موبنا- گرچه دولت انگلیس اعلام کرده است که ممنوعیت استفاده از تلفن‌همراه در بیمارستان‌ها را می‌توان در برخی موارد نادیده گرفت، اما تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Critical Care نشان می‌دهد که استفاده از تلفن‌همراه خصوصا در مجاورت دستگا‌ه‌های مراقبتی پزشکی با حساسیت بالا می‌تواند واقعا خطرناک باشد. بر اساس این گزارش در این تحقیق ۶۱ دستگاه مختلف پزشکی مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که اغلب آنها در صورت وجود تلفن‌همراه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.در مورد مراقبت‌های ویژه مشخص شد که ۷ عدد از ۹ عدد دستگاه‌های مخصوص مراقبت‌های ویژه تحت تاثیر تلفن‌های همراه قرار گرفتند که اغلب این تغییرات در دستگاه‌ها، اثرات فیزیکی مستقیم بر روی بیمار می‌گذارند.

به علاوه عملکرد ۷ عدد از ۱۳ عدد مانیتور مراقبت‌های ویژه در مجاورت امواج تلفن‌همراه دچار اختلال شده و ۳ عدد از ۷ عدد دستگاه پمپ تزریق تحت تاثیر قرار گرفتند. سایر دستگاه‌هایی که تحت تاثیر قرار گرفتند عبارت بودند از: دستگاه‌های دیالیز، دستگاه‌های خارجی تنظیم‌کننده ضربان‌قلب، پمپ‌های تغذیه و حتی دستگاه‌های مرطوب کننده هوا.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه G۳ کمتر از تلفن‌های همراه نسل دوم در دستگاه‌های پزشکی تاثیرگذار هستند. گرچه در تمامی‌ این تحقیقات فاصله گوشی‌ها به طور متوسط تا ۳ سانتی‌متر بوده است، اما یک مورد نیز مشاهده شد که از فاصله ۳ متری در عملکرد یک دستگاه اختلال ایجاد کرد.