کاربران اپراتور اول تلفن‌همراه در بخشی از استان آذربایجان شرقی ناچارند برای تماس‌های داخلی با تلفن‌همراه هزینه رومینگ بین‌الملل را پرداخت کنند که این موضوع موجب اعتراض این کاربران شده است. علت این امر، تداخل سرویس رومینگ کشور آذربایجان با شبکه اپراتور اول تلفن‌همراه در نوار مرزی عنوان شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی در این رابطه در گفت‌وگو با «موبنا» گفت:‌ در برخی مناطق استان آذربایجان شرقی به دلیل نبود پوشش‌دهی آنتن تلفن‌همراه و یا آنتن‌دهی قوی اپراتور «آذرسل» جمهوری آذربایجان‌، مشترکان ایرانی همراه اول در داخل خاک ایران از رومینگ این اپراتور باکویی استفاده می‌کنند.

وی افزود: این امر باعث می‌شود که مشترکان ایرانی برای مکالمات داخلی خود، هزینه سرویس رومینگ پرداخت کنند .

مطهری تصریح کرد: شرکت ارتباطات سیار برای جلوگیری از این تداخل ناخواسته، باید با اتخاذ تدابیری خاص، سطح پوشش‌دهی ویژه‌ای را در این مناطق ایجاد کند تا مشترکان ایرانی در شبکه اپراتور باکویی قرار نگیرند.

وی افزود: البته شرکت ارتباطات سیار و شرکت مخابرات استان آذربایجان‌شرقی، در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را به مشترکان کرده‌اند، با این حال هنوز هم مرزنشینان استان با این مشکل مواجه هستند.

مدیر‌عامل شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی در عین حال به مشترکان توصیه کرد‌: برای جلوگیری از بروز این تداخل که باعث افزایش چند برابری هزینه مکالمات آنها می‌شود، گوشی تلفن خود را از حالت خودکار خارج کنند و شبکه اپراتور اول را به صورت تنظیم دستی به تلفن‌همراه خود معرفی کنند.

این مشکل به گفته مسوولان مخابرات استان از همان ابتدای ورود تلفن‌همراه به این منطقه وجود داشته است و تداخل دو شبکه همراه اول و اپراتور باکویی «آذرسل» نیز پس از قرارداد رومینگ این اپراتور با ایران بسیاری از مشترکان مرزنشین در استان آذربایجان‌شرقی را دچار مشکل کرده است‌.

تداخل دو شبکه باعث می‌شود تا گوشی مشترکان ایرانی به دلیل ضعف آنتن‌دهی شبکه همراه اول به صورت خودکار‌، شبکه آذرسل را شناسایی و مورد استفاده قرار دهد که این امر به افزایش قابل‌توجه هزینه مکالمات آنها و همچنین ایجاد برخی محدودیت‌های ارتباطی منجر می‌شود.