازار عرضه شده‌اند که نسبت به تلویزیون‌های HD از کیفیت تصویر پایین‌تری برخوردارند.

به گفته ثابتی یکی از کارشناسان فروش انواع تلویزیون‌ LCD شرکت ال‌جی، سیستم‌های NTSC برای نمایش تصاویر از ۴۸۶ خط افقی و سیستم‌های PAL با کیفیت بهتر تصویر از ۵۷۶خط استفاده می‌کنند».

وی همچنین می‌گوید: پخش تصاویر در تلویزیون به شکل پویش خطی صورت می‌گیرد و یک بخش، شامل خطوط فرد و دیگری شامل خطوط زوج است، که این خطوط زوج و فرد فریم‌های متفاوتی را به صورت یک در میان نمایش می‌‌دهند و در پی آن بیننده، تصاویر را به صورت متحرک می‌بینند، البته کیفیت تصویر در این نوع تصاویر پایین است.

به گفته ثابتی کیفیت تصویر در تلویزیون‌های HD مانند دو سیستم PAL و NTSC نیست، چرا که در سیستم‌های HD تصاویر با وضوح ۷۶۸×۱۰۸۰ مگاپیکسل پخش می‌شوند و تعداد خطوط پخش تصاویر به صورت عمودی است و برای نمایش هر فریم از تمامی خطوط صفحه استفاده می‌شود. بدین ترتیب کیفیت تصویر نیز افزایش می‌یابد.»

مناسب‌ترین کادر دیدن تصاویر برای چشم انسان یک کادر با نسبت طولی ۱۶ و عرض ۹ سانتیمتر است که در سینما استفاده می‌شود.

ثابتی همچنین اشاره می‌کند: در سیستم HDTV نیز از تصاویر عریض ۹×۱۶ استفاده می‌شود.