شرکت جست‌وجوی اینترنتی گوگل روز جمعه میزبانی تولیدات خبرگزاری آسوشیتدپرس و سه سرویس خبری دیگر را بر روی وب‌سایت خود آغاز کرد. به این ترتیب بازدیدکنندگان این موتور جست‌وجو به جای انتقال به سایت‌های مختلف برای خواندن خبرهای این خبرگزاری‌ها می‌توانند آنها را در وب‌سایت گوگل بخوانند.

به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، این اقدام گوگل صدها عکس و خبر را که هر روز توسط آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، پرس آسوشییشن انگلیس و وکانیدین پرس کانادا منتشر می‌شود، در بر می‌گیرد.

این کار می‌تواند ترافیک اینترنتی را در سایر پایگاه‌های رسانه‌ای که این داستان‌ها و تصاویر در آنها نیز یافت می‌شوند، کاهش دهد و در نتیجه درآمد حاصل از آگهی‌های آنلاین روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون را کمتر کند.

به دنبال ابراز نگرانی‌هایی از جانب خبرگزاری آسوشیتدپرس و فرانسه در مورد نقض کپی‌رایت آنها توسط گوگل، طی دو سال گذشته بین دو طرف مذاکراتی درباره قراردادهایی در زمینه صدور مجوز برای این کار جریان داشته است.

با وجود اینکه گوگل اکنون حق نمایش محتوای تولید شده از سوی تمامی این چهار سرویس خبری را خریداری کرده است، اما بخش موتور جست‌وجوی اخبار گوگل همچنان به ارتباط با سایر پایگاه‌های اینترنتی برای خواندن خبرها و تماشای تصاویر آنها ادامه داده است.

این کار باعث شده است ترافیک آنلاین بیشتری به سمت روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون‌هایی سرازیر شود که سالانه مبالغی را برای کمک به بودجه خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌پردازند. گوگل تصدی بزرگ‌ترین شبکه آگهی‌های اینترنتی را بر عهده دارد. از کل درآمد ۵/۷میلیارد دلاری این شرکت ۹ساله در نیمه اول سال‌جاری ۹/۱‌میلیارد دلار از تبلیغات به دست آمد. گوگل به‌رغم تسلط در جست‌وجوی اینترنتی، در زمینه اخبار از چند رقیب خود عقب است.

در ماه ژوییه اخبار گوگل ۶/۹میلیون بازدیدکننده را جذب کرد که این تعداد در مورد اخبار یاهو، ۸/۳۳میلیون نفر بود.